Poslanci Žilinského samosprávneho kraja schválili prevod majoritného podielu akcií žilinského letiska zo štátu na samosprávny kraj. Za hlasovalo 44 poslancov z 54-členného poslaneckého zboru, jeden bol proti, ostatní poslanci sa zdržali. „Je nereálne, aby sa niekedy dostalo Žilinské letisko, s oveľa nižším potenciálom, do zisku. V každom prípade, najbližších 5 rokov bude nutné letisko dotovať. Preto som za prevod nehlasoval,“ prezradil pre Plus JEDEN DEŇ poslanec Ľubomír Bechný.

„Je nereálne, aby sa niekedy dostalo Žilinské letisko, s oveľa nižším potenciálom do zisku,“ oponuje poslanec ŽSK Ľubomír Bechný.
„Je nereálne, aby sa niekedy dostalo Žilinské letisko, s oveľa nižším potenciálom do zisku,“ oponuje poslanec ŽSK Ľubomír Bechný.
Zdroj: Pavol Konštiak

Županka Erika Juriová chcela, aby letisko prevzal samosprávny kraj. „Žilinskej župe záleží na tom, aby letisko v našom kraji zostalo zachované ako verejné a medzinárodné  a aby slúžilo celému regiónu, nie iba pre súkromný biznis. Toto bola naša posledná šanca ako udržať letisko pre verejné aktivity,“ uviedla žilinská županka Erika Jurinová.

Ministerstvo dopravy v minulom roku začalo pripravovať súťaž na prenájom letiska súkromnej spoločnosti, avšak bez striktnej požiadavky na zachovanie leteckého účelu využitia prenajatého majetku. Hrozilo, že územie môže byť využité na iný ako letecký účel, čo mohlo viesť k likvidácii letiska.

Poslanci Žilinského samosprávneho kraja schválili prevod majoritného podielu akcií žilinského letiska zo štátu na samosprávny kraj.
Poslanci Žilinského samosprávneho kraja schválili prevod majoritného podielu akcií žilinského letiska zo štátu na samosprávny kraj.
Zdroj: Pavol Konštiak

Žilinský región je tretím najvýznamnejším ekonomickým regiónom s vysokým investičným potenciálom pre ďalší rozvoj. „Príkladmi môžu byť letiská Pardubice a České Budějovice v ČR, alebo letisko Radom v Poľsku, ktorého prevádzka je po úvodných investíciách rentabilná napriek tomu, že sa nachádza len 110 km od Varšavy,“ podotkol Antonín Kazda, profesor Katedry leteckej dopravy Žilinskej univerzity.

Na Slovensku je takým príkladom ožívajúce piešťanské letisko, kde v tomto roku začnú lietať historicky prvé charterové lety. Záujem o využívanie letiska, ktoré má priame diaľničné pripojenie, potvrdili aj viaceré významné obchodné spoločnosti z regiónu. Žilinské letisko slúži pre výcvik pilotov, ktorí sa vzdelávajú na Žilinskej univerzite. „Do budúcnosti predpokladáme zvýšiť počet lietadiel o päť, čo je dané aj tým, že je zvýšený záujem o tento študijný program,“ vraví rektor Žilinskej univerzity Jozef Jandačka.

Dlh na žilinskom letisku činí 2,7 milióna eur, ktorý treba najskôr zaplatiť.
Dlh na žilinskom letisku činí 2,7 milióna eur, ktorý treba najskôr zaplatiť.
Zdroj: Pavol Konštiak

Žilinské letisko však bojovalo aj s výplatami pre zamestnancov. Tí totiž čakali niekedy aj dva-tri mesiace, aby sa dočkali svojich peňazí. Tento problém by mal byť zažehnaný, no je otázkou, či sa samosprávnemu kraju podarí ciele aj naplniť. Dlh na žilinskom letisku je totiž 2,7 milióna eur a treba ho najskôr zaplatiť.