Už onedlho môže nastať na trase medzi Banskou Bystricou a Breznom obrovský problém. Nielen pre celý bystrický región a Horehronie. Starý most nad hlavnou železničnou tepnou pri odbočke k Biotike Slovenská Ľupča je podľa stavebno technického stavu označený ako veľmi zlý. Potvrdili to výsledky diagnostiky. Ak by sa pristúpilo k najhoršiemu scenáru a most by sa pri oprave úplne uzavrel, nastal by obrovský dopravný chaos.

Vypracovali obchádzkové trasy

Slovenská správa ciest si objednala vypracovanie obchádzkových trás pre prípad ak bude naozaj potrebné odkloniť dopravu. „Pripravujeme verejné obstarávanie na výber zhotoviteľa pre vypracovanie návrhu riešenia zachovania nosnosti mosta do roku 2025. Následne budú navrhované opatrenia formou verejného obstarávania zrealizované,“informovala hovorkyňa SSC Lucia Karelová.

Uzavretie mosta – krajný prípad!

Kedy by sa most uzavrel a či sa uzavrie závisí od rýchlosti zhoršovania jeho aktuálneho stavebno technického stavu. Aj keď sa hovorí aj o uzavretí, SSC robí všetko preto, aby sa tak nestalo. „Zatiaľ sa počíta so zúžením dvoch jazdných pruhov – obojsmerná premávka ostane zachovaná,“ dodala hovorkyňa.

Príčinou zlého stavu je zatekanie celého mostného objektu vrátane nosnej konštrukcie a spodnej stavby. „V minulosti nebol opravovaný samotný mostný objekt ako taký, ale len krídlo opory, nakoľko došlo k zosuvu pri svahovom krídle jednej z opôr,“vyjadrili sa cestári. Denne týmto úsekom prejde viac ako 14-tisíc áut a dochádza veľa ľudí za prácou do Banskej Bystrice.

Obchádzky si nevedia predstaviť

Starostovia obcí, ktoré sú na trase medzi mostom a Breznom sú zásadne proti uzavretiu a obchádzkam. Slovenská správa ciest totiž naplánovala 100 až 200 kilometrové obchádzky. Proti nim sú polícia, vodiči i dotknuté obce. Ak by k obchádzka došlo, išli by cez Brezno – Tisovec – R. Sobotu – Lučenec a Zvolen, alebo druhá trasa by išla cez Kriváň a Hriňovú smerom na Zvolen a Banskú Bystricu, no a tretia obchádzková trasa by išla cez Čertovicu, Liptovský Hrádok, Liptovský Mikuláš, Ružomberok a Donovaly do Banskej Bystrice, čo je prakticky nemysliteľné a neprijateľné.

„Musíme sa o tom neustále zaujímať a hľadať riešenie, pretože komplikované plánované riešenie obchádzky južnou trasou cez 200 kilometrov a severnou trasou v dĺžke asi 174 km,“ povedal starosta Slovenskej Ľupče Roland Lamper.

„Ja by som navrhol alternatívne možnosti. V rámci pripravovaných obslužných komunikácií, ktoré sú projektované pri pokračovaní výstavby R1, pretože čakať na nejakú havarijnú situáciu nie je nikoho cieľom. Neviem kto by sa pod to podpísal. Najpodstatnejšie je, aby sa neparalyzoval priesmyk, ktorý delí okresy Banská Bystrica a Brezno. Je na to naviazaná aj autobusová doprava, železničná doprava, máme tam priemyselné zóny, v podstate celý Horehron je zamestnaný v Banskej Bystrici, čiže by pri uzatvorení mosta došlo naozaj k veľkým komplikáciám a pevne verím, že sa nájde riešenie,“ zdôraznil starosta.

„Či to bude podporná konštrukcia, aby sa most nejako spevnil, alebo to bude nejaká iná prijateľná alternatíva,“ dodal.