Riaditeľka jednej z bratislavských špeciálnych škôl, ktorá nechce byť menovaná, je zo situácie zúfalá. Ako hovorí, problémov vidí viac. „Usmernenie hlavného hygienika som na webe našla len náhodou. Pán minister Gröhling hovorí, že školy potrebujú aspoň dva týždne, aby sa pripravili na návrat žiakov, ale špeciálnym školám otvorenie druhého stupňa oznámili týždeň pred začiatkom vyučovania,“sťažuje sa. Ani zriaďovateľa o tom dopredu nikto neupovedomil.

Na vyučovanie sa pripravuje aj Špeciálna základná škola s materskou školou na Karpatskej ulici 1 v Bratislave.
Na vyučovanie sa pripravuje aj Špeciálna základná škola s materskou školou na Karpatskej ulici 1 v Bratislave.
Zdroj: JULIUS DUBRAVAY

Podmienky vyučovanie sú podľa nej napísané nejasne, častokrát nevie, čo môže a čo nie. Návrat do školy vidí ako organizovaný chaos, počas ktorého budú mať pedagógovia problém deti ustrážiť, nie ich ešte niečo nové naučiť. „Musím spájať niekoľko príbuzných ročníkov a tie deti medzi sebou nie sú pripravené spolupracovať,“ vysvetľuje. Podľa riaditeľky to bude šok pre deti, čo veľa z nich nemusí znášať dobre. Pri takýchto typoch škôl je totiž mimoriadne dôležité, aby sa učiteľ poznal so žiakom a mali medzi sebou silný vzťah. „Teraz sa stretnú žiaci s učiteľmi, ktorí sú pre nich neznámi,“vysvetľuje. Učiteľov má síce v súčasnosti dosť, no ak niektorých z nich ochorie, bude problém ho nahradiť.

Ako to zvládneme?

Otázne je, ako špeciálne školy zvládnu povinné odstupy medzi žiakmi. „Žiakom s ťažším postihnutím nevysvetlíte, že nemôže objať kamaráta či učiteľa,“ vysvetľuje. Reálne nevidí ani dodržanie toho, aby bolo na toalete len jedno dieťa.

Ani Petra nedá synčeka do školy.
Ani Petra nedá synčeka do školy.
Zdroj: JULIUS DUBRAVAY

Veľa z ich žiakov má okrem mentálneho postihnutia aj iné zdravotné ťažkosti, ktoré z nich robí ohrozenú skupinu. Pri príchode do školy im budú merať teplotu, no podľa riaditeľky to nestačí. „Čo ak dostanú teplotu v priebehu dňa alebo im ju rodič zníži liekmi?“pýta sa zúfalo.

Radšej nechám dieťa doma

Toto všetko ovplyvnilo aj rozhodovanie rodičov, či pustia dieťa opäť do školy. Viacerí sa rozhodli tak ako mamička Petra Pavlusová. „Vyučovanie z domu sme zvládli bez problémov. Syna Paťka do školy posielať nebudem. Myslím si, že ten mesiac zvládneme s pani učiteľkou aj doma,“ povedala.

Čo na to ministerstvo

Minister školstva Branislav Gröhling (SaS) verí, že návrat do škôl všetci zvládnu.
Minister školstva Branislav Gröhling (SaS) verí, že návrat do škôl všetci zvládnu.
Zdroj: TASR/Pavel Neubauer

Ministerstvo školstva posiela špeciálnym pedagógom jasný odkaz, prečo otvárajú aj druhý stupeň škôl. „Dovoľujú to kapacity škôl, pretože špeciálne školy majú nižší počet žiakov v triedach a vyšší počet pedagogických zamestnancov. Zároveň v prípade týchto žiakov je možnosť dištančného vzdelávania a vzdelávania v domácom prostredí značne limitovaná,“prišla nám odpoveď z tlačového odboru ministerstva školstva.

Nespokojným riaditeľom odkazujú, že je na zriaďovateľoch, či školy otvoria. Nespokojná riaditeľka však namieta, že chápe potrebu rodičov dať deti opäť do školy. Nápad vrátiť sa späť do školy nezavrhuje, vadí jej však jedna vec. „Nemalo to byť dobrovoľné,“ tvrdí s tým, že ak by sa do školy vrátili všetky deti, problém by bol vyriešený.

Problémov je oveľa viac - čítajte na ďalšej strane