KRACH cestovných kancelárií? Jedna je už v konkurze, čo bude s ostatnými
2. 4. 2020, 18:00

Zdroj: Aeolus
Cestovná kancelária Aeolus je v konkurze. Už pred pár dňami zastavili predaj zájazdov a postupne klientom vracali zaplatené zálohy. Až do chvíle kým nemuseli zatvoriť úplne a podať návrh na konkurz. Budú nasledovať ďalšie cestovky?
Zdroj: archív
Zdroj: CK Hydrotour
Zdroj: archív
Galéria k článku
„Urobili sme, čo sme museli, aby klienti neprišli o peniaze,“ povedal nám smutne šéf CK Aeolus Adonis Iliopoulos (57). Storná klientov, ktorým už cestovka nemohla vrátiť zálohy, bude v rámci likvidácie poistnej udalosti riešiť a odškodňovať Allianz – Slovenská poisťovňa, kde bol Aeolus poistený celé desaťročia ako verný klient pre prípad úpadku.
Iliopoulos: Nechceli sme čakať, čo nám dá štát
„Každý klient dostane naspäť celú sumu, ktorú zaplatil,“ zdôraznil Iliopoulos s tým, že nechce nikomu ublížiť, preto v súčasnej ťažkej dobe pristúpili k takémuto kroku. „V mimoriadnej situácii, v ktorej sa nachádzame, by to bolo z našej strany nezodpovedné neurobiť to, nechceli sme natŕčať dlaň a pýtať peniaze od štátu, ktorý má teraz iné problémy, “ dodal šéf Aeolusu.
Svoje požiadavky na vrátenie peňazí si klienti uplatnia nahlásením škodovej udalosti – žiadosti o vrátenie zaplatenej zálohy alebo celej sumy zájazdu z dôvodu insolventnosti CK Aeolus. V súčasnej mimoriadnej situácii je na základe odporučenia poisťovne najlepšie urobiť to prostredníctvom on-line hlásenia na webstránke, telefonicky, prípadne listom.
Zdroj: Aris Messinis
EBE 19 Atény - Na snímke vľavo choreografka olympijského ohňa Artemis Ignatiou sleduje, ako ho odoberá grécka herečka Xanthi Georgiou pri oltári s olympijským ohňom počas rituálu jeho slávnostného odovzdania pre letné olympijské hry 2020 v Tokiu v Aténach v Grécku vo štvrtok 19. marca 2020. FOTO TASR/AP Greek actress Xanthi Georgiou dressed as an ancient Greek high priestess lights the Olympic torch as choreographer Artemis Ignatiou looks on during the olympic flame handover ceremony for the 202
Adonis Iliopoulos, ktorý bol zvyknutý, zvlášť v sezóne, pracovať 12 - 13 hodín denne teraz smutne sedí doma a ako nám prezradil, neskutočne sa nudí, ale všetkým odkazuje, že musíme byť disciplinovaní, dodržiavať všetky opatrenia a keď to prekonáme, budeme si znovu užívať nádherné dovolenky. „Možno o rok, možno o dva, ale cestovný ruch ožije a my si ho budeme vedieť užiť ešte lepšie, ako doteraz,“ dodal.
Cestovného ruchu sa choroba COVID – 19 dotkla oveľa skôr ako prišlo nariadenie našej vlády. „Na Slovensku sú cestovné kancelárie, ktoré mali zazmluvnených turistov z ázijských krajín, a tí zrušili svoje cesty už v januári, o veľký objem turistov prišla práve CK Aeolus,“ povedala pre Plus JEDEN DEŇ generálna sekretárka Slovenskej asociácie cestovných kancelárií Jana Varinská.
Optimistická prognóza šéfa cestovky na ďalšej strane
Ázia a Taliansko vypadli prvé
Vypuknutou nákazou v Číne sa od januára postupne rušili zájazdy smerované na Ázijský kontinent. „V bežnom roku sú mesiace január – apríl veľmi žiadané z pohľadu cestovania hlavne do teplých krajín a to Ázia určite je. Už pri prvých zverejnených správach z Talianska porušilo veľa klientov svoje plánované cesty na sever Talianska no a nariadením vlády sa postupne rušili všetky zájazdy do celého sveta,“ vysvetľuje Varinská.
Cestovky nemajú finančné rezervy
Cestovné kancelárie a cestovné agentúry sú hlavne malí a strední podnikatelia fungujúci s veľmi nízkymi maržami v porovnaní s inými sektormi ekonomiky, ktoré neumožňujú vytvárať si dlhodobejšie finančné rezervy. „Naviac dnes platná legislatíva ukladá na cestovné kancelárie finančné povinnosti, bez ohľadu na to, či sú v prípade vyskytnutia sa mimoriadnych okolností všetky uhradené finančné prostriedky refundovať aj od poskytovateľov služieb, ako sú letecké spoločnosti či hotely,“ poukazuje Varinská na ekonomický problém.
Zdroj: Koji Sasahara
EBE 11 Kamakura - Na snímke dvojica s rúškami na tvárach sa prechádza pod rozkvitnutými čerešňami v japonskej Kamakure neďaleko Tokia v stredu 1. apríla 2020. FOTO TASR/AP A couple wearing face masks to protect against the spread of the new coronavirus walks under cherry trees in full bloom in Kamakura, near Tokyo, Wednesday, April 1, 2020. The new coronavirus causes mild or moderate symptoms for most people, but for some, especially older adults and people with existing health problems, it can
Dovolenky budú
Napriek tomu nás ubezpečila, že organizátori cestovného ruchu sú presvedční, že letná sezóna bude. „Dá sa však očakávať, že bude podstatne kratšia ako sme boli po minulé roky zvyknutí a prenesie sa aj do jesenných mesiacov,“ dodala.
„Nebojte sa, letná sezóna bude, len sa posunie,“ ubezpečil nás generálny riaditeľ CK Hydrotour Mikuláš Milko. „Pokiaľ ide o Aeolus, je to spoločnosť, ktorá pôsobí na trhu cestovného ruchu 27 rokov! Považujem za korektné, že to urobili teraz, ešte pred sezónou, aby nespôsobili problémy klientom aj obchodným partnerom.,“ hovorí Milko.

Podľa prezidenta Slovenskej asociácie cestovných kancelárií a cestovných agentúr Romana Berkesa je problematická situácia v CK Aeolus najmä následkom jej nie celkom úspešných uplynulých sezón. Berkes však neočakáva v tejto fáze reťazovú reakciu ďalších cestovných kancelárií.
Ako vyriešia cestovné kancelárie súčasnú situáciu? Čítajte na ďalšej strane
Riešenie sa rysuje
Igor Matovič povedal, že cestovné kancelárie na Slovensku majú veľký problém, lebo prijali od klientov ako zálohy na zájazdy 150 miliónov eur a odoslali ich už do zahraničných letovísk. Podľa premiéra by teraz mali klientom vrátiť ich peniaze, ale nemajú ich, lebo sú už v Grécku, Turecku či inde.
„Tých 150 miliónov je odhad sumy, ktorú všetky CK poslali do zahraničia hotelom a leteckým spoločnostiam, aj my sme samozrejme poslali, tak funguje naše odvetvie,“ povedal nám generálny riaditeľ CK Hydrotour Mikuláš Milko. Pri každej väčšej cestovke sa podľa jeho slov tieto sumy pohybujú v miliónoch eur. „Snažíme sa túto situáciu riešiť spoločne v rámci Slovenskej asociácie cestovných kancelárií a agentúr. Oslovili sme premiéra aj krízový manažment na Ministerstve hospodárstva a komunikujeme tiež s poslancami NR SR a poisťovňami,“ dodal. Hľadajú riešenie, ktoré by vyhovovalo všetkým. Jedno také sa už rysuje.
Grécke leto sa posúva zatiaľ o mesiac
Zdroj: CK Hydrotour
Podľa cestoviek si grécke more užijeme, ale neskôr.
„My nepýtame od štátu žiadne peniaze, ale potrebujeme, aby boli ochránené peniaze ľudí, ktoré zaplatili cestovným kanceláriám ako zálohy na leto – veď nám ide o dôveru klientov,“ vysvetľuje Milko.
Pandemický paradox
Situácia je taká, že zálohy na zájazdy, ktoré klienti zaplatili, poslali cestovky hotelom a leteckým spoločnostiam. Tým si splnili svoje záväzky voči obchodným partnerom i voči klientom. Vďaka včasným úhradám môžu klienti využívať rôzne benefity, nielen cenové, ale paradoxne sú v dôsledku výnimočnej situácie cestovné kancelárie postavené do ťažkej, prakticky neriešiteľnej situácie. Peniaze klientov sú presne tam, kde majú byť, ale všetkým je jasné, že v období pandémie, zatvorených letiskách a hoteloch je nemožné, aby CK mohli organizovať zájazdy.
Podľa zákona je to tak, že zákazník má právo od zmluvy odstúpiť a CK by mu mala do 14 dní vyčísliť storno. „Teoreticky, keby teraz všetci prišli a chceli svoje zálohy naspäť, my ich od zahraničných partnerov nevieme dostať , lebo oni ich väčšinou už použili na rekonštrukcie, výmenu nábytku, maľovanie priestorov, teda na prípravu sezóny,“ dodáva Milko.
Čo pomôže turistom i cestovkám čítajte na ďalšej strane
Milko: Treba zmeniť zákon!
Snahou asociácie je, aby sa reťazec klienti – cestovné kancelárie a agentúry – hotely – letecké spoločnosti – poisťovne udržal spoločne pri živote. Preto je potrebné, aby vláda SR prijala legislatívne opatrenie, vďaka ktorému budú cestovné kancelárie poskytovať klientom poukážky garantujúce plnenie, teda poskytnutie služieb v období po skončení pandémie.
Organizátori zájazdov chcú zabrániť tomu, aby sa naštartovala reťaz problémov. Keby totiž napríklad došlo k tomu, že by peniaze klientov museli vracať poisťovne, v konečnom dôsledku by to v budúcnosti ublížilo celému cestovnému ruchu a aj štátu. „Štát musí teraz riešiť hlavne priority na zachovanie zdravia obyvateľov a chod kľúčových odvetví ekonomiky, na čo potrebuje obrovské prostriedky. Preto nepýtame peniaze, napríklad spoločnosť TUI dostáva o nemeckej vlády finančnú pomoc 1,8 mld. eur, my žiadame len vytvoriť legislatívnu ochranu, aby si bol každý istý, že nepríde o svoje peniaze,“ uzatvára šéf Hydrotouru.
„Žijeme v ťažkých časoch, celý svet je v neistote ale nás teší, že väčšina našich klientov rozumie našej situácii a svojou solidaritou nás podporuje,“ dodal ešte s tým že všetci veríme, že sa život opäť vráti do normálu a s vierou sa pozeráme optimisticky do budúcnosti.
Anketa
Ako riešite dovolenku?
Mohlo by vás zaujímať: