V staronovom PRIORE v centre Bratislavy bolo počas našej návštevy poloprázdno. Navyše nie všetky obchody mali včera či tento víkend zľavy. „Black Friday bol u nás minulý víkend,“ prezradila Marcela (45), predavačka v obchode s doplnkami. Pozrela sa aj do záznamov a tie prezradili, že víkendový Black Friday im zvýšil tržby o 50 percent. „Ľudia nakupovali väčšinou darčeky,“ doplnila Marcela.
Včera mali zľavy v hračkárstvach aj v drogérii, ale kupujúcich nebolo viac, ako zvyčajne. „My sa pôjdeme pozrieť ešte cez víkend,“ doplnila mladá mamička Jana (32), ktorá niesla pod pazuchou vianočného slona pre dcérku. V ružinovskom nákupnom centre RETRO to vyzeralo podobne, chodby boli ako vymreté, v obchodoch sem-tam zákazník. Jediný rad sa vytvoril pred poštou...
Prešovské obchody sa už niekoľko dní predháňajú v ponuke výhodnejších nákupov. Niekde už od štvrtka ponúkali tovar na výrazné zľavy, neraz aj 70-percentné. „Pokazila sa mi chladnička. Našťastie, práve teraz, keď v elektre ju ponúkali za výhodnú cenu. Ušetrila som 300 eur,“ potešila sa Prešovčanka Táňa Šimoňáková.
Predavači očakávajú, že najväčší nápor ešte len príde. „Tí, ktorí pracujú, prídu na nákupy cez víkend. Pre mnohých však budú Vianoce tento rok skromnejšie,“ zamyslel sa jeden z nich. „Najviac ľudí zvykne chodiť počas bronzovej, striebornej a zlatej nedele,“ doplnil ďalší. „Zrejme záleží od dňa a hodiny. Ráno bol napríklad pri obchode s elektrom rad cez celé parkovisko,“ dodal jeden zo zákazníkov.
Svoje skúseností s Black Friday už majú aj slovenské eShopy. „Z nášho pohľadu je to obľúbená akcia Slovákov, u nás je to jeden z najsilnejších predajných víkendov na eshope aj v kamenných predajniach,“ prezradila Zuzana Ondrášová zo spoločnosti Tescoma.
Sabina Boudová, marketingová manažérka DATARTu, to potvrdila: „Zo strany zákazníkov je záujem o Black Friday každoročne obrovský a z roka na rok rastie. Slováci vnímajú tento sviatok ako príležitosť nakúpiť vianočné darčeky za výhodné ceny a Black Friday je tradične spúšťačom vianočného nakupovania. Aktuálne evidujeme 300-percentný nárast predaja oproti minulému roku.“
„Trend Black Friday nákupov sa už udomácnil aj na našom trhu, čo vidíme v nárazovom náraste návštevnosti e-shopu,“ dodal Samuel Búš zo spoločnosti Kärcher.
Petr Bena, podpredseda predstavenstva spoločnosti Alza tiež netajil spokojnosť: „Tohtoročný Black Friday je historický najrozsiahlejší. Za november očakávame medziročný rast obratu o viac než tretinu. V počte predaného tovaru je nárast ešte vyšší, a to o viac než 60 percent.“
Môže za Black Friday čierny atrament?
Black Friday (čierny piatok) je piatok po Dni vďakyvzdania v Spojených štátoch (vždy štvrtý piatok v novembri). Čierny piatok sa považuje za začiatok predvianočnej nákupnej horúčky. V USA a Kanade väčšina veľkých obchodných reťazcov začína obdobie výpredajov za výrazne znížené ceny. Termín vznikol vo Philadelphii kvôli veľkému dopravnému zmätku, ktorý tam tradične nasledoval deň po dni vďakyvzdania. Počas 60. a 70. rokov 20. storočia sa rozšíril a dostal do širšieho povedomia. Dva dni nasledujúce po Dni vďakyvzdania označili policajti, vodiči autobusov a taxikári ako Black Friday (čierny piatok) a Black Saturday (čierna sobota) kvôli zmätkom a dopravným zápcham v uliciach. Existujú však aj iné teórie o vzniku označenia. Obchodné prevádzky sú väčšinu roka (január až november) tradične v strate a zisk prichádza v predvianočnom období po vďakyvzdaní. V starých účtovných knihách sa straty (záporné sumy) zaznamenávali červeným atramentom a čierny atrament ukazoval pozitívne sumy. Čierny piatok je podľa tejto teórie začiatok obdobia, kedy obchodníci už nemajú straty (červená) a namiesto toho majú zisk (čierna).