K vážnej dopravnej nehode došlo okolo 20.30 h v smere na Bratislavu pravdepodobne tak, že rumunský vodič auta VW Sharan prešiel do pravého jazdného pruhu, kde narazil do pravej strany auta jazdiaceho vedľa neho. V dôsledku tejto kolízie bol odhodený do stredových betónových zvodidiel a zostal stáť v ľavom jazdnom pruhu. Auto, ktoré pre náraz zostalo na diaľnici neosvetlené, sa stalo terčom ďalších nárazov. Postupne doňho narazili ďalšie prichádzajúce vozidlá. Pri hromadnej havárii sa zrazilo spolu osem áut. Diaľnicu na tomto úseku uzatvorili na päť hodín. „Vodič VW Sharan, občan Rumunska žijúci v Bratislave, sa podrobil dychovej skúške na alkohol, pričom mu bolo nameraných 0,61 mg/l, čo je v prepočte 1,27 promile. Vodiča pod vplyvom alkoholu polícia zadržala a bolo proti nemu začaté trestné stíhanie pre ublíženie na zdraví a ohrozenie pod vplyvom návykovej látky,“ povedala trnavská krajská policajná hovorkyňa Martina Kredatusová.

Pri hromadnej nehode zasahovali 4 posádky záchrannej zdravotnej služby, 2 posádky rýchlej zdravotnej pomoci a dve posádky rýchlej zdravotnej pomoci s lekárom. „Nehoda si vyžiadala sedem zranených, z toho tri maloleté deti. Šesť pacientov utrpelo ľahšie až stredne ťažké poranenia, najmä úrazy hlavy, hrudníka a drieku,“ doplnila hovorkyňa záchranárov Alena Krčová.

Jozef Drahovský: Pozor na posledné kilometre!

„Tento týždeň je jedným z najhorších v roku, lebo sa končia prázdniny nielen u nás, ale i v okolitých štátoch, keď sa domov vracajú celé rodiny. Štatisticky nám vychádza, že najviac nehôd sa stáva na posledných 100 km cesty domov. Vodiči si myslia, že už to dôjdu, nespravia si prestávku a pritom sa znižuje ich pozornosť. Je dôležité si po dlhej ceste pred týmto posledným úsekom spraviť krátku prestávku. Tiež je dôležité dodržiavať dostatočný odstup od auta pre nami, lebo ak to začne brzdiť, môžu nastať kolízne situácie a hromadné nehody,“ vraví dopravný analytik Jozef Drahovský.

Najvážnejšie na tom bolo sedemročné dieťa, ktoré bolo v umelom spánku prevezené do Detskej fakultnej nemocnice v Bratislave. „V súvislosti s hromadnou nehodou sme hospitalizovali jedno dieťa,“ povedala hovorkyňa nemocnice Dana Kamenická, ktorá nechcela priblížiť, ako zranenému dieťaťu momentálne je.

Viac sme sa nedozvedeli ani o stave zraneného otca a syna, ktorých previezli do trnavskej nemocnice. „Boli u nás ošetrení a sú tu aj hospitalizovaní,“ potvrdila hovorkyňa trnavskej nemocnice Katarína Tittelová, ktorá tiež nechcela bližšie špecifikovať, ako sa zranení momentálne majú.

Do nemocnice v Piešťanoch boli prevezení ďalší štyria zranení, medzi ktorými je aj 10-ročné dieťa. „Robia sa im ešte ďalšie vyšetrenia, no všetci sú v stabilizovanom stave mimo ohrozenia života,“ dozvedeli sme sa na sekretariáte riaditeľa nemocnice.

Po vyšetrení hromadnej nehody bola diaľnica plne sprejazdnená až po druhej hodine po polnoci. Polícia príčiny a okolnosti dopravnej nehody vyšetruje a v súčasnosti prebiehajú procesné úkony. V tejto súvislosti sa obraciame na svedkov nehody, ktorí ju videli, aby sa prihlásili na polícii na linke 158 a prispeli k zisteniu jej okolností. V prípade, ak mal niekto kameru, ktorá zachytila nehodu, poskytnutie videozáznamu by nám významne pomohlo pri objasnení tejto hromadnej nehody,“obrátila sa na verejnosť s prosbou o pomoc policajná hovorkyňa.

Hodnotia sa dve zložky

„Je pomerne ťažké určiť jednoznačnú hodnotu pre dráhu zastavenia vozidla. Dôvodom sú odlišné charakteristiky vozovky (materiál, povrch, iné), vozidla (osobné, nákladné, model, obsadenosť, náklad, typ brzdy a iné) a iných premenných, ktorých skúmaním by sa získala len séria hodnôt pre kombináciu každej z nich. Napríklad v prípade plne naloženej návesovej súpravy je v porovnaní s osobným vozidlom pri rýchlosti 80 km/h dráha potrebná na zastavenie na suchej vozovke v priemere o 50 m dlhšia. V každom prípade celková dráha potrebná na zastavenie vozidla pozostáva z dvoch zložiek, ktorými sú dráha prejdená počas trvania tzv. reakčného času, keď vodič reaguje na vonkajší podnet (udalosť v cestnej premávke) a samotnú brzdnú dráhu, ktorú potrebuje vozidlo pri danej rýchlosti, aby sa uviedlo do stavu pokoja. Samotný reakčný čas je taktiež variabilný v závislosti od vodiča a zvyčajne sa pohybuje v rozmedzí 0,5 až 1,5 s,“ objasnil Ľubomír Palčák, generálny riaditeľ Výskumného ústavu dopravného v Žiline.