Jana Hrušecká je asistentkou v špeciálnej škole. Päť rokov pracuje v triede s najťažšie postihnutými deťmi. Aj ona sa obáva, ako to bude vyzerať s nižším počtom asistentov. „Už teraz je nás málo. V každej triede je aspoň jedno dieťa, ktoré potrebuje asistenta,“ povedala. Doteraz to fungovalo tak, že pokiaľ malo jedno dieťa problém, Jana privolala kolegyňu, ktorá jej pomohla postrážiť ostatných žiakov, kým ona sa venovala tomu jednému. „Teraz si neviem predstaviť, že sa stane niečo podobné a budem tam sama. Čo spravím s ďalšími deťmi?“ pýta sa.

Počet pridelených asistentov je pre špeciálne školy likvidačný.
Počet pridelených asistentov je pre špeciálne školy likvidačný.
Zdroj: Peter Brenkus

Problém vidí aj s vyučovaním. „Tým deťom sa treba venovať naozaj individuálne. Neviem si predstaviť, ako sa inak naučia niečo nové. A o inklúzii, teda zapojení do bežného kolektívu, nemôže byť ani reči, nezvládli by to,“ zakončila. To si myslí aj riaditeľka Spojenej školy Dolinského 1 v Bratislave Milena Štrbáková. „Ministerstvo hovorí o integrácii týchto detí, no povedzme si na rovinu: keď sa pokúsia integrovať mentálne postihnuté dieťa, kto sa s ním v tej „normálnej“ triede bude baviť? Nikto,“ hovorí.

Pridelení asistenti na špeciálnej škole Karpatská 1
  • rok 2017 - požiadali o 6 asistentov, dostali 5
  • rok 2018 – požiadali o 10 asistentov, dostali 7
  • rok 2019 – požiadali o 9 asistentov, dostali 2,7

Pokračovanie článku nájdete na nasledujúcej strane.