Vývoj nového automobilu Škoda Favorit trval dlhých päť rokov. Začal sa rozhodnutím československej vlády v roku 1982. V marci 1983 sa ujal vedenia tímu Peter Hrdlička. Dodnes spomína, že mu to dalo naozaj zabrať, veď termíny boli šibeničné. Na kompletný vývoj dostal iba dva a štvrť roka! Napriek tomu to zvládol, hoci tvrdí, že keby mal viac času, mohlo to byť ešte lepšie.

Oproti predchádzajúcim škodovkám bol Favorit skokom vpred.
Oproti predchádzajúcim škodovkám bol Favorit skokom vpred.
archív

Čo sa týka dizajnu, československým tvorcom pomáhali ostrieľaní talianski odborníci z firmy Bertone. Karoséria prvého auta bola hotová na Silvestra 1984. Problémom bol však motor. Pôvodne mal byť zo Škody 120, lenže ten úplne nezodpovedal európskym predpisom o emisiách, takže konštruktéri Škodovky ho museli upraviť.

Automobilka preto podpísala zmluvu s firmou Porsche. Pri jazdných skúškach zase pomohla aj Kopřivnická Tatra, ktorá mala vlastnú skúšobnú dráhu. Favorit porovnávali so skúšobnými autami Fiat Uno a Volkswagen Golf. Škodovka dopadla dobre. Takže 16. septembra 1987 na Medzinárodnom strojárskom veľtrhu v Brne predstavili s veľkou slávou nový Favorit.

Auto malo jednoduchý, no praktický interiér.
Auto malo jednoduchý, no praktický interiér.
archív

Okamžite sa stal veľkým lákadlom motoristov. Ľudia sa zapisovali do poradovníkov a trpezlivo naň čakali. Aj keď stál 84 600 korún československých. Za túto sumu ste vtedy kúpili dom! Len pre názornosť: vtedajšia hrubá mzda bola 3 030 korún. Podľa odborných prepočtov by dnes stál Favorit okolo 800 000 českých korún, čo je asi 30 000 eur!

Keď československá vláda rozhodla 16. apríla 1991 o privatizácii spoločnosti Škoda, jej vlastníkom sa stal koncern Volkswagen. Model Favorit prešiel faceliftom a vyše 300 úpravami pod vedením nemeckých inžinierov. A predával sa úspešne ďalej, až do júna roku 1995. Automobilka Škoda vyrobila 1 077 126 vozidiel v troch karosárskych verziách: hatchback, kombi, pick-up.

Vozidlo vynikalo aj praktickosťou.
Vozidlo vynikalo aj praktickosťou.
archív