Za posledných päť mesiacov sa stali desiatky podobných havárií či porúch. Odborník vysvetľuje, prečo je to tak a či nás čaká koniec železničnej dopravy na Slovensku.

Cestujúci, ktorí sa vybrali v stredu o 16.07 z Košíc do Bratislavy, došli iba po Trenčín. Tam sa súprava rýchlika roztrhla a museli ju odtiahnuť naspäť do trenčianskej stanice. Ako napísal Erik, jeden z cestujúcich, na sociálnej sieti: „... problémy sme mali už skôr. Niektorí si nemali kam sadnúť, pretože si kúpili miestenku do vozňa 9 a ten ani nebol zapojený... teda bol, ale nešla elektrika.“

Za roztrhnutým rýchlikom šiel IC vlak, ktorý nešťastných cestujúcich doviezol do Bratislavy -  s polhodinovým meškaním. Druhú skupinu zobral iný vlak a ten prišiel s meškaním 76 minút.

V IC vlaku cestoval aj politik Martin Poliačik. Prístup železníc ho zarazil. „Všetkých cestujúcich z roztrhnutého rýchlika nechali prestúpiť k nám. Že postojačky docestujú do Bratislavy. Chcel som jednu staršiu pani pustiť sadnúť si, že ja postojím. Dorazil ma pán sprievodca. Milú pani aj s ostatnými nechal vystúpiť a prejsť po peróne do ostatných vagónov, lebo ak sa vám roztrhne vlak a musíte prestúpiť na náhradný spoj, tak v tom náhradnom môžete postojačky cestovať v prvej triede len vtedy, ak ste mali lístok do prvej triedy aj v pôvodnom vlaku,“ napísal na sociálnej sieti.

Odborník Rastislav Cenký z Inštitútu pre dopravu a hospodárstvo však upozorňuje, že IC sú komerčné vlaky, kde si ľudia kúpili drahší lístok, aby dostali vyššiu kvalitu. „Železnice si nemôžu dovoliť dať nastúpiť do vozňov desiatky ľudí, ktorí ohrozia komfort platiacich cestujúcich. Musí to byť koordinované,“povedal.

Toto však zďaleka nie je prvá porucha vlaku, ktorá aj na niekoľko hodín odstavila železničnú dopravu. Za posledných päť mesiacov viackrát horeli vozne aj lokomotívy. Nie div, že „obyčajné“ meškanie je potom pre cestujúcich už iba banalitou.

Lenže, ako upozorňujú ľudia, tu už nejde o to, že si zaplatia lístok a včas sa nedostanú do cieľa. Boja sa, že na horiace vlaky môže niekto doplatiť minimálne zdravím.

Dá sa čakať zlepšenie situácie alebo nás čaká kolaps vlakovej dopravy? Odborník Rastislav Cenký upozorňuje, že kúpa nových súprav je dobrá, lenže dopravca sa nestaral o údržbu starších. „Nehody a požiare sa nakopili, pretože dosť dlhý čas sa zanedbávala základná údržba. Dopravné prostriedky sú v hroznom stave a začínajú sa kaziť,“ povedal. „Pri štandardnej údržbe majú vlaky životnosť asi 30 rokov. Napríklad Švajčiari majú vlakové súpravy aj staršie, ale starajú sa o ne, takže sú vo veľmi dobrom stave,“ povedal Cenký. Upozornil, že príčinou chátrania je aj projekt vlaky zadarmo. Ročne stojí štát 30 miliónov eur a tie peniaze železniciam chýbajú. „Základom problémov je však neodborné vedenie. Pri takých prešľapoch, aké sa dejú v poslednom období, by mal minister vedenie odvolať a nahradiť ho odborníkmi,“dodal Rastislav Cenký. Na železnici chýbajú kvalifikovaní zamestnanci: potrebujú rušňovodičov aj pracovníkov údržby.

Nie najlepší systém údržby priznáva aj Železničná spoločnosť Slovensko (ZSSK). „Za posledných desať rokov bolo renovovaných 500 z 1 600 vozidiel. Do strojovej infraštruktúry sme preto vlani investovali o 40 percent viac financií. Odštartovali sme rozsiahlu modernizáciu strojového parku. Situácia sa však nedá zmeniť za rok - dva,“ tvrdia. V rokoch 2013 až 2016 predstavovali investície 11 165 660 eur, v rokoch 2017 až 2020 by mali byť 32 480 00 eur.

Ohrozená je bezpečnosť ľudí

Vo viacerých prípadoch sa stalo, že ľudia z pokazeného vlaku kráčali popri koľajach. Odborník Rastislav Cenký upozorňuje, že železnice by ľudí do koľajiska nemali vôbec púšťať. Cestujúcich treba dostať bezpečne z vlaku, mali by dostať pokyny a niekto by ich mal odviezť k náhradnej stanici alebo k inému spoju. Ľudia sú ohrození v okamihu, keď sa dostanú na trať, takže minimálne je potrebné ich koordinovane usmerniť. „Ak nastane mimoriadna situácia a vlak zastaví na trati, treba počúvať pokyny vlakového personálu. Na cestujúcich apelujeme, aby z vlaku nevystupovali bez pokynov personálu,“hovorí Tomáš Kováč, hovorca ZSSK.

Poruchy vlakov za posledných 5 mesiacov

5. 9. 2018: V úseku Kalná nad Hronom a Levice sa roztrhla vlaková súprava R 811 Sitno smerujúca z Bratislavy do Košíc.

6. 9. 2018: Pre roztrhnuté trakčné vedenie ostali cestujúci medzi bratislavskou Hlavnou stanicou a stanicou Bratislava-Vinohrady niekoľko hodín uväznení vo vlaku bez vody a jedla. Nikto im nepovedal, čo sa bude diať.

11. 9. 2018: Cestujúci z pokazeného vlaku museli ísť pešo zo železničnej stanice Bratislava-Vinohrady.

15. 9. 2018: V stanici Pezinok horel rušeň, ktorý mieril do Bratislavy.

16. 9. 2018: V stanici Zohor horel vlak.

19. 9. 2018: Pred Šaľou horel regionálny expres REX z Bratislavy do Nových Zámkov. Ľudia utekali z vlaku do poľa.

14. 10. 2018: Na zastávke Bzenica medzi Žarnovicou a Hliník nad Hronom sa vznietil rušeň.

28. 10. 2018: Neďaleko stanice Bratislava-Nové Mesto horelo 6 vagónov.

23. 11. 2018: Vlak na trati Nová Baňa – Hronský Beňadik ostal stáť na trati pre poruchu rušňa.

7. 12. 2018: Rýchliku pred Fiľakovom horela lokomotíva.

15. 1. 2019: Na zastávke Svätý Jur horela lokomotíva.

Prečítajte si tiež: