Ako sú na tom Slováci s obezitou?

- Pred pandémiou na tom neboli najlepšie, ale zasa nie tak katastrofálne, ako v niektorých iných štátoch. Myslím si, že po korone to bude výrazne horšie.

Aké sú naše najčastejšie stravovacie zlozvyky?

- Mnoho ľudí príliš veľa pracuje a doma nevarí. Deti potom dostanú na desiatu peniaze a idú s nimi do fast foodov. Zlozvykom je i to, že musíme zjesť všetko, lebo inak sa pýtajú, či nám nechutí. Takto to máme zakorenené z histórie.

Ako teda chudnúť a vyvarovať sa jojo efektu?

- Vždy si treba reálne stanoviť, koľko chcete schudnúť. Nemôžete si povedať, že schudnete 10 alebo 15 kíl za mesiac, ak máte sedavé zamestnanie alebo máte home office. Ak robíte 8 až 10 hodín denne, nie je ani reálne, aby ste schudli 6 či 8 kíl za mesiac. Je lepšie aj tých šesť kilogramov rozložiť a povedať si, že skúsim dve kilá každý mesiac.

A ako na to?

- Budete si kontrolovať stravu, rozmýšľať nad tým, čo jete, aby ste jedli kvalitne. Nedávajte si veľké ciele, zbytočne vás frustrujú a nedokážete ich splniť. A nakoniec sa na to vykašlete.

Prečo ľudia dokážu schudnúť, no nepodarí sa im udržať si hmotnosť?

- Veľakrát sa uspokoja, že stanovený cieľ splnili a keďže nemajú čo plniť, tak začnú byť benevolentnejší v pravidlách. Keď dosiahnete cieľ, mali by ste si dať ďalší. Môže byť výkonnostný alebo si povedzte: chcem viac zabehnúť, chcem mať krajší zadok či vypracovanejšie svaly. Treba si stanoviť niečo, čo vás bude motivovať k ďalšiemu tréningu.

Veľa ľudí pre pandémiu zostalo doma a nehýbu sa. Ak sa rozhodnú pre zmenu, ako majú začať, aby ich to hneď neodradilo?

- Opakujem: treba si stanoviť rozumné ciele. Pre človeka, ktorý má sedavé zamestnanie, je prioritou získať flexibilitu, pohyblivosť do svalov. Sediaci človek má tendenciu ku skracovaniu svalov a z toho môžu plynúť problémy so spodnou časťou chrbta či s krčnou chrbticou. Treba si vytvoriť napríklad bázu strečingových cvičení s posilňovaním. Povedzte si, že to budete cvičiť aspoň každý druhý deň, aby ste sa uvoľnili. Keď to zvládnete dvakrát do týždňa, pridajte jeden deň cez víkend. Keď si zaumienite, že sa cez víkend musíte prejsť s rodinou do lesa aspoň na 40 minút, tak to urobte. Ak nezvládnete viac ako 20 minút, začnite s dvadsiatimi minútami. Najdôležitejšie je stanovovať si rozumné ciele, aby ma motivovali k ďalšiemu cieľu. A tešiť sa z toho, že som to urobil. Keď napríklad urobím strečing, zrazu zistím, že sa mi uvoľnil chrbát, že lepšie spím, lebo sa mi uvoľnila krčná chrbtica.

Čo ak niekto nemá žiadne skúsenosti s cvičením?

- Pre spoločnosť s energetickými nápojmi som robil dvanásťminútovú rozcvičku na naštartovanie do celého dňa. Je tam rozcvičenie, uvoľnenie, pohyblivosť aj posilňovanie. Keď idete jedno kolo, slúži to na prebratie, keď idete viac kôl, máte to ako tréning. Ľudia by si mali na začiatok správne vybrať, prípadne nájsť, trénera, ktorý by im pomohol urobiť takú zostavu, aby ju vedeli robiť správne, mali z nej radosť a nebolo pre nich stresujúce, že to musia robiť. Musia prísť na to, že to chcú robiť, nie, že to musia robiť.

Počas pandémie ste spustili online tréningy na sociálnej sieti. Mali by ľudia takto trénovať, kým sú zatvorené fitnescentrá?

- Najlepšie riešenie je nájsť si online trénera, ktorý sa vám páči, je vám sympatický, príjemne sa naňho pozerá a tešíte sa zo spoločného cvičenia. Pretože každá minúta strávená športom je lepšia ako ležať na gauči.

Koľko by sme mali cvičiť čihýbať sa za týždeň?

- Optimum je, ak sa človek hýbe 30 minút denne. Po čase zistí, že tridsať minút mu už nevyhovuje, lebo bude získavať kondíciu. Zistí, že sa chce posunúť ďalej. Bude chcieť mať výsledok, vidieť prsné svalstvo, biceps, baby chcú vidieť pekný zadok. Tým, že niečo robíte pravidelne, dospejete do štádia, že z toho máte radosť. A keď z toho máte radosť, zistíte, že tridsať minút je málo a zrazu začnete každý druhý deň cvičiť štyridsať. Keď som urobil na začiatku desať kľukov, tak po dvoch mesiacoch chcem urobiť tridsať alebo päťdesiat, prípadne päť sérií po desať „elegantných” kľukov.

Dá sa schudnúť bez obmedzenia stravy? Čítajte na ďalšej strane >>>