Tak ako mnoho Bratislavčanov, aj Peter (35) mal už po krk dennodenných kolón na cestách a mestská hromadná doprava mu až tak „nevoňala“. Pôvodne rozmýšľal nad bicyklom, ale chcel sa vyhnúť tomu, aby prišiel do práce spotený. „Práve elektrická kolobežka mi dáva možnosť skĺbiť všetky veci dohromady - aby som bol v práci rýchlo, aby som bol flexibilný, aby som sa nespotil. Navyše je to ekologické,“pochvaľuje si majiteľ elektrickej kolobežky.

Po novom bude elektrická kolobežka, rovnako ako napríklad bicykel, zaradená do kategórie nemotorových vozidiel. Vyplýva to z novely zákona o cestnej premávke, ktorú včera schválila vláda. Pre Petra to znamená, že sa z neho stane vodič nemotorového vozidla a so svojou kolobežkou má jazdiť po cyklotrasách alebo po cestách medzi autami. „Ja by som si veľmi rád zvolil cyklochodník, ale ako vieme, v Bratislave ich je žalostne málo. Horšie je to na ceste, kde ten, kto je na kolobežke, vždy ťahá za kratší koniec,“hovorí Peter.

Elektrické kolobežky dosahujú rýchlosť aj 30 km/h. Peter ňou bude môcť ísť aj na chodník, no nebude môcť jazdiť rýchlejšie ako chodec. „Po novom bude možné jazdiť s takouto kolobežkou po cyklotrase, resp. normálnej komunikácii. Takisto aj po chodníku, no v tomto prípade len rýchlosťou neprevyšujúcou rýchlosť chodca,“potvrdila ministerka vnútra Denisa Saková.

 

Anketa
Mali by elektrické kolobežky jazdiť po chodníkoch?
  • 30%
  • 22%
  • 48%

Odborník na cestnú premávku sa však chytá za hlavu. Takto nastavené pravidlá podľa neho vyháňajú elektrické kolobežky medzi autá. Pritom klasických kolobežiek sa zmeny nedotknú a budú môcť naďalej jazdiť po chodníkoch bez obmedzenia rýchlosti. Problémom podľa Jána Bazovského je, že aj na klasických kolobežkách sa jazdí podobne rýchlo, v niektorých prípadoch aj rýchlejšie ako na elektrických kolobežkách.„A len preto, že tie druhé majú prídavný motorček, tak ich posielame do premávky a z ich majiteľov urobíme v podstate vodičov. To sa mi zdá nelogické,“vysvetľuje dopravný expert.

Dodáva, že vyhnať kolobežkárov do premávky je oveľa nebezpečnejšie, ako keby sme ich nechali jazdiť na chodníku. „Prečo nemôžu chodiť po chodníkoch, keď tam chodia kolobežkári bez motorčekov?“ pýta sa.

Podľa ďalšieho odborníka na dopravu je zaradenie elektrických kolobežiek medzi nemotorové vozidlá v poriadku. „Odporúčam využívať cyklistické cestičky. A keď chodník, tak rýchlosť chôdze. Bezpečnosť je na prvom mieste,“zhodnotil Ľuboš Kasala zo Zelenej vlny RTVS.

Na osoby jazdiace na elektrických kolobežkách sa budú vzťahovať aj ďalšie novinky. Za porušenie pravidiel im bude hroziť pokuta do 50 eur a rovnako ako cyklisti nebudú môcť nafúkať viac ako 0,5 promile. Ak zmeny odsúhlasí parlament, platiť začnú od januára budúceho roka.

Preklikom si pozrite ďalšie zmeny, ktoré prináša zákon >>