Pár jednoduchých pravidiel, ktoré pomôžu zhodiť nadbytočné kilá a vyhnúť sa chorobám. Odborníci spustili projekt Zdravý tanier, ktorý má pomôcť bežnému človeku správne sa rozhodnúť pri výbere jedál počas dňa. Letáky s pravidlami zdravého jedálnička bude musieť mať každý praktický lekár.

Projekt odštartovala Potravinárska komora Slovenska (PKS) spolu s odborníkmi z ministerstva pôdohospodárstva, zdravotníctva a viacerých lekárskych spoločností. „Kvalitné potraviny a správna skladba stravy sú základom zdravia. Sme tým, čo jeme. Je preto dôležité, aby sa spotrebiteľ dokázal zorientovať v spleti často si protirečiacich odporúčaní o zdravom stravovaní,“uviedla novinku ministerka pôdohospodárstva Gabriela Matečná. Mnohí sa totiž nevyznajú, čo je pravda a čo nie.

U Slovákov stúpa počet srdcovo-cievnych ochorení, cukrovky II. typu, obezity, rakoviny aj ochorení. Jednou z príčin, ktorá sa pod ne podpisuje, je nesprávne stravovanie. „Obezita čoraz viac zasahuje do detskej a adolescentnej populácie. Práve oni sú veľmi citlivá generácia, ktorá si zlé návyky prenáša do budúcnosti,“hovorí lekárka Ľubomíra Fábryová, prezidentka Slovenskej obezitologickej asociácie.

Lepším stravovaním by sa pritom dalo predísť až približne jednej tretine všetkých zhubných nádorov. „Nemuselo by k nim dôjsť, keby sa ľudia optimálne stravovali a mali dostatok telesnej aktivity,“povedal gastroenterológ Peter Minárik. V brožúrke sa dozviete, ktorým potravinám by ste mali dávať prednosť, ale aj aké porcie máte jesť.

„Zdravý jedálniček musí byť vyvážený a hlavne pestrý. Dominovať by v ňom mala rastlinná strava, ale pritom treba myslieť aj na prísun bielkovín, ktoré sa prirodzene nachádzajú v mäse či mliečnych produktoch. S použitím tohto nástroja sa človek môže skontrolovať, aká zložka stravy mu ešte chýba v danom dni, a na základe toho si vždy správe vybrať,“priblížil Minárik.

Veľkosť porcie je dôležitá tiež. „Niekedy je to dlaň, pretože malý človek má menšiu dlaň v porovnaní s dvojmetrovým, ktorý má veľkú dlaň,“ vysvetľuje lekár. Zdravý tanier je rozdelený na päť potravinových skupín. Od najväčšej po najmenšiu sú to ovocie a zelenina, ďalej škrobové sacharidy, treťou sú mlieko a mliečne výrobky, nasleduje mäso a strukoviny a napokon tuky.

Osobitnú časť tvoria maškrty a pochutiny, ktoré sa však na tanier nedostali. Nám síce chutia, no telo ich nepotrebuje. Ide najmä o spracované jedlá s vysokým obsahom tuku, cukru či soli. Z obľúbených potravín sú to koláče, sladkosti, keksíky, krekry, zemiakové lupienky, sladené nápoje či údeniny. Na tie by ste mali podľa odborníkov zabudnúť alebo si ich dopriať len z času na čas a v malom množstve. „Zdravý tanier sa neusiluje ľudí obmedzovať. Práve naopak, chce im dať slobodu v rozhodovaní,“uzavrel prezident PKS Daniel Poturnay.

Ako má vyzerať Zdravý tanier? Čítajte na ďalšej strane