Tina Zlatoš Turnerová je expertkou na optimálnu výživu aj kondičku. Usmievavá, stále dobre naladená odborníčka má dlhoročné skúsenosti v oblasti správnej životosprávy, zníženia hmotnosti aj športu.

Chcete vedieť, prečo vlastne diéty nefungujú, keď sme doslova zaplavení množstvom odskúšaných tipov? Odborníci v tom majú jasno: odtučňovacie „kúry“ sú často rizikové, pretože bývajú jednostranné a nevyvážené. Mnohé z nich nedodávajú nášmu telu dosť živín, napríklad vápniku, železa, nenasýtených mastných kyselín či probiotík, takže sa necítite fit a čoskoro to vzdáte. Navyše, aj keď vďaka diéte schudnete, akonáhle sa vrátite k svojim predchádzajúcim stravovacím návykom, zhodené kilogramy sa vám rýchlo vrátia späť. Ideálne je dať si zostaviť diétu na mieru od odborníka, ktorý sa vyzná! Takáto diéta bude vyvážená a budete jesť také potraviny, ktoré rešpektujú vaše chute.

Čo naozaj zaberá?

  • Je lepšia paleo diéta alebo tuky zo stravy radšej vynechať?
  • Z akých potravín sa priberá najviac?
  • Koľkokrát denne by sme mali jesť?
  • Naozaj priberáme, ak jeme večer?
  • Čo robiť, keď na mňa žiadna diéta neplatí, nedarí sa mi schudnúť?

Aj na VAŠE OTÁZKY odpovie Tina Zlatoš Turnerová priamo v redakcii Plus JEDEN DEŇ v online rozhovore zajtra od 11:00 do 12:00 hodiny. Vy sa jej môžete pýtať už teraz v nasledujúcom formulári:

Formulár otázok a odpovedí

Vaše meno:

Odkaz:

13.01.2017 12:45 Beata:Ako som si všimla , neraňajkujete , ja sa snažím presne o to, ale aká by mala byť večera , aby sa deficit neodrazil práve večer ?Neraňajkovanie je úplne v poriadku, pokiaľ vám to tak vyhovuje. Následne si je potrebné rozdeliť živiny do dvoch jedál za deň. V prípade plnohodnotnej večere si pripravte tanier s výberom proteínov (ryby, vajcia, syry) v kombinácii so zeleninou (čerstvá alebo dusená), doplnený správnymi tukmi (avokádo, orechy, maslo, kokosový tuk).13.01.2017 12:42 FILIP Fedor:Dobry deň chcem sa spýtať aké cviky mam cvičiť aby som schudol a ešťe sa spýtať ake jedla mam jest aby som schudolAko sme spomínali veľmi efektívny je vysoko intenzívny intervalový tréning, kde si za pár minút pri vysokej intenzite precvičíš celé telo a následne budeš chudnúť aj v čase po cvičení. Takýto typ tréningu má mnoho iných benefitov, ktoré budeš cítiť pri miernej pravidelnosti. Vo výžive si urob poriadok v množstve prijatých kalórií za deň, takisto v kvalite živín, ktoré za deň konzumuješ. Sacharidy maj pod kontrolou, nevyhýbaj sa optimálnym tukom. 13.01.2017 12:38 Tamara:Dobrý deň! Rada by som "pribrala" alebo nabrala svalovú hmotu na nohách a zadku. Nejaké tipy a cviky? A taktiež by som rada schudla z brucha. Ďakujem.Všetky problémy sa dajú vyriešiť naraz správnou kombináciou a postavením si tréningového plánu. Vysoko intenzívny intervalový tréning v kombinácii s posilňovaním s vlastnou hmotnosťou, s jógou ti vytvoria krásnu postavu za približne 6 týždňov pravidelného tréningu. Zameraj sa na cviky na zadok, kde sa automaticky formujú aj stehná, špeciálne na brucho existujú série cvikov, ktoré sú efektívne.13.01.2017 12:35 bea:Ako na chudnutie v menopauze, ako by mal vyzerať jedálnček. Pri výške 170 cm mám cca60 kg a chcem si váhu minimálne udržať.V súvislosti s pravidelným pohybom si treba dopriať čo najviac zeleniny každý deň. K tomu adekvátne množstvo proteínov, doplnených správnymi tukmi (smotana, maslo, kokosový olej, avokádo, orechy). Denný energetický príjem treba mať pod kontrolou.13.01.2017 12:33 Jarka:Dobrý deň, ja by som sa chcela spýtať, čím zahnať chuť na sladké. Lebo človek si dá sladké, potom má zrazu chuť na niečo slané, a to je taký kolobeh :( nejaká rada ako vydržať, keď človek začne so zdravým jedlo, aby sa nevrátil čo najskôr do starých koľají. ĎakujemAk urobím krok späť, musím si rýchlo uvedomiť, že je potrebné urobiť dva kroky vpred. Malé zhrešenie nie je problém, dôležité je, čo najrýchlejšie sa vrátiť k svojim odhodlaniam. Každá zmena v živote je veľmi náročná na psychiku a preto je to aj skúška našej osobnosti, pevnej vôle a disciplíny.13.01.2017 12:31 Slavka:Cez týždeň raňajkujem v práci a väčšinou len ovocie alebo vločky+jogurt alebo vločky+ovocie ale cez víkend sa neubránim pri spoločných raňajkách vianočke alebo cereálnej žemli.Inač sa pečivu vyhýbam. Môže to byť dôvod, že sa mi nedari rýchlejšie schudnúť? Ďakujem.V uvedených potravinách chýbajú proteíny a správne tuky. Keďže uvádzaš iba sacharidové potraviny, môže to byť jadro tvojho problému. Namiesto jogurtu a mussli vyskúšaj neúdené syry alebo orechy. Takisto nespomínaš žiadnu formu pohybu a keďže chudnutie je závislé od cvičenia a výživy, snaž sa aj tento fakt zohľadniť.13.01.2017 12:29 Zuzana:Aký je najlepší cvik na spevnenie brucha? Sklapačky neznášam...existuje niečo iné a účinné?Na svete je obrovský komplex cvičení práve na brucho. Mnoho z nich nájdeš aj na mojom youtube kanáli. Všetky sú s vlastnou hmotnosťou, kde nepotrebuješ žiadne extra pomôcky a cvičiť môžeš v pohodlí domova, ale takisto aj vo fitnescentre.13.01.2017 12:27 Dominika:Ahoj Tinka chcela by som sa spýtať pri cvičení sa nezmenšuju prsia?Ženské prsia tvorí z vysokého percenta telesný tuk. Tým pádom je logické, že ak sa zbavujem cvičením tukovej hmoty z tela, musím počítať s tým, že aj moje prsia sa budú zmenšovať. Preto majú fitnesky z nezdravo nízkym percentom telesného tuku problém udržať si ženské krivky a musia podstupovať plastické operácie na vylepšenie svojich pŕs.13.01.2017 12:25 Ema:Uz dlho sa mi nedari schudnut... docitala som sa, ze strava je 80% chudnutia a mesiac som bola len na zelenine, ale nic. Kila sli dole len pomaly a po mesiaci by som uz hltala aj klince a za tyzden som vsetko pribrala naspat. neviem uz co mam robit, skusila som tolko diet a ziadna nepomohla...Bez pohybu sa o dlhodobé schudnutie budeš snažiť iba márne. Naše výsledky sú vždy kombináciou optimálneho pohybu a vhodnej stravy. je potrebné zapracovať na svalovej hmote, ktorá nám napomáha pri redukcii hmotnosti. Úpravou stravy sa môžeme dopracovať k dočasným výsledkom, avšak zdravo fungujúce telo potrebuje pohyb na dennej báze. Neriskuj svoje zdravie s diétami, snaž sa nájsť svoj optimálny životný štýl, ktorý budeš schopná dlhodobo udržať po všetkých stránkach.13.01.2017 12:22 Mima:Zdravím, chcela by som sa opýtať či naozaj pomáha citronova voda na lačno, ked si ju dam ranoVlažná citrónová voda pôsobí mierne detoxikačne, dezinfekčne a aj proti prekysleniu organizmu. Napomáha takisto tráveniu a ak niekomu vyhovuje, môže ju konzumovať aj nalačno aj každý deň.13.01.2017 12:21 Dominika:Naozaj preberáme keď jeme večer?Pri večernom jedení je veľmi dôležité, čo sme konzumovali počas celého dňa a aký fyzický a psychický výkon sme podali. Mnoho obéznych ľudí je paradoxne podvýživených. Telo musí dostať potrebné živiny na dennej báze a ak máme dni, kedy celý deň hladujeme a večer sa najeme, nemusí to predstavovať veľký problém. Dôležité je čo si na tú večeru dám a aké kvalitné sú živiny na mojom tanieri. Každý fungujeme inak a je potrebné si zanalyzovať, čo nám pri našom životnom štýle vyhovuje viac.13.01.2017 12:18 Katarina:Preco sa mi nedari schudnut ? Milujem velmi cokoladu a som ochotna si odrieknut aj ine suroviny ako chlieb, len aby som mala svoju pochutku. Cviceniu sa nemozem velmi venovat, lebo mam problem s kolenami a celkovou ohybnostou tela.Čokoláda obsahuje vzácne antioxidanty a kombinácie látok, ktoré nenájdeme v žiadnej inej potravine. Tu je potrebné rozlíšiť kvalitu, ktorá je kľúčová. Vyhýbaj sa komerčným mliečnym čokoládam s vysokým obsahom cukru a minimom reálnej čokolády, naopak si vyberaj kvalitnú horkú čokoládu 70-80%, ktorú si môžeš v primeranom množstve dopriať aj každý deň.13.01.2017 12:16 Peter:Ahoj Tina, ako je to s ciernou kavou na lacny zaludok v ramci ciastocneho hladovania rano ci doobeda? Nezatazuje taka kava a nedrazdi sliznicu zaludka? Mozem takto nalacno pit kavu pravidelne? DakujemKáva by nemala ísť do žalúdka ako prvá. Stačí, keď si dáme pred prvou rannou kávou kúsok syra alebo riedený čaj, prípadne vodu s citrónom. Káva je istým spôsobom agresívna pre tráviaci trakt a určite by sa konzumácia rannej kávy nalačno nemala stať zvykom.13.01.2017 12:13 Mária:V poslednom čase sa mi čím ďalej tým viac ukladá tuk na bruchu, nikdy predtým to tak nebolo. Čo to spôsobilo? Stravovacie návyky som nezmenila, veľa necvičím...Vekom a časom priberáme, je to prirodzený kolobeh života. Preto je pohyb a cvičenie veľmi dobrý spôsob, ako tieto zmeny korigovať. Či sa nám tuk ukladá na bruchu, na zadku alebo na stehnách, vždy je to len tuk a energia navyše, ktorú telo prijalo. Miesto, kde sa tuk ukladá, ovplyvňujú aj hormonálne zmeny v tele. 13.01.2017 12:10 Júlia:Naozaj sa z alkoholu priberá? Koľko vína, ktoré si dám večer, je podľa vás ešte v norme a čo je už veľa?Jediný zdravý a zdraviu prospešný alkohol je červené víno, ktoré si môžeme dopriať v malých dávkach približne trikrát za týždeň. Z ostatných druhov alkoholu nielen, že priberáme, ale aj odumierajú mozgové bunky, preto by sme mali zvážiť každú takúto konzumáciu.13.01.2017 12:08 Tereza:Vodu by sme vraj nemali piť z plastovej fľaše, ale zo skla – chemikálie z plastu totiž prechádzajú do nápoja. Dávate si na to pozor aj vy?V našej domácnosti máme filtrovanú vodu, ktorú sa snažíme prenášať v sklenených fľašiach. Nežiadúce látky sa dostávajú z plastových fľiaš do vody aj vplyvom slnečného žiarenia, preto je otázne či si vôbec vodu v plastových fľašiach treba kupovať v obchodoch.13.01.2017 12:03 Hana:Koľko ste pribrali počas tehotenstva a ako sa vám podarilo schudnúť?Počas tehotenstva som pribrala zhruba 11 kíl. Po pôrode mi zostalo zhruba 6 kilogramov, ktorými som sa nejako dramaticky nezaoberala. Prioritné bolo dojčenie a zdravie malej Amélie. Do pôvodnej hmotnosti sa mi podarilo dostať približne pol roka po ukončení dojčenia.13.01.2017 12:01 Danica:Je niečo, čo vôbec nejete?Od základnej školy mám odpor k ryžovému nákypu, žemľovke a strukovým prípravkom. Týmto jedlám sa celý život vyhýbam, inak neexistuje nič, čo by som niekedy neochutnala, ide však o mieru.13.01.2017 12:00 Zuzana:Čím ste naposledy zhrešili? Ako ste to potom kompenzovali?Keďže je tesne po vianočných sviatkoch, dopriala som si domáce koláče v primeranom množstve. Pri domácich koláčoch upravujem ingrediencie tak, aby boli metabolicky čo najprijateľnejšie. Dramaticky sa aj malým pribratím na hmotnosti nezaoberám, prirodzene sa vrátim do svojho bežného režimu a všetko sa upraví do pôvodných nastavení.13.01.2017 11:56 eva:Manžel držal tzv. mäsovú dietu - jedol niekoľko dní iba mäso a tuky a úplne sa vyhybal zelenine či sacharidom a potom dva dni jedol len sacharidy. Podla mňa je to veľmi nezdravé. Čo na to hovoríte vy? Hrozia vážne zdravotné problémy?Ak si niekto neváži svoje zdravie a má chuť považovať sa za pokusného králika, potom si vyberie tento spôsob. Rozhodne však nejde o spôsob, ktorý je zdravý a už vôbec neviem, k čomu by mal smerovať. Žiadne extrémy ani pokusy nie sú v súvislosti so zdravím na mieste.13.01.2017 11:54 Lucia:Aký je váš názor na rôzne „chudnúce“ prípravky? Ste striktne proti, alebo v istých prípadoch ich odporúčate?Vždy závisí od konkrétneho zloženia produktu a takisto na tom, ako je produkt komunikovaný. Ak vám niekto sľubuje rýchle výsledky za krátky čas, väčšinou ide o mystifikáciu. Naopak, dobré zloženie proteínových prípravkov môže napomôcť k redukcii hmotnosti v dlhodobom horizonte, avšak v kombinácii s vhodným tréningom.13.01.2017 11:53 Andrea:Celý deň sedím od rána až do večera pri počítači, keď konečne prídem domov, potrebujem si vydýchnuť a často aj pospať. Ako sa mám naštartovať do nejakej aktivity?S pohybom treba začať hneď ráno, postačí aj desať minút pohybu. Energia začne prúdiť správnym smerom a naštartuje vás lepšie ako ranná káva. Pohybové okienka si dávajte aj počas pracovného dňa. Nemusíte sa spotiť a ani to nemusí zabrať hodinu času, existujú série cvikov v kancelárii. Dôležité je prekrvenie svalov, vnútorných orgánov, srdcovo-cievneho systému. Osemhodinové sedenie na jednom mieste v rovnakej polohe je pre telo neprijateľné. Musíme okolo seba vytvárať enviroment, ktorý nás podnecuje k pohybu a je na nás, aby sme si ho vytvorili hlavne sami.13.01.2017 11:47 Nina:Kde nájdem odborníka, ktorý by mi vypracoval jedálniček na mieru? Koľko takáto „služba“ stojí?Môžete sa nakontaktovať aj na mňa osobne. Podobné služby robíme pre vrcholových športovcov, ale aj pre bežných ľudí. (www.vladozlatos.com)13.01.2017 11:46 Anka:Kvôli zdravotným problémom mám obmedzený pohyb a stres v práci zajedám. Čo mi poradíte, aby som nepribrala viac ako je zdravé?Emocionálne jedenie je to najnebezpečnejšie, čo môže negatívne vplývať na naše telo a metabolizmus. Ak sú obmedzenia v pohybe, vždy existuje spôsob, aké cvičenia môžeme reálne robiť. Kde je vôľa, tam je cesta, existujú dokonca aj cvičenia pre vozíčkarov. Pri emocionálnej disbalancii si skúste dať zopár cvikov s vlastnou hmotnosťou, namiesto toho, že si vyberiete niečo z chladničky. 13.01.2017 11:42 Barbora:Čo okrem pohybu zaručí, že po schudnutí nepriberiem kilá naspäť?Tak ako dýchanie, aj pohyb na dennej báze by mal byť samozrejmosťou. To, že niečo zmeníme vo svojej životospráve by malo byť trvalé a nie na základe nárazového rozhodnutia. To, že urobím krok späť ešte nie je také fatálne pokiaľ som schopný/á urobiť ďalšie dva kroky vpred. Optimálny životný štýl si treba vybudovať, osvojiť a dodržiavať počas celého života.Správne návyky a zvyky vám k tomu budú pomáhať. 13.01.2017 11:40 Janka:Ktoré diéty naozaj fungujú? Veríte na fázy Mesiaca, lunárny kalendár? Alebo na diéty podľa krvných skupín?Ako sme už spomínali, diéty nie sú vhodný spôsob na optimalizáciu výživy. Vesmír, fázy mesiaca určite netreba ignorovať, je potrebné si naštudovať čo najviac odborných teoretických poznatkov, aby ste si vedeli spraviť vlastný názor. Diéty podľa krvných skupín majú takisto čiastočné opodstatnenie, netreba sa však nimi militantne riadiť. Dobrá informácia je napríklad, že všetci s krvnou skupinou A majú nižšiu schopnosť tráviť živočíšne bielkoviny, je preto vhodné nahradiť ich inou alternatívou. Naopak krvná skupina B je veľmi dobre adaptovaná na trávenie mäsa.13.01.2017 11:36 Dáša:Stačí na udržanie váhy 1 deň pôstu v týždni? Keď si napríklad vyčlením pondelok po bohatom víkende a budem jesť iba ovocie alebo zeleninu?Veľmi vhodný na pôst je práve pondelok. Počas víkendov bývame fyzicky nečinní a konzumujeme viac nevhodných potravín. Aby si telo následne odpočinulo a zregenerovalo, pondelkové čiastočné hladovanie je namieste. Vtedy nie je potrebné konzumovať skoro vôbec nič, namieste je iba pitný režim, zložený z čistej vody, ktorá môže byť ochutená citrónom alebo riedenými bylinkovými čajmi. Z ovocia je vhodný v takýto deň iba citrón, prípadne grepfruit. Vysokým dávkam fruktózy sa treba vyvarovať (banán, jablko).13.01.2017 11:32 Ilona:Opíšte svoj bežný deň - stravu od raňajok po večeru a tiež aktivity (športové a iné).Najradšej mám rána s tréningami, keď sa mi podarí najprv sa postarať o malú Améliu a vyberám si medzi tréningom behu, yogy alebo beach volejbalom. Trénujem vždy nalačno, pretože to má najlepší metabolický a hormonálny efekt na telo. Potom mám pracovný blok a na obed sa snažím takisto zaradiť nejakú fyzickú aktivitu, hoci v trvaní 15 minút, napríklad yogu. Ak pocítim prvé príznaky hladu, snažím sa ich ignorovať a k jedlu sa dostávam až neskôr. Vyhýbam sa veľkým porciám jedla a nesprávnym kombináciám, ktoré spôsobujú mentálnu hmlu. Počas dňa konzumujem orechy, syry, zeleninu a po poobedňajšom pracovnom bloku mám plnohodnotný tréning, na ktorý sa veľmi teším. Najväčšie jedlo dňa mávam po tréningu, väčšinou sú to dve vajcia so zeleninou alebo ryba.13.01.2017 11:25 Marika:Ako si udržiavate svoju hmotnosť?Disciplína a pevná vôľa sú jedným z najsilnejších pilierov, ktoré si v sebe môžeme vybudovať. Mne osobne sa to zrejme podarilo, aj keď nič v živote nie je trvalé. Život človeka sa mení počas rôznych období, mení sa naše telo, meníme sa po mentálnej stránke a nič nikdy nezostane také isté. Treba na sebe ale pracovať každý deň, pretože nárazové rozhodnutia a výkyvy v úsilí nikdy neprinesú trvalý efekt. 13.01.2017 11:22 Ivana:Držali ste niekedy v živote aj vy diétu? Ak áno, akú?Diéty sú to najposlednejšie, čoho by sa mal rozumný človek držať. Najväčším strašiakom diét sú práve jojo efekty, kedy síce dosiahneme krátkodobé uspokojivé výsledky, ale dlhodobo si môžeme vážne poškodzovať svoje metabolické zdravie. Namiesto diét si zvoľme optimálnu životosprávu, ktorú sme schopní dlhodobo udržať vzhľadom na naše sociálne, ekonomické a subjektívne podmienky. Ja osobne som bohužiaľ prešla obdobiami od svojich 18-tich rokov, kedy som hľadala možnosti, aby moje telo vyzeralo čo najlepšie. Teraz sa na tieto veci pozerám s úsmevom a želám si, aby som mala tento mozog vo svojich osemnástich rokoch.13.01.2017 11:19 Gabika:Aké najväčšie klamstvá o potravinách poznáte vy? Napríklad, že hnedý cukor je zdravší…Samozrejme, že hnedý cukor zdravší nie je. Jedna z najväčších ilúzií je, že cestoviny sú stále považované za zdravý obed. Takisto, že vyprážaný rezeň je považovaný ako nezdravá potravina, ak nemáme na mysli kantínu, kde je vyprážaný na prepálených rastlinných olejoch. Hovorí sa, že káva škodí zdraviu, pričom šálka biokávy práve zomletej a čerstvo pripravenej má najvyšší obsah antioxidantov v porovnaní s akoukoľvek zeleninou. Tých poznatkov je mnoho a my sa tešíme, kedy sa aj v médiách bude o týchto veciach hovoriť pravdivo.13.01.2017 11:12 Anita:Potrebujem zhodiť iba zo stehien a zadku, od pása hore som ok. Čo mi odporučíte?Každá žena je typologicky iná. Takisto pracuje jej telo inak na hormonálnej úrovni. Od toho závisí v akých oblastiach sa nám ukladá tuková vrstva. Ak sa jedná vyslovene o stehná a zadok, potom by si mala zapracovať práve na týchto partiách, nie však príliš silovými cvikmi. Vyhýbaj sa bicyklovaniu, drepom s ťažkými váhami, aby sa príliš veľa svalového objemu nenaberalo práve do týchto partií. Naopak sa sústreď na vysoko intenzívny intervalový tréning, ktorý má najvyššiu efektivitu pri spaľovaní tukov. zaraď cvičenia s vlastnou hmotnosťou na stehná a zadok, konkrétne ti môžem doporučiť rôzne druhy výpadov, aj s ľahkou záťažou.13.01.2017 11:09 Mirka:S váhou som spokojná, chcela by som skôr spevniť. Stačí mi, ak cvičím s vlastnou váhou, alebo mám posilňovať s činkami. Stačí mi v podstate vyrysovať. A ako často by som mala cvičiť?Pri cvičení s vlastnou hmotnosťou doplň cvičenia aj ľahkými činkami alebo naplnenými fľašami s vodou. Určite pri vyrysovaní je nemenej dôležitá aj strava. Svaly sú najdrahšia komodita, ktorú máme a ženy majú nižšiu anabolickú schopnosť - schopnosť naberať svalovú hmotu. Vzhľadom na tento fakt, musíš mať v dennom jedálničku adekvátne množstvá proteínov. Ak sa dá, určite cvič každý deň v kratších časových úsekoch alebo aspoň 4 - 5 krát do týždňa.Nájdených 33 záznamov.