Bežkyňa Kate Mori počas maratónu v Londýne vypila totiž toľko vody, až to jej organizmus úplne odrovnalo. Bolo to v roku 2007, keď sa pred očami desaťtisícov divákov zosypala na zem.

VIDEO DRINK Namiešajte si letnú pohodu: Hrozno a brandy sú na to ako stvorené

Privolaní lekári jej paradoxne ako prvú pomoc podali pohár vody. Netušili, že športovkyňa predtým vypila až 3 litre. Nakoniec v nemocnici zistili, že Kate z toho množstva opúchal mozog. Našťastie prežila a dnes robí osvetu, aby to ľudia s pitím nepreháňali.

Naši starí rodičia by sa pred rokmi smiali, keby im chcel niekto predať vodu v plastovej fľaši. Zato dnes už väčšina ľudí má pre každý prípad jednu takú vždy poruke. Ale pozor, aby sa z pitia nestal zlozvyk!

Najčastejšia choroba dovolenkárov: Je to len otázka času, každý ju raz chytí!

Akvaholizmus či polydipsia je posadnutosť dodržiavaním pitného režimu. Kto trpí touto psychickou poruchou, leje do seba litre vody a ani ich nepočíta. Pritom už 6 litrov denne vás môže dostať do kómy! Ako sa závislosť prejavuje?

„Už po hodine bez príjmu tekutín má taký človek pocit, že omdlie,“ vysvetlil český odborník Jan Měšťák pre hnonline.sk. „Má stály pocit smädu a sucha v ústach. Keď sa napije, príde psychická úľava. Mnohí sú na tom neskôr až tak, že potrebu trochu sa napiť majú už po niekoľkých minútach.“

HOROSKOP LÁSKY na celé leto: Kto zažije vášnivý sex a kto podraz od sukničkára?

Pri nadmernom pití telo nestíha nadbytočnú tekutinu vylúčiť a hromadí sa v bunkách našich orgánov. „Nadmerné množstvo vody potom uniká do podkožného tkaniva a vznikajú opuchy. Najčastejšie ich vidieť na nohách,“ ozrejmil pre Plus JEDEN DEŇ gastroenterológ Peter Minárik.

Tým sa to však nekončí. Keď voda z nariedenej krvi preniká do buniek, tie začnú zväčšovať svoj objem. Stúpa vnútrobunkový tlak, až sa bunky napokon začnú rozpadávať. Spočiatku sa to prejavuje iba zvýšenou únavou, no v druhej fáze už nasleduje zmätenosť a dezorientácia a v tretej strata vedomia až smrť!

Vypočítajte si dennú dávku

Na 15 kg hmotnosti potrebujeme 0,5 litra vody. Príklad pri hmotnosti 70 kg: 70 : 15 = 4,7 l x 0,5 l = 2,3 l tekutín. Je to množstvo potrebných tekutín za štandardných podmienok. Horúčavy, fyzická práca či teplota môže toto množstvo až zdvojnásobiť.

Aj dehydratácia sa môže kruto vypomstiť

Nielen preliatie organizmu vodou, ale aj jej nedostatok môže byť nebezpečný. Dehydratácia ohrozuje najmä seniorov a deti, ale aj mladých a zdravých!

„Najmä v staršom veku pocit smädu výrazne klesá. Robil som na geriatrii, kde boli ľudia evidentne dehydratovaní a sami od seba sa nenapili vody,“ spomína gastroenterológ Peter Minárik. Pacienti boli odkázaní na neustálu pomoc ponúkania vodou personálom.