Laik len veľmi ťažko rozozná, či je most v havarijnom stave. Aj veľké trhliny môžu byť len kozmetickou chybou a nemusia ešte znamenať, že stavba je na zrútenie. Napriek tomu sa stalo, že obrovskej tragédii zabránil iba pozorný okoloidúci.
K podobnej dráme, aká sa odohrala v Janove či v Kurimanoch, sa u nás schyľovalo v septembri 2015. Na jednom z hlavných ťahov do Poľska, v oravskej obci Podbiel, vyhlásili mimoriadnu situáciu pre havarijný stav mosta. To, že bol tesne pred zrútením, však neodhalila kontrola, ale náhodný okoloidúci. „Keď išiel po moste, po ktorom zároveň prechádzali aj autá, cítil, že sa kolíše,“ spomína na podnet chodca Peter Paulík z Katedry betónových konštrukcií a mostov Slovenskej technickej univerzity v Bratislave.
Most na medzinárodnom ťahu okamžite uzavreli. Privolaní odborníci zo Žilinskej univerzity potvrdili, že to bolo v hodine dvanástej. „Zistili, že tri trámy z piatich sú už prasknuté, celú dopravu držali už len dva trámy. Bola to otázka niekoľkých dní, kedy by sa bol most zrútil pod náporom dopravy,“ hovorí Paulík. Ukázalo sa, že most bol taký poškodený, že pri demolácii doň stačilo už len „ťuknúť“ a celý sa zosypal. Dnes už našťastie na jeho mieste stojí úplne nový most.
Odborník na mostné konštrukcie dodáva, že tento prípad by mal slúžiť ako hrozivé memento. Hoci každý most na Slovensku kontrolujú minimálne raz ročne, aj bežný človek môže rozoznať, ak niečo nie je v poriadku. „Keď je most výrazne prehnutý alebo sa vlní, tak je jednoznačne problém. Samozrejme, môže sa chvieť, ale keď sú výkyvy také, že sa cítite ako pri chôdzi po rozkolísanej tenkej doske, tak niečo nie je v poriadku,“ radí odborník.
ROZHOVOR: Každý desiaty most u nás je zlý
Väčšina mostov na Slovensku je v dobrom stave, no 10 percent z nich patrí do kategórií zlý, veľmi zlý a havarijný. Peter Paulík z Katedry betónových konštrukcií a mostov Slovenskej technickej univerzity v Bratislave hovorí, že rizikové môžu byť najmä mosty, ktoré majú viac ako 30 rokov.
Koľko mostov máme na Slovensku a v akom sú stave?
- Na Slovensku máme cestné mosty, železničné mosty a lávky pre chodcov. Spolu ich je približne 23-tisíc, z toho mostov na diaľniciach a cestách I. a II. triedy je asi 8-tisíc, železničných mostov asi 2300 a zvyšné sú mosty na cestách III. a IV. triedy a lávky pre peších. Podľa údajov Slovenskej správy ciest a Národnej diaľničnej spoločnosti väčšina mostov je v dobrom stave. Oni to klasifikujú do siedmych stupňov. Prvý je výborný stav a siedmy je havarijný. Čo sa týka cestnej siete, v stupni 5. až 7. je približne 10 percent mostov.
S čím majú naše mosty najčastejšie problém?
- Normy kedysi boli iné, aj pokiaľ ide o degradáciu betónu. Dávali sa menšie krytia výstuže, čiže to, aká hrubá vrstva delí výstuž od vonkajšieho prostredia. Kedysi sa tam dávala vrstva 1-2 cm. To sa ukázalo časom, že je málo a dnes sa dáva aj 5 cm, čo predĺži životnosť až štvornásobne. Preto tie mosty z 50-tych až 80-tych rokov majú najväčší problém s koróziou výstuže, prípadne s koróziou predpínacích lán.
Ako často ich kontrolujeme?
- Každý most na cestnej sieti musí byť minimálne raz ročne prehliadnutý odbornou osobou, ktorá vizuálne zhodnotí stav mosta - či tam nie je nadmerný priehyb, či nie sú veľké trhliny, či nie sú naklonené piliere, v akom stave je odvodnenie mosta, atď.
Stačí to?
- Stačí to na to, že vedia odhaliť veľké vady, ktoré by ten most mohli v najbližšej dobe ohroziť.
Čo nasleduje, ak sa zistia nedostatky?
- Nariadi sa podrobná diagnostika alebo hlavná prehliadka, ktorá sa na Slovensku robí štandardne raz za štyri roky. To už je podrobná prehliadka, kde sa kontrolujú už aj neprístupnejšie miesta, ložiská, kompletne celá konštrukcia aj nosné časti.
Máme na Slovensku konštrukciou podobný most tomu, ktorý spadol v Janove?
- Nie. To je veľmi špecifický most - predpätý železobetón s oceľovými závesmi a ešte aj s piliermi. Máme aj my zavesené mosty, ale konkrétne takýto typ nie.
Prečítajte si aj:
- Firma prevádzkujúca zrútený most v Janove vinu odmieta a tvrdí: Nehrozilo žiadne nebezpečenstvo!
- Symbol tragédie z Janova: Prvé slová vodiča zo zeleného kamióna, ktorý unikol smrti doslova o vlások!
- VIDEO Tragické predpoklady po páde mosta v Janove sa napĺňajú: Počet mŕtvych stúpa raketovým tempom!