V predajni obchodného reťazca Lidl v Šamoríne som absolvovala jednu bežnú zmenu ako predavačka. „Stačí serióznosť, ústretovosť k zákazníkom a chuť pracovať s plným nasadením,“ uviedla ma manažérka predajne Anita. Hoci sa vyučenie v odbore nevyžaduje – väčšina predavačiek ho ani nemá, predsa len to chcelo prípravu.

Som multifunkčná

Ako prvé som si musela vybaviť u lekára hygienický preukaz, pretože ide o prácu s potravinami. Pred nástupom som musela absolvovať aj hodinové školenie o bezpečnosti práce, ktoré naozaj nie je formalitou. Predavačka v Lidli je totiž multifunkčný človek, ktorý robí všetko, od upratovania cez vykladanie tovaru, dokladanie pultov, kontrolu čerstvosti, preceňovanie, pečenie chlebíka, bagiet a ďalších múčnych výrobkov, a to všetko vo veľmi slušnom tempe. Keď ju vidíte sedieť v kase, to už má za sebou riadnu makačku.

Predavačka v obchode je multifunkčný človek, ktorý robí všetko, od upratovania cez vykladanie tovaru, dokladanie pultov, kontrolu čerstvosti, preceňovanie, pečenie chlebíka, bagiet a ďalších múčnych výrobkov, a to všetko vo veľmi slušnom tempe.
Predavačka v obchode je multifunkčný človek, ktorý robí všetko, od upratovania cez vykladanie tovaru, dokladanie pultov, kontrolu čerstvosti, preceňovanie, pečenie chlebíka, bagiet a ďalších múčnych výrobkov, a to všetko vo veľmi slušnom tempe.
Zdroj: JULIUS DUBRAVAY

Dôležité poučenie

Pri všetkých činnostiach môže dôjsť k úrazu, najmä keď sú pre vás nové. Aby sa to nestalo, poučia vás, ako sebe ani nikomu inému neublížiť a vybavia pohodlným oblečením, ktoré je aj ochranou. Špeciálne topánky majú napríklad vystužené špičky, ktoré zabránia zraneniu prstov, keby vám niečo spadlo na nohu.

... a prvý šok

Pre mňa to bol pracovný čas. Hoci sa predajňa otvára o 7. h, moja zmena sa začínala o 5.30 h a upozornili ma, že prísť treba už 5.20 h, lebo do predajne vchádzajú všetci spoločne, meškať sa nedá. Zmena však trvá len do 13.45 h, pretože týždenný pracovný úväzok v Lidli nie je 40, ale len 38,75 h.

Hoci zmena sa začína o 7:00 h, všetci zamestnanci musia byť nastúpení už o 5:20 h ráno.
Hoci zmena sa začína o 7:00 h, všetci zamestnanci musia byť nastúpení už o 5:20 h ráno.
Zdroj: JULIUS DUBRAVAY

Na kávičku zabudnite

Po vstupe a prezlečení (prišla som hneď v rovnošate) nebolo žiadne kávičkovanie, do siedmej bolo treba všetko pripraviť pre zákazníkov. Na dverách bol zoznam, kde si každá predavačka našla, čo bude dnes robiť. Tri kolegyne do kasy, jedna do pekárne, ostatné vykladať tovar. Moja trénerka Dáška – takýto dozor dostane každý nováčik, bola v ten deň v kase. To však neznamená, že celý deň sedí. Musela si „vyfasovať“ navážené peniaze i kupóny pre zákazníkov. Áno, navážené, a to nielen mince, ale aj bankovky. Najrýchlejšie sa peniaze spočítajú tak, že sa odvážia.

V rozpise si každá predavačka nájde, čo bude v daný deň robiť.
V rozpise si každá predavačka nájde, čo bude v daný deň robiť.
Zdroj: JULIUS DUBRAVAY

Skúška rožkom

Potom sme kasu spolu otvorili a urobili „skúšku rožkom“, teda nablokovali jeden rožok, aby sme zistili, či je všetko funkčné. Keď bolo, zamkli sme ju a išli makať. Medzitým totiž prišiel tovar a každá ruka bola dobrá.

Vyložiť, doložiť, valcovať

Nový čerstvý tovar bolo treba vyložiť, chýbajúci doložiť a zároveň skontrolovať, či nie je nič po záruke, a keď sa k nej niečo blíži, preceniť podľa váhy a na každý kus nalepiť novú cenovku, ak je niekde poškodený obal, treba to dať na odpis, valcovať, teda najnovší tovar uložiť nižšie, ktorý treba predať rýchlejšie, vyššie, a tak stále dokola.

Nový čerstvý tovar bolo treba vyložiť, chýbajúci doložiť  a zároveň skontrolovať, či nie je nič po záruke.
Nový čerstvý tovar bolo treba vyložiť, chýbajúci doložiť a zároveň skontrolovať, či nie je nič po záruke.
Zdroj: JULIUS DUBRAVAY

Pokladníčka, do kasy!

Medzitým bolo treba poumývať dlážku, poradiť zákazníkom, vybaviť reklamáciu varnej kanvice, ísť do kasy, keď sa ozvalo: Prosím pokladníčku do kasy 3. To sme boli my, teda moja trénerka Dáška. Funguje to tak, že keď pokladníčka vidí, že platiacich je veľa, stisne gombík a amplión povolá ku kase ďalšiu kolegyňu, ktorá dokladala tovar. Zaujímavé pre mňa bolo, že tovar sa neukladá tak, ako by sa mi páčilo, predajňa dostane z centrály takzvaný špígel (zrkadlo), kde je presne nakreslené, kde má čo byť uložené. Preto sa viete v každej predajni Lidla hneď zorientovať, lebo sú rovnaké, aj keď sa ich predavači nikdy nevideli.

Keď už je pokladníčka v kase, má za sebou upratovanie, vykladanie tovaru, kontrolu čerstvosti, atď.
Keď už je pokladníčka v kase, má za sebou upratovanie, vykladanie tovaru, kontrolu čerstvosti, atď.
Zdroj: JULIUS DUBRAVAY

Chcete ísť vyššie?

Cez obedňajšiu prestávku, ktorú má tiež každý naplánovanú presne na minúty, aby nešli jesť všetci naraz, som si pozerala nástenku, kde bolo napísané, že tu môže každý urobiť kariéru. „Akú kariéru môže urobiť predavačka,“ poviete si, nanajvýš sa môže stať vedúcou predajne. Áno, to môže, ale táto firma, ktorá má systém naozaj na každú maličkosť, systémovo hľadá ľudí na vyššie pozície medzi svojimi. Aj dnešný riaditeľ slovenského zastúpenia začínal ako brigádnik v predajni. Bola to síce len brigáda počas vysokej školy, ale po skončení štúdia sa do firmy vrátil. Ako regionálny manažér. Preto vie, že skúsenosť z práce v predajni dá manažérovi najlepší prehľad.

Naša redaktorka sa musela vedieť popasovať aj s otázkami zákazníkov.
Naša redaktorka sa musela vedieť popasovať aj s otázkami zákazníkov.
Zdroj: JULIUS DUBRAVAY

A je koniec služby!

Končím vo výbornej nálade, ale po dvoch hodinách prišla z ranného vstávania a nezvyklých intenzívnych pohybov počas celého dňa taká únava, že som si uvedomila, že musím niečo robiť so svojou fyzičkou. Deň v predajni som si užila. Stretla som veľa zaujímavých ľudí, naučila sa pár nových činností a zistila, ako to chodí v zákulisí veľkých potravín. Keď som ako študentka brigádovala v istej konzervárni, povedala som si, že ich uhorky už nebudem jesť. Po tejto „brigáde“ budem v Lidli nakupovať naďalej, už som aj bola a pripadalo mi zvláštne, že sa ma zákazníci nič nepýtajú... poradila by som rada.

Ak vás zaujíma plat: na pozícii predavač/pokladník je v priemere 845 eur.

Možno sa to nezdá, no práca predavačky je poriadna drina.
Možno sa to nezdá, no práca predavačky je poriadna drina.
Zdroj: JULIUS DUBRAVAY
Anketa
Zvládli by ste prácu predavačky?
  • 36%
  • 64%
Najzaujímavejšie benefity pre zamestnancov

Tábory pre deti
Stravné v hodnote 3,80 € na deň
Darčeky k narodeninám
Vzdelávanie
Dvakrát ročne nákupné poukážky na 160 eur
Príspevok na čistenie odevov
Súťaže pre zamestnancov a predajne s hodnotnými výhrami
Penzijné pripoistenie
Dovolenka nad rámec zákona pre mladých
Darčeky pre budúce mamičky a čerstvých oteckov
Akcie a darčeky pre deti

Mohlo by vás zaujímať: