Slováci nadávajú vo vlakoch najviac na meškanie, špinu a chlad v zime či dusno v letných horúčavách. Ani rýchlosť nie je žiadna sláva. Napríklad cestujúci vo vlakoch smerujúcich do Banskej Bystrice zo Žiliny či z Bratislavy si užívajú priemernú rýchlosť len tesne nad šesťdesiatkou.

Človek sa pýta, či naozaj sedí v rýchliku. „Je fakt, že máme najpomalšie vlaky v Európe,“ konštatuje Ondrej Matej z Inštitútu pre dopravu a hospodárstvo.

Veľké porovnanie štátnych vlakov a RegioJetu: Týmto nové InterCity odrovnajú konkurenta!

AGV Italo je najrýchlejší vlak v Európe, jazdí v Taliansku a dosahuje maximálnu rýchlosť 360 km/h.
AGV Italo je najrýchlejší vlak v Európe, jazdí v Taliansku a dosahuje maximálnu rýchlosť 360 km/h.
Zdroj: shutterstock

AGV Italo je najrýchlejší vlak v Európe, jazdí v Taliansku a dosahuje maximálnu rýchlosť 360 km/h.
Foto: shutterstock

Túžite vyskúšať legendárnu Transsibírsku magistrálu? Unikátna trať funguje už 100 rokov

Na rozdiel od Česka či Nemecka u nás žiadne normy neurčujú, akou rýchlosťou má premávať osobný vlak, rýchlik či expres.

Konečne rozumný krok v cestovaní vlakmi: Už žiadne nočné čakanie na stanici a platenie za taxíky!

„Keby boli jasne definované štandardy, že rýchlik musí dosahovať najnižšiu možnú rýchlosť napríklad 80 km/hod, tak by sa rýchlik z Banskej Bystrice do Bratislavy nemohol volať rýchlik. Bol by to osobný vlak,“ dodáva Matej.

Na slovenských koľajniciach sú najrýchlejšie české vlaky.
Na slovenských koľajniciach sú najrýchlejšie české vlaky.
Zdroj: Július Dúbravay

Najrýchlejšie po našich koľajniciach jazdia české vlaky.
Foto: Július Dúbravay

Nejde pritom len o normy. Hlavným problémom sú koľajnice. Inštitút finančnej politiky v najnovšej analýze dopravy hovorí, že naše železnice sú zastarané.

Veľká časť železničných koľají je v zhoršenom stave a odkladané opravy povedú podľa analytikov k ďalším obmedzeniam rýchlosti. „Nekvalitné trate a znížená rýchlosť pre časté výluky - to všetko predlžuje čas jazdnosti a znižuje rýchlosť,“ komentuje Matej.

Krutá realita na slovenských koľajniciach: Máme najpomalšie vlaky v Európe!
Zdroj: archív

Ak dnes chcete zažiť skutočne rýchlu jazdu, musíte nasadnúť na české vlaky. Žlté expresy RegioJet premávajú medzi Bratislavou a Považskou Bystricou rýchlosťou 160 km/hod.

Štátne vlaky jazdia pomalšie, maximálne 140 km/hod. „Zámerom Železničnej spoločnosti Slovensko je jazdiť rýchlikmi 160 km/h na zmodernizovaných častiach koridoru v roku 2018,“ avizuje štátny prepravca zrýchlenie na trati Bratislava - Košice.

Krutá realita na slovenských koľajniciach: Máme najpomalšie vlaky v Európe!
Zdroj: archív

Kým Slovensko za milióny z eurofondov modernizuje túto hlavnú železničnú trať tak, aby sa po nej mohlo jazdiť rýchlosťou 160 km/hod, susedné krajiny sú o obrovský krok pred nami.

„Maximálna rýchlosť 160 km/hod. je rovnaká v Česku i na Slovensku, no to dnes už nestačí. V Nemecku, Rakúsku a napríklad aj v Poľsku na trase Katovice - Varšava sa dnes jazdí už rýchlosťou 200 km/hod.,“ hovorí Aleš Ondrůj zo spoločnosti RegioJet.

Toto sú najrýchlejšie vlaky na svete

Krutá realita na slovenských koľajniciach: Máme najpomalšie vlaky v Európe!
Zdroj: archív