Kedy sa najlepšie učí? Odborník na stres radí, ako zvládnuť maturity

Psychológ  Karol Kováč.

Foto: Archív

Kedy počas dňa sme najvýkonnejší a vieme sa najviac sústrediť?

Je to doobeda, okolo desiatej, jedenástej.

Ako sa však sústrediť, keď je vonku pekne, teplo, slnečno?

Práve to by nás malo motivovať, aby sme sa snažili čo najskôr naučiť to, čo potrebujeme, a potom si môžeme dať vonku pauzu. Alebo menej „náročná“ stratégia je, jednoducho si vziať učenie so sebou, rozložiť si v parku deku a učiť sa na čerstvom vzduchu.

Experiment študenta medicíny potvrdil: Na tlak zaberie čaj, víno aj čokoláda

Niektorí študenti sa však vedia učiť aj v noci.

To je pravda. Dokonca isté oblasti mozgu sú počas spánku aktívnejšie ako v bdelom stave. Asi každý študent si vyskúšal učiť sa do skorých ranných hodín, dať si 2- až 3- hodinový spánok a ísť potom na skúšku. Mnohí zrejme aj dosiahli uspokojivý výsledok. Pri učení na maturity alebo štátnice je to však iné. Spánok je nevyhnutný na to, aby sa nám informácie uložili do dlhodobej pamäti. Je tiež zaujímavé, že naša schopnosť prísť s kreatívnym riešením je významne prepojená s kvalitným spánkom.

Kde nájde motivácu na učenie študent, ktorý sa nevie donútiť sadnúť si k učebniciam či skriptám?

Treba uvažovať racionálne. Každá skúška má termín, ktorému sa tak či tak nevyhnete. Výbornou pomôckou môže byť aj systém odmeny, a to v rôznej podobe. Odmenou môže byť spánok, prechádzka, čokoľvek, čo má pre konkrétneho študenta hodnotu.

Ako sa dá najlepšie vyrovnať so stresom?

Medzi skvelé nástroje proti stresu patrí pohyb a spánok. Výskumy tiež ukazujú, že jeden z najlepších faktorov, ktoré nám pomáhajú zvládať stres, sú dobré medziľudské vzťahy. To znamená udržiavať kontakt s rodinou a priateľmi.

VIDEO Skúška dospelosti sa blíži: Opýtali sme sa maturantov, ako sa cítia pred veľkým dňom

Čo ak stres nezvládame?

Je dobré si uvedomiť, že stres nie je na to, aby nás blokoval. V skutočnosti je nám evolučne daný ako proces, keď telo zbiera energiu, aby sa pripravilo na zvládnutie danej situácie. Zmeňte pohľad na stres. Rýchly tep je v poriadku, búšiace srdce vás predsa pripravuje na akciu. Zrýchlené dýchanie je tiež veľmi užitočné, dostáva  sa vďaka nemu viac kyslíka do mozgu. 

Ako to, že niekto stres zvláda lepšie a iný horšie?

Na to, ako zvládame stres, vplýva to, v akej kondícii je náš organizmus, ale aj genetická výbava, naše postoje, emócie a motivácia. Ak je strach, teda emócia zo skúšky príliš nízka – ale aj príliš vysoký, vedie to k slabšej príprave a zlému výkonu.

Dá sa učiť pod tlakom?

Dá, ale nie je to príjemné pre náš organizmus, psychiku ani prínosné z hľadiska toho, koľko si človek zapamätá.

Čo majú robiť študenti, ktorých sa zo skúšok chytá až panika?

Radím im: skúste sledovať, ako negatívne myšlienky a predstavy nastupujú a čím ich živíte. Nesprávny myšlienkový postup je, keď si študent povie: „Čo ak neurobím skúšku?“ a vzápätí sa jeho myseľ začne zameriavať na katastrofické následky, ktoré v ňom vyvolajú silnú negatívnu emóciu. Lepšia stratégia je, ak si po takejto otázke človek reálne zhodnotí svoj potenciál, ako zvládnuť túto situáciu. „Pamätám si niečo z hodiny? Mám poznámky? Snažím sa? Koľko mám času na učenie?“ Výraznou pomôckou, ako sa vyhnúť zmieneným stavom, môže byť vlastný rozvrh aktivít v kombinácii s disciplínou. Čo si naplánujem, to aj dodržím.

Pomáhajú pri učení rôzne podporné látky na sústredenie, čulosť alebo majú viac rizík ako pozitív?

Krátkodobo pomáhajú. Dlhodobé užívanie rôznych podporných látok, keď organizmus nemá čas na oddych a regeneráciu, však môže byť kontraproduktívne. V psychickej rovine ide o narušený spánkový cyklus, pamäť a pozornosť. A v dôsledku zhoršenej kvality spánku dochádza k celému radu zmien v hormonálnej aj metabolickej rovine.

Odporučili by ste vystresovaným študentom upokojujúce lieky?

Lieky sú jedna z možností v takých stavoch, ktoré už človek nezvláda. Naša moderná spoločnosť je nastavená na výkon, či už v práci, alebo v škole. Stres, vyťaženie a únava sa stávajú akousi normou. Preto sa treba naučiť brať veci s nadhľadom a úsmevom. Udržiavajte kontakt s priateľmi, zdôverte sa so svojimi obavami niekomu blízkemu... A ak sa budete cítiť zle, úzkostne, radšej navštívte odborníka.