Kaufland sa stal prvou a zatiaľ jedinou maloobchodnou spoločnosťou na Slovensku, kde sa podarilo opätovne využiť a recyklovať v priemere až 94 percent vlastného vyprodukovaného odpadu. Túto úroveň Kauflandu potvrdil aj externý audit a spoločnosť ako prvá u nás nedávno získala strieborný certifikát od renomovanej nezávislej certifikačnej spoločnosti TÜV SÜD. „Z hľadiska triedenia a znižovania objemu odpadu je to prvý dôležitý míľnik na ceste k nulovému odpadu. Ide o náš vlastný záväzok voči planéte,“ vysvetlil za Kaufland Gabriel Čuka, riaditeľ prevádzky a Supply Chain Management.

Dosiahnuť sa to podarilo vďaka novým procesom a zamestnancom. „Zaviedli sme do praxe niekoľko opatrení a nových postupov, ktoré pomáhajú predchádzať vzniku komunálneho odpadu. Zároveň sme hľadali možnosti a spôsoby, ako recyklovať už vytriedený odpad. Všetky tieto kroky si vyžiadali investíciu takmer 600 000 eur,“ doplnil Gabriel Čuka.

Napríklad klasické kartónové obaly a jednorazové prepravky na ovocie a zeleninu nahradil opakovane používateľnými prepravkami EPS. Zaviedol tiež vlastné patentované sklápacie palety, ktoré ušetria až 30 % fólie. A to je len časť z riešení, ktoré reťazec úspešne používa. Nemenej dôležité bolo zamerať sa na systematiku rozmiestnenia zberných boxov s dobre viditeľným farebným označením. Do triedenia a recyklovania sa aktívne zapojili aj koncesionári, ktorí majú prevádzky v priestoroch predajní Kaufland.

Najväčšou výzvou však bolo zmeniť každodenné myslenie a konanie zamestnancov, vysvetliť im úžitok celého projektu, a hlavne dosiahnuť, aby si sami uvedomili, ako môžu aj oni aktívne prispievať a byť súčasťou úspechu. Kaufland má na Slovensku 77 predajní a zamestnáva takmer 7 800 zamestnancov. „Základom bolo dôkladné triedenie každého jedného odpadu každým jedným zamestnancom, ochota vzdelávať sa, učiť sa nové procesy a vyjsť z komfortnej zóny,“ hovorí Ivan Bosák, vedúci projektu Zero Waste.

Zamestnanci strávili vzdelávaním neuveriteľných vyše 5 500 hodín. „Ako firma sme sa rozhodli ísť časovo náročnejšou cestou, a to nepripraviť iba online školenia pre zamestnancov, ale ísť cestou osobných školení v každej jednej predajni a centrálnom sklade. Naši kolegovia so zamestnancami viedli aktívne rozhovory a osobne vysvetľovali nové procesy. Tento postup nám zaručil trvalé presadenie a dodržiavanie nových procesov, ako aj dlhodobý pozitívny výsledok separácie. Certifikáciu by sme nezískali bez našich zamestnancov, preto by sme sa im radi aj touto cestou poďakovali,“ uviedol Ivan Bosák.

Čítajte na ďalšej strane: Triedením sa to nekončí