Rúška, odstup a ruky sú momentálne najúčinnejšou prevenciou pred koronavírusom. „Základný rozdiel medzi rúškom a respirátorom spočíva v tom, že rúško chráni okolie pred nami, kdežto respirátor chráni nás pred okolím,“ uviedol odborník Jaroslav Flegr na sociálnej sieti.

Pripomína, že ani jedno ale nefunguje na 100-percent. Kvalitné rúška síce chránia aj nás, ale len pred kvapôčkami a nie pred menším aerosólom. Sú ploché a preto si ich skôr oslintáme. Vo všeobecnosti existujú zdravotnícke a nezdravotnícke rúška.

„Aby mohli rúška niesť označenie zdravotnícke, musia byť otestované akreditovaným laboratóriom, kde musia splniť celý rad testov, napríklad testy filtračnej účinnosti, priedušnosti a odolnosti proti kvapôčkam. Nezdravotnícke rúška nemusia spĺňať nič a nemá cenu ich preto používať,“ vysvetľuje Flegr.

Aj medzi zdravotníckymi rúškami existujú tri kategórie: I, II a IIR. „Len posledná kategória spĺňa test odolnosti proti kvapôčkam a len tieto má cenu si zadovážiť,“ odporúča odborník.

Na trhu sú aj nanovláknové rúška. Tieto dobre filtrujú, ale bývajú málo priedušné a preto nespĺňajú kritériá zdravotných rúšok. Rúška s najčastejšie používanou filtračnou vrstvou (meltblown) využívajú k filtrácii elektrostatický náboj na povrchu vlákien. „Ich funkčnosť sa však spravidla vplyvom vlhkosti už behom hodiny výrazne zníži a nie je možné ju obnoviť,“ skonštatoval Flegr.

Existujú však aj rúška a respirátory s nano-membránou bez náboja, ktoré sú stabilné a môžu byť používané dlhodobo a opakovane bez toho, aby stratili svoju filtračnú účinnosť. „Vyberajte teda rúška a respirátory s deklarovanou možnosťou opakovaného použitia. Respirátory striedajte, po použití ich nechajte 5 až 7 dní dnu vetrať, vírus sa tak inaktivuje,“ radí evolučný biológ.

Ako sa vyhnúť šmejdovým respirátorom: Čítajte na ďalšej strane >>>