V niektorých krajinách sveta sa ľudia kvôli výhodnému nákupu počas „čierneho piatku“ doslova bijú. V USA či v Nemecku sú nákupuchtiví ľudia tak pobláznení týmto ošiaľom, že sú ochotní dobrovoľne prenocovať pred obchodnými centrami, len aby sa im ušiel nový televízor alebo kúsok luxusného oblečenia za zlomok bežnej ceny. Počas tohto novembrového piatku ponúkajú obchody zľavy od 65 do 80 %. Nie však na Slovensku.

Aj keď je Black Friday u nás stále viac populárnejší, nedosahuje také rozmery ako v iných krajinách. „Zľavy logicky nemôžu byť také vysoké ako sú v USA, Francúzku alebo Nemecku, kde je väčší spotrebiteľský tlak na to, aby sa predával sortiment. Obchodníci sa musia prispôsobiť v zľavách nášmu päťmiliónovému trhu,“ vysvetlil analytik trhu a obchodu Ľubomír Drahovský. U nás sa zľavy vyšplhajú na celkom príjemných 35 až 40 %. Takéto zľavy však nie sú také prevratné a atraktívne, keďže podobné zľavy nájdeme vo viacerých obchodoch niekoľkokrát do roka.

Reklamy na rozprávkové výpredaje nás bombardujú už od začiatku novembra. Podľa analytika obchody značku Black Friday zneužívajú. Podstatou je ponúkanie lacného tovaru iba v daný deň. Niektoré firmy však začínajú s reklamnými kampaňami už niekoľko týždňov vopred. „To má za následok, že ľudia sú otupení reklamou a majú pocit, že jednoducho musia nakupovať. Tým, že sa to takto predlžuje sa vytráca povestná údernosť. Aj preto si naše obchody môžu dovoliť neponúkať také vysoké zľavy na sortiment ako niektoré iné štáty,“ dodal Drahovský.

KOĽKO MINIEME POČAS BLACK FRIDAY? »