Ako sa správať po dopravnej nehode? Pozrite si krok po kroku: Na číslo 4 mnohí zabúdajú!
16. 1. 2024, 18:00 (aktualizované: 1. 6. 2024, 16:42)

Zdroj: KR PZ Trenèín
V zime sa s dopravnými nehodami roztrhlo vrece. Pred pár dňami policajti zaznamenali smrteľnú dopravnú nehodu pri Handlovej, kde zomrel mladý vodič, a o pár dní neskôr riešili ďalšiu smrteľnú nehodu v okrese Považská Bystrica. V aute sa viezli štyri mladí muži. Dvaja mladíci vo veku 17 a 22 rokov nehodu neprežili, dvaja ďalší sú vážne zranení.
Na Slovensku každoročne pribudnú tisícky dopravných nehôd. Práve v zime je ich o niečo viac ako v ostatných mesiacoch, obzvlášť keď napadne sneh. Menej skúsení vodiči vtedy často dostatočne neodhadnú poveternostné podmienky alebo precenia svoje schopnosti, čo sa odrazí aj na celkovom náraste nahlásených škôd.
V prípade kolízie v cestnej premávke rozlišujeme dopravnú nehodu alebo škodovú udalosť. Dopravná nehoda znamená, že pri nej došlo k usmrteniu alebo zraneniu osôb, poškodeniu cesty či iných verejnoprospešných zariadení (ako sú zvodidlá, lampy, značky, semafory), prípadne k úniku nebezpečných látok.
„Účastníci musia takúto dopravnú nehodu nahlásiť polícii a aktívne s ňou spolupracovať na objasnení,“ upozorňuje Milan Černák, riaditeľ odboru likvidácie poistných udalostí neživotného poistenia ČSOB Poisťovne. „Ide o udalosť, ktorá je pre všetkých zúčastnených psychicky náročná. V prvom rade si zachovajte chladnú hlavu - konajte rýchlo, efektívne a rozvážne,“ radí M. Černák.
CELÝ POSTUP KROK PO KROKU SI POZRITE NA ĎALŠÍCH STRANÁCH »»»
Zdroj: Plus JEDEN DEŇ/Michal Smrčok
1. Zabezpečte miesto nehody
Zastavte vozidlo a zabezpečte ho pred prípadným pohybom. Vašou povinnosťou je nielen ochrániť ďalších vodičov a chodcov pred nebezpečenstvom, ale aj upovedomiť ich o vzniknutej situácii. Slúži na to bezpečnostná výbava, predovšetkým reflexná vesta a výstražný trojuholník. Snažte sa vyhnúť premiestňovaniu vozidiel alebo manipulácii s inými predmetmi na mieste nehody. Mohlo by to znemožniť vyšetrovanie polície.
Zdroj: SHUTTERSTOCK
2. Poskytnite prvú pomoc
Po zabezpečení miesta nehody skontrolujte, či je niekto zranený. V prípade zranených urýchlene poskytnite prvú pomoc a zavolajte záchrannú službu na čísle 155. Detailne opíšte, kde sa nachádzate, v akom stave sú zranení, a postupujte podľa pokynov operátora na druhej strane linky.
Zdroj: TONY ŠTEFUNKO
3. Zavolajte políciu
Políciu môžete privolať ku každej škodovej udalosti na telefónnom čísle 158. Pri dopravnej nehode je to však povinné. Polícii vysvetlite priebeh a okolnosti nehody.
Zdroj: Polícia SR
4. Zdokumentujte nehodu
V prvom rade si zapíšte kontaktné údaje účastníkov dopravnej nehody a očitých svedkov vrátane mena, priezviska, adresy a telefónneho čísla. Snažte sa zaistiť aj ich výpovede. Ak vám škodu spôsobil druhý vodič, požiadajte ho o predloženie občianskeho alebo vodičského preukazu a dokladu o PZP (zelená karta). Z dokumentov si odpíšte meno, priezvisko a bydlisko vodiča (v prípade firemného vozidla názov, sídlo, IČO a meno vlastníka firmy), typ a evidenčné číslo vozidla, názov a adresu poisťovne, v ktorej má vinník poistenie, číslo dokladu o uzavretom poistení.
Nezabudnite si rovnako urobiť fotografie miesta nehody, poškodených vozidiel a ďalších dôležitých detailov. Spoločne vyplňte správu o nehode, na základe ktorej poisťovňa poistnú udalosť vyhodnotí.
Pri škodovej udalosti je správa o nehode kľúčová
Zdroj: Auto Bild
Správa o nehode
Pod škodové udalosti spadajú všetky ostatné kolízie v rámci cestnej premávky. Klienti ich nemusia nahlásiť polícii. Je však potrebné vyplniť tlačivo o nehode a dohodnúť sa tak na zavinení. Poisťovňa na základe toho vyhodnotí udalosť. „Všetko, čo je predmetom okolnosti vzniku a priebehu nehody, by malo byť podchytené v Správe o nehode. Ak to tam uvedené nie je, v priebehu niekoľkých hodín zvykne dôjsť k zmene postoja niektorého z účastníkov nehody. Stáva sa to, žiaľ, pomerne často,“ konštatuje M. Černák z ČSOB Poisťovne s tým, že dokazovanie nároku sa tak zvykne zbytočne komplikovať.
Klienti by mali dbať na podrobné vyplnenie dokumentu vrátene nákresu priebehu celej nehody. Nemali by zabudnúť ani uviesť mená a adresy prípadných svedkov. „Tlačivo Správy o nehode si stiahnite a majte ho v aute vždy poruke. Okrem toho, že je to vaša povinnosť, formulár využijete aj pri nehodách v zahraničí,“ radí M. Černák. Dokument musia podpísať obaja účastníci. Poškodený si musí uplatniť nárok v poisťovni vinníka, konkrétne tam, kde má uzatvorené povinné zmluvné poistenie. Originál tlačiva je potrebné odovzdať poisťovni do pätnástich dní od vzniku poistnej udalosti. Druhý účastník si necháva kópiu.
Za určitých okolností môže byť škodová udalosť považovaná za dopravnú nehodu. Ide o prípady, keď sa účastníci nedohodnú na zavinení, jazdili pod vplyvom alkoholu a návykových látok alebo sa odmietli podrobiť testom na zistenie ich prítomnosti.
Čo ďalej po nehode?
Zdroj: ČSOB
ČSOB Poisťovna
Ak ste počas nehody prišli k úrazu a máte uzatvorené úrazové poistenie, nechajte si od lekára vystaviť lekársku správu, ktorú následne preukážte poisťovni spolu s dokladmi o nákladoch liečenia, potvrdením o práceneschopnosti a dokladom potvrdzujúcim ušlú mzdu v dôsledku PN. Poistnú udalosť môžete nahlásiť online, telefonicky alebo osobne v pobočke.
Náhradu majetkovej škody si môžu klienti uplatniť v poisťovni, v ktorej má poistenie vinník dopravnej nehody. Najrýchlejší spôsob je vyplnenie online formulára. Je potrebné, aby mal vodič k dispozícii poistnú zmluvu, Správu o nehode, osobné údaje zúčastnených a zoznam poškodených vecí. Ak ste zapríčinili dopravnú nehodu vy, musíte to oznámiť svojej poisťovni, ktorá odškodné vybaví za vás.
Ak niekomu spôsobíte škodu svojím autom, povinné zmluvné poistenie slúži na vykrytie tejto škody. Nekryje však škody, ktoré vznikli vám. „Práve na to slúži havarijné poistenie, ktoré nie je zo zákona povinné, no vodiči ho ocenia v prípade, ak je vinník neznámy. Kryje široké spektrum poistných udalostí ako poškodenie vozidla v prípade havárie, krádeže, živelnej pohromy, vandalizmu alebo hlodavcami. Škodu na aute tak nemusíte uhradiť z vlastného vrecka,“ doplnila Michaela Fábryová, riaditeľka odboru produktového manažmentu ČSOB Poisťovne.