Len v stredu záchranári ratovali 68 ľudí, ktorí skolabovali z tepla. „Opätovne si dovoľujeme apelovať na verejnosť, aby dbala na prevenciu. Základom je dodržiavanie pitného režimu. Nárazové pitie väčšieho množstva tekutín nie je vhodné, ideálne je dopĺňať tekutiny priebežne, napríklad pohárom vody každú hodinu,“ odporúča hovorkyňa Operačného strediska Záchrannej zdravotnej služby Alena Krčová.

Napiť sa vtedy, keď vás už smädí, je neskoro. Práve dehydratácia najčastejšie spôsobuje kolaps. Rizikoví sú najmä starší ľudia, ktorí smäd nepociťujú. Ale aj vypiť príliš veľké množstvo vody naraz škodí. Problémom pri nadmernom pití je, že telo nestíha nadbytočnú tekutinu vylúčiť.

Anketa
Koľko vody za deň vypijete, keď je horúco?
  • 11%
  • 56%
  • 28%
  • 5%

Otrava vodou je život ohrozujúci stav. Nastáva vtedy, keď obličky už nie sú schopné vodu vylučovať, čo vedie k zriedeniu sodíka v krvi. To môže vyvolať opuch mozgu, stav pomätenia a dokonca až smrť.

„Na základe osmotických prejavov dôjde k zvýšenému obsahu vody v bunkách jednotlivých orgánoch. Dochádza k endemóznym stavom. Nadmerné množstvo vody v medzibunečných priestoroch uniká do podkožného tkaniva a vzniká celkový opuchový vzťah,“ opísal gastroenterológ Peter Minárik.

„Vidieť to najčastejšie na nohách a zlyhávajúcom srdci. Edém v pľúcach, prevodnenie sa, sa prejavuje únikom. Môže spôsobiť aj koniec života,“ varuje.

VEĽKÝ PREHĽAD minerálnych vôd: Ktorá je pre vaše zdravie najlepšia, ktorej sa radšej vyhnúť?

Skolabovala po vypití 3 litrov
Na pitný režim doplatila aj mladá bežkyňa Kate Mori. Počas maratónu v Londýne vypila toľko vody, až to jej organizmus úplne odrovnalo. Privolaní lekári jej paradoxne ako prvú pomoc podali pohár vody. Netušili, že športovkyňa predtým vypila až 3 litre. Nakoniec v nemocnici zistili, že Kate z toho množstva opúchal mozog. Našťastie prežila a dnes robí osvetu, aby to ľudia s pitím nepreháňali.

AKO SPRÁVNE PIŤ? Čítajte na ďalšej strane >>>