„Do #GivingTuesday sa na Slovensku zapája čoraz viac ľudí. Každoročne stúpa obnos darovaných prostriedkov a aj počet tých, ktorí chcú kontaktovať neziskové organizácie a ponúknuť im pomoc či už ako dobrovoľníci svojím časom alebo darovaním materiálnych vecí,“ hovorí výkonný riaditeľ Nadácie Pontis Michal Kišša a dodáva: „Zapojiť sa je pritom veľmi ľahké – ľudia môžu darovať svoj čas, peniaze, veci, ale aj know-how a skúsenosti, jednoducho stačí vykonať dobrý skutok a ako inšpiráciu pre ďalších ho zdieľať na sociálnych sieťach.“

Zvoliť si, ktorej organizácii podáme pomocnú ruku, pomôže tzv. urýchľovač dobra umiestnený na stránke Givingtuesday.sk. Ten náhodne vyberie niektorú z registrovaných organizácií žiadajúcich o pomoc. Ponúka tiež možnosť vyhľadať si neziskovky podľa regiónu alebo zamerania.

Pomoc pre unikátnu sušiareň rastlín či slovenské vzdelávanie

Do iniciatívy sa tento rok prihlásilo takmer 100 občianskych organizácií zo všetkých kútov krajiny. Pomocnú ruku potrebuje napríklad organizácia INEX Slovakia, ktorá pripravuje mikulášske balíčky pre klientov zariadení v Prešove a Bratislave. Združenie Vegetabil zase zháňa finančnú a materiálnu podporu na záchranu vzácnej stavby – sušiarne liečivých rastlín v Hanušovciach nad Topľou. Rovnako projekt Generácia 3.0, ktorý prináša do škôl inovatívne vzdelávanie, poteší pomoc verejnosti. Mnohé organizácie ocenia tiež dar v podobe dobrovoľníctva alebo know-how, teda ak im experti pomôžu s niektorou oblasťou, trebárs s komunikáciou projektu či právnym poradenstvom.

Ilustračné foto
Zdroj: Nadácia Pontis

Pridajú sa veľké firmy, drobní podnikatelia aj prezidentská kancelária

Do #GivingTuesday sa navyše zapájajú desiatky firiem a inštitúcií z celého Slovenska a podporujú tak myšlienku štedrosti a dobrosrdečnosti. Lokálna značka oblečenia Rivica napríklad daruje na dobrú vec 10 % tržieb z objednávok realizovaných v týchto dňoch. Trenčiansky závod Adient Slovakia zase prišiel s iniciatívou Adoptuj si šek a vyzýva zamestnancov na pomoc pri úhrade šekov sociálne znevýhodnených rodín.

Do dňa dobrých skutkov sa zapája i prezidentská kancelária, ktorá bude organizovať zbierku trvanlivých potravín pre Potravinovú banku Slovenska. Tá pomáha osamelým seniorom či rodičom – samoživiteľom v náročnom čase.

Potraviny a hygienické potreby môžu ľudia darovať aj v rámci zbierky, ktorú organizuje vo svojich obchodoch Tesco.

„Niektoré spoločnosti a inštitúcie mali v pláne pôvodne úplne iné aktivity, ktoré sa však v čase lockdownu nemôžu realizovať. Mnohé firmy ale zapojili kreativitu a našli riešenie, ako pomôcť virtuálne alebo na diaľku,“ vraví M. Kišša. Národná banka Slovenska napríklad organizuje online charitatívne trhy – na webovú stránku zavesí ponuku výrobkov chránených dielní, ktoré si môžu zamestnanci kúpiť. Generali zase plánuje virtuálny vianočný stromček, vďaka ktorému budú pracovníci poisťovne plniť priania deťom z krízových centier.

Vlna dobra v mestách a obciach

„Každý rok tiež rastie počet samospráv, ktoré organizujú aktivity na podporu dňa dobrých skutkov. Aktuálne sa do #GivingTuesday zapája 10 samospráv. Ide o mestá ako Prešov, Trnava, Hlohovec, Spišská Nová Ves, Michalovce či niektoré bratislavské mestské časti,“ menuje M. Kišša. Najpopulárnejšou aktivitou medzi zapojenými je zbierka šatstva alebo drogérie pre ľudí v núdzi.

Každá ruka sa môže premeniť za pomocnú

Pomocnú ruku pri šírení myšlienky #GivingTuesday podávajú i mnohé známe osobnosti. Kampaň podporili herci Táňa Pauhofová a Juraj Šoko Tabaček či influenceri Surová dcérka, Čoje, Barbara Jagušák alebo Michal Sabo. Hrdinami tohtoročnej kampane sú práve obyčajné ruky, ktoré sa môžu kedykoľvek premeniť na pomocné.

O #GivingTuesday

Sviatok štedrosti #GivingTuesday je protipólom k dňom nákupného šialenstva Black Friday a Cyber Monday, ktoré „darovaciemu utorku“ predchádzajú. Idea vznikla v Spojených štátoch amerických v roku 2012 a oslavuje desiate výročie. Myšlienka šírenia dobra je taká jednoduchá a silná, že sa za pár rokov rozšírila do vyše 150 krajín, spojila viac než 50-tisíc organizácií a milióny ľudí po celom svete. Cieľom #GivingTuesday je pritom podporiť kultúru štedrosti a darovania nielen v jeden deň, ale počas celého roka.

Viac informácií o #GivingTuesday nájdete na webe Givingtuesday.sk.