V staronovom PRIORE v centre Bratislavy bolo počas našej návštevy poloprázdno. Navyše nie všetky obchody mali včera či tento víkend zľavy. „Black Friday bol u nás minulý víkend,“ prezradila Marcela (45), predavačka v obchode s doplnkami. Pozrela sa aj do záznamov a tie prezradili, že víkendový Black Friday im zvýšil tržby o 50 percent. „Ľudia nakupovali väčšinou darčeky,“ doplnila Marcela.


Včera mali zľavy v hračkárstvach aj v drogérii, ale kupujúcich nebolo viac, ako zvyčajne. „My sa pôjdeme pozrieť ešte cez víkend,“ doplnila mladá mamička Jana (32), ktorá niesla pod pazuchou vianočného slona pre dcérku. V ružinovskom nákupnom centre RETRO to vyzeralo podobne, chodby boli ako vymreté, v obchodoch sem-tam zákazník. Jediný rad sa vytvoril pred poštou...

Prešovské obchody sa už niekoľko dní predháňajú v ponuke výhodnejších nákupov. Niekde už od štvrtka ponúkali tovar na výrazné zľavy, neraz aj 70-percentné. „Pokazila sa mi chladnička. Našťastie, práve teraz, keď v elektre ju ponúkali za výhodnú cenu. Ušetrila som 300 eur,“ potešila sa Prešovčanka Táňa Šimoňáková.

Tatiana Šimoňáková (40) vystihla Čierny piatok a chladničku kúpila o 300 eur lacnejšie.
Zdroj: Ingrid Timková


Predavači očakávajú, že najväčší nápor ešte len príde. „Tí, ktorí pracujú, prídu na nákupy cez víkend. Pre mnohých však budú Vianoce tento rok skromnejšie,“ zamyslel sa jeden z nich. „Najviac ľudí zvykne chodiť počas bronzovej, striebornej a zlatej nedele,“ doplnil ďalší. „Zrejme záleží od dňa a hodiny. Ráno bol napríklad pri obchode s elektrom rad cez celé parkovisko,“ dodal jeden zo zákazníkov. 


Svoje skúseností s Black Friday už majú aj slovenské eShopy. „Z nášho pohľadu je to obľúbená akcia Slovákov, u nás je to jeden z najsilnejších predajných víkendov na eshope aj v kamenných predajniach,“ prezradila Zuzana Ondrášová zo spoločnosti Tescoma.


Sabina Boudová, marketingová manažérka DATARTu, to potvrdila: „Zo strany zákazníkov je záujem o Black Friday každoročne obrovský a z roka na rok rastie. Slováci vnímajú tento sviatok ako príležitosť nakúpiť vianočné darčeky za výhodné ceny a Black Friday je tradične spúšťačom vianočného nakupovania. Aktuálne evidujeme 300-percentný nárast predaja oproti minulému roku.“

„Trend Black Friday nákupov sa už udomácnil aj na našom trhu, čo vidíme v nárazovom náraste návštevnosti e-shopu,“ dodal Samuel Búš zo spoločnosti Kärcher.


Petr Bena, podpredseda predstavenstva spoločnosti Alza tiež netajil spokojnosť: „Tohtoročný Black Friday je historický najrozsiahlejší. Za november očakávame medziročný rast obratu o viac než tretinu. V počte predaného tovaru je nárast ešte vyšší, a to o viac než 60 percent.“

 

Môže za Black Friday čierny atrament?


Black Friday (čierny piatok) je piatok po Dni vďakyvzdania v Spojených štátoch (vždy štvrtý piatok v novembri). Čierny piatok sa považuje za začiatok predvianočnej nákupnej horúčky. V USA a Kanade väčšina veľkých obchodných reťazcov začína obdobie výpredajov za výrazne znížené ceny. Termín vznikol vo Philadelphii kvôli veľkému dopravnému zmätku, ktorý tam tradične nasledoval deň po dni vďakyvzdania. Počas 60. a 70. rokov 20. storočia sa rozšíril a dostal do širšieho povedomia. Dva dni nasledujúce po Dni vďakyvzdania označili policajti, vodiči autobusov a taxikári ako Black Friday (čierny piatok) a Black Saturday (čierna sobota) kvôli zmätkom a dopravným zápcham v uliciach. Existujú však aj iné teórie o vzniku označenia. Obchodné prevádzky sú väčšinu roka (január až november) tradične v strate a zisk prichádza v predvianočnom období po vďakyvzdaní. V starých účtovných knihách sa straty (záporné sumy) zaznamenávali červeným atramentom a čierny atrament ukazoval pozitívne sumy. Čierny piatok je podľa tejto teórie začiatok obdobia, kedy obchodníci už nemajú straty (červená) a namiesto toho majú zisk (čierna).

Anketa
Využili ste Black Friday na nákupy?