Čo to je?

Predstaviť Stinger je veľmi jednoduché – je to najrýchlejšie a najsilnejšie auto, aké doteraz Kia vyrobila. V praxi to pri testovanom modeli znamená kombináciu 3,3-itrového zážihového šesťvalca s výkonom 272 kW, respektíve 370 koní a krútiacim momentom 510 N, dostupnom od 1 300 do 4 500 otáčok za minútu s 8-stupňovým automatom a pohonom 4x4. Za túto kombináciu zaplatíte takmer 60-tisíc eur.

Interiér je ergonomicky riešený dobre, je aj kvalitne spracovný.
Interiér je ergonomicky riešený dobre, je aj kvalitne spracovný.
Matej Jankovič

Okrem tohto motoru sú v ponuke ešte dvojlitrový benzínový štvorvalec (188 kW, resp. 255 koní) a 2,2-litrový diesel (147 kW, resp. 200 koní). Oba využívajú štandardne 8-stupňový automat a pohon zadnej nápravy, naftový motor však možno kombinovať aj s pohonom 4X4. Diesel (zadokolka) začína na 42 900 eurách, štvorkolka je o 2 tisícky drahšia. Benzínový dvojliter štartuje na 40 900 eurách.

Ako to jazdí?

Je to fastback, naša výbava mala označenie GT, teda Gran Turismo, čo je auto určené predovšetkým na dlhé rýchle presuny. Spomíname to preto, lebo si treba uvedomiť, že Stinger - aj napriek extrémnemu výkonu – nie je ortodoxný športiak. Na to je príliš ťažký a luxusne vybavený. Neznamená to však, že nie je zábavný – práve naopak.

Auto bolo komplet vybavené LED svetlami.
Auto bolo komplet vybavené LED svetlami.
Matej Jankovič

Chválime spoluprácu šesťvalca s 8-stupňovým automatom – a to dokonca aj v športovom režime. Radla tak rýchlo a presne, že manuálne radenie sme takmer ani nemuseli používať. A keď sme to už skúsili s páčkami pod volantom, zdala sa nám dokonca váhavejšia, než v automatickom móde.

Stinger má výborný – a prekvapivo komfortný podvozok. Dokonca ani v športovom móde z vás nevytrasie dušu, pitom je však v zákrutách istá a správa sa predvídateľne a vypočítavo, nie je také divoké, ako, povedzme C43 AMG. Na výber je aj superšportový mód s potlačenou stabilizáciou, komfortný a eko. Aj pre bežné jazdenie sa nám najviac podával ten športový, spotreba sa v ňom však aj v kombinovanom režime blíži 14 litrom. Na výber je aj smart, pri ktorom sa prevodovka „učí“ jazdný štýl majiteľa auta.

Pochváliť treba aj výborné brzdy Brembo, presné a dostatočne komunikatívne riadenie, opäť najmä v režime šport.

Čo je na tom zaujímavé?

Napríklad to, že Stinger je prvým sedanom značky Kia, ktorý je v ponuke s pohonom zadných alebo všetkých kolies, navyše s výborným 8-stupňovým automatom, ktorý vyvinula kórejská automobilka komplet vo vlastnej réžii.

Ale zaujímavé je v podstate všetko - od dizajnu, cez jazdné vlastnosti až po výbavu. Len pre zaujímavosť – všimli ste si, ako sa auto podobá, najviac asi zozadu, na Maserati Ghibli?

Nepripomína vám trochu Maserati?
Nepripomína vám trochu Maserati?
Matej Jankovič

Nami testovaná verzia bola v najsilnejšej výbave, čo značí napríklad high-endové audio harman/kardon s 15 reproduktormi, 8-palcový infotainmentový displej s navigáciou, kožený Napa interiér, head-up displej, vyhrievané a ventilované sedadlá vpredu, komplet LED svetlá a množstvo ďalšej výbavy.

Čo sa nepodarilo?

V prvom rade zvuk – ten prirodzený je málo dravý, navyše kabína je tak dokonale izolovaná, že máte skôr pocit, že sa veziete v luxusnej limuzíne, než v športiaku s maximálkou 270 km/h a zrýchlením na stovku na hranici 4 sekúnd.

Po dizajnovej stránke nám nesadli zvláštne do strán potiahnuté zadné svetlá, pričom ich zakončenie je de facto úplne zbytočná odrazka.

A po technickej stránke by sme privítali rýchlejšie radenie v manuálnom režime.

Osemstupňovú prevodovku si Kia vyvinula sama.
Osemstupňovú prevodovku si Kia vyvinula sama.
Matej Jankovič

Záver

Niekomu sa Stinger s cenou od 40- do 60-tisíc eur môže zdať drahý. Pozrite si však cenu a výbavu výkonovo porovnateľných áut a zistíte, že to tak vôbec nie je. Práve naopak – pomer cena/výbava/výkon je pri tomto aute mimoriadne zaujímavý. A komu sa bude zdať aj napriek tomu suma za „kórejské auto“ prehnaná, je podľa nás poznačený snobizmom.

Stinger je skrátka naozaj pekné a dobre vybavené auto s výbornými jazdnými vlastnosťami, netreba sa naň však dívať ako na okruhový športiak, ale ako na superrýchly cestovný sedan.

Kia Stinger - 3.3 T-Gdi 4WD: Technické údaje

Kia