Čo to je?

Auto, v ktorom sme mali možnosť jazdiť, je vlastne druhou generáciou vodíkového modelu Clarity. Prvou bol model Clarity FCX, v roku 2008 bol uvedený na japonský a americký trh. V roku 2016 prišiel nový model s prívlastkom Fuell Cell. Je to zároveň prvý sedan s palivovými článkami, kde sa podarilo zachovať v interiéri 5 miest. Zároveň patrí k modelom s alternatívnym pohonom, ktorý sa môže pochváliť s najdlhším dojazdom – na jedno natankovanie prejde približne 650 kilometrov.

Ako to jazdí?

Nová Honda Clarity Fuel Cell je prvý sériovo vyrábaný (to „sériovo“ berte s určitou rezervou) sedan, ktorý má kompletné hnacie ústrojenstvo s palivovými článkami pod kapotou. Palivové články sú umiestnené priamo nad horizontálne zabudovaným motorom, batéria je pod prednými sedadlami, menšia vodíková nádrž pod zadnými sedadlami, väčšia za nimi, pričom čiastočne zasahuje aj do batožinového priestoru.

Pokiaľ ide o rozmery, tak kompletné hnacie ústrojenstvo s palivovými článkami pod kapotou je rozmermi porovnateľné s najnovším 3,5-litrovým benzínovým motorom Honda V6 s prevodovkou.

Auto má výrazne aerodynamický tvar, prekryté sú aj zadné kolesá.
Auto má výrazne aerodynamický tvar, prekryté sú aj zadné kolesá.
Martin Domček

Súprava palivových článkov je zložená z 358 jednotlivých článkov, ktoré sú všetky o 20 % tenšie ako u predchodcu, no ich elektrický výstupný výkon je o polovicu vyšší. . Vďaka zlepšenému prietoku vzduchu a využitiu účinnejších membránových elektród sa dosiahol elektrický výstupný výkon na článok o 50 % vyšší, ako mali súpravy Honda predchádzajúcej generácie.

Auto využíva jednorýchlostnú prevodovku s pevným pomerom a elektronickým radením, motor má výkon 130 kW (174 koní) pri 4501 – 9028 otáčkach, maximum je 13 000.

Z hľadiska jazdných vlastností je to typický elektromobil – má výborný záťah okamžite po stlačení plynového pedálu, ktorý kontinuálne pokračuje, pričom vôbec necítiť, že auto váži takmer dve tony. Jazdné vlastnosti sú neutrálne, v aute síce máte možnosť aktivovať športový režim, ktorý zlepšuje odozvu na plyn, no rozdiely oproti štandardnému režimu sú kozmetické. Samozrejme, auto je vynikajúco odlučnené.

Čo je na tom zaujímavé?

V prvom rade vodíkový pohon, ktorý sa po prvýkrát podarilo zmenšiť tak, že len minimálne ovplyvňuje vnútorný priestor. Navyše s ním možno dosiahnuť dojazd až 650 kilometrov, samozrejme ho ovplyvňuje štýl jazdy a terén.

Interiér sa od bežných áut príliš neodlišuje.
Interiér sa od bežných áut príliš neodlišuje.
Martin Domček

Zaujímavé je aj to, že auto nie je derivátom, vyvinutým na základe iného modelu, so Civicom nemá nič spoločné, využíva platformu, špeciálne vyvinutú pre modely s alternatívnym pohonom – aj to sa podieľa na veľmi slušných jazdných vlastnostiach auta.

V neposlednom rade nás zaujalo aj to, že vodíková Clarity nás dokázala navigovať po slovensky a slovenčinu bolo možné predvoliť ako jazyk aj pre jej komunikačné rozhranie.

Čo sa nepodarilo?

Veľká zadná nádrž zasahuje do batožinového priestoru, ktorý má kvôli tomu atypický poschodový tvar a naozaj malý objem.

Nie je to problém tohto konkrétneho auta, ale všetkých poháňaných vodíkom – zatiaľ zúfalo absentuje potrebná infraštruktúra, takže tieto autá majú geograficky veľmi limitovaný dojazd.

Toto je zatiaľ problém - poschodový kufor s minimálnym objemom.
Toto je zatiaľ problém - poschodový kufor s minimálnym objemom.
Martin Domček

Ich rozvoju by pomohlo, ak by sa do jej budovania investoval aspoň zlomok peňazí, ktoré sa investujú do elektromobilov. Pravdou však je, že názor na vodík ako na perspektívne palivo budúcnosti sa pomaly mení, takže možno v budúcej dekáde ich na cestách uvidíme oveľa viac.

Záver

Honda Clarity Fuell Cell nie je auto, ktorého sa tak skoro dočkáme v Európskych showroomoch. Najzaujímavejšími trhmi sa teoreticky javí Británia a Dánsko, no vozidlá, ktoré sú momentálne v Európe – vrátane tých, ktoré sme testovali – skôr slúžia na demonštráciu možností využiť vodík ako palivo.

Jednostupňová prevodovka má tiež trochu neštandardné ovládanie.
Jednostupňová prevodovka má tiež trochu neštandardné ovládanie.
Martin Domček

Na rozdiel od desiatok minút až niekoľkých hodín, ktoré potrebujete na dobitie elektromobilu do Clarity natankujete plnú nádrž, potrebnú na dojazd okolo 650 kilometrov, približne rovnako rýchlo ako natankujete plnú nádrž do bežného benzínového auta.

Problémom však zostáva infraštruktúra – Honda pomáha budovať vodíkové čerpačky (tie však kvôli legislatívnym problémom zväčša nemôžu byť súčasťou klasických čerpacích staníc). Počet vodíkových čerpacích staníc, vybudovaných v rámci jej samotného predvádzacieho projektu, sa zvýši zo šiestich v roku 2017 na 55 do roku 2022.

Technické údaje:

Honda

Honda