Automobilky vám samozrejme nepovedia, aký zisk majú v priemere z každého predaného auta. Do takejto matematiky totiž vstupuje množstvo rozličných faktorov, pravdou je, že sa to dá vyrátať len veľmi ťažko.

Dá sa to však na základe zverejňovaných údajov pomerne dobre odhadnúť. Napríklad podľa oficiálnych údajov Porsche svojim majiteľom dodalo približne 238-tisíc áut a značka zároveň vykázala prevádzkový zisk 3,9 miliardy eur. Len pre zaujímavosť – rok 2016 bol pre Porsche jeden najlepších v histórii a rekordný prakticky vo všetkých smeroch. Vďačí za to hlavne drahému a vysoko ziskovému 911 GT3, ktorého cena prevyšuje 150-tisíc eur a Macanu, ktorý sa na trhu veľmi dobre uchytil a tvorí viac než tretinu predajov značky.

Ak vyššie uvedené čísla, teda počet predaných áut a zisk navzájom vydelíte, dostanete priemerný zisk automobilky na jedno auto. V tomto prípade vyše 16-tisíc eur. To je aktuálny údaj pre rok 2016, ktorý vyrátali analytici z Bloombergu. Ak by teda v Porsche teoreticky tento zisk oddelili, mohli by si rovno po každom predanom aute ísť kúpiť napríklad novú Octaviu. Pri Ferrari podľa predbežných odhadov dosahuje zisk na jedno auto až 56 000 eur. To sú najnovšie údaje.

Pri iných automobilkách zatiaľ máme k dispozícii od Center for Automotive Research len údaje za prvý polrok, no pravdou je, že tento štatistický ukazovateľ iba výnimočne zaznamená výraznejšie výkyvy, takže má stále dobrú výpovednú lehotu.

Nie je ale úplne presný údaj, pretože väčšina automobiliek generuje zisky aj z iných činností. Platí to najmä pre Ferrari, ktoré napríklad z predaja suvenírov, oblečenia, doplnkov a zábavného parku tvorí až tretinu svojho zisku. Na druhú stranu – ak by to autá „neťahali“, tak o väčšinu ostatných vecí by zakopol len málokto.

Mimochodom, Ferrari má podľa tejto metodiky na každom aute tak veľký zisk, že predajca by si zaň teoreticky mohol kúpiť ešte jeden Mercedes strednej triedy. Alebo iný uhol pohľadu. Ako sme už vyššie spomenuli, Opel potrebuje predať približne 300 áut na to, aby vytvoril taký zisk, aký má Ferrari z jedného predaného auta. V polovici minulého roku totiž na každom jednom aute zarobilo menej ako 200 eur.

Škodovka je na tom tiež veľmi dobre. Najmä vďaka lacnej pracovnej sile zarobí v priemere na každom predanom aute vyše 1500 eur, zatiaľčo materský VW iba necelých 400 eur. Cez 2000 eur v priemere zarobí na aute aj Nissan, ktorému sa zákazníkov podarilo presvedčiť, aby kupovali väčšie autá, najmä vo vyšších výbavách. Preto dokonca pre faceliftovaný Qashqai, ktorý sa už chystá aj na náš trh, museli pripraviť ešte jednu špeciálnu výbavu Tekna+, ktorá bude nad doteraz najvyššou dostupnou výbavou Tekna.