Zrak sa však môže zhoršiť aj neskôr a mnohí vodiči ignorujú očné vyšetrenia celé roky. Ak patríte medzi nich, skúste si urobiť aspoň jednoduchý test - ak na aute pred sebou za dobrých svetelných podmienok dokážete prečítať jeho evidenčné číslo zo vzdialenosti 25 metrov (čo je približne 5-násobok dĺžky auta strednej triedy), váš zrak by mal byť v poriadku. Ak vám to však robí problém, rozhodne by ste mali navštíviť očného špecialistu.

Existujú aj ďalšie poruchy zraku, ktoré majú na šoférovanie vplyv. Ide napríklad o binokulárne videnie, teda schopnosť vidieť pozorovaný predmet oboma očami koordinovane, čo je nevyhnutné pre správne priestorové videnie.

Prieskum, ktorý u našich západných susedov svojho času realizovalo Medzinárodné združenie optikov a optometrov, ukázal, že štyri percentá zo zúčastnených to nedokážu vôbec a z ostatných sa u viac než tretiny vyskytovalo skryté škúlenie.

To je stav, keď oči nespolupracujú optimálne a na zabezpečenie nezdvojeného videnia musia aktívnejšie pracovať okohybné svaly a zároveň je pre mozog náročnejšie takto prichádzajúci obraz skoorodinovať.

Zlý odhad

Výsledkom môže byť neschopnosť vytvoriť adekvátny priestorový vnem. V praxi to znamená zlý odhad vzdialenosti, rozostrenie obrazu a bolesti hlavy. To spôsobuje vodičom problémy pri predbiehaní a parkovaní, keď je napríklad vodič schopný dobre odhadnúť vzdialenosť len na jednu stranu, na druhú mu to už tak dobre nejde.

Porucha binokulárneho videnia sa môže objaviť aj pri vynikajúcej zrakovej ostrosti a nebýva predmetom pravidelných prehliadok, takže ide o vyšetrenie navyše, ktoré by však vodiči nemali podceňovať.

Mnoho vodičov s predpísanými okuliarmi ich pri šoférovaní nenosí vždy. Tu si treba uvedomiť jednu dôležitú vec - ak ste krátkozraký a máte chybu -2 dioptrie, bez okuliarov sa zníži vaša zraková ostrosť natoľko, že objekt, ktorý by mal človek bezpečne rozpoznať na vzdialenosť 6 metrov, v skutočnosti dobre rozpozná z jedného metra.

Keďže vyšetrenie zraku nie je súčasťou bežných zdravotných prehliadok, ľahko sa môže stať, že vodič, ktorý má vážne problémy so zrakom, môže šoférovať desiatky rokov, pričom vzhľadom na zhoršený odhad alebo priestorovú orientáciu predstavuje vážne riziko pre seba aj pre ostatných účastníkov cestnej premávky.

Vyšetrenia zraku pritom nie sú ani príliš drahé, ani časovo komplikované, takže si bez problémov vieme predstaviť, že by ho vodič mal povinne absolvovať napríklad každých 5 rokov po dovŕšení štyridsiatky. Je to totiž aj v jeho záujme.