Pri zakúpení známky v priebehu roka je totiž jej platnosť kratšia ako rok, keďže platí do konca januára nasledujúceho roka. Príslušný návrh novely je v programe aktuálnej 23. schôdze Národnej rady SR v prvom čítaní.

Poslanec a tím líder SaS pre dopravu Miroslav Ivan vo štvrtok informoval, že ročná diaľničná známka je jediný inštitút, ktorý v súčasnosti nie je platný rok. "Keď si v súčasnosti kúpite ročnú známku napríklad v apríli, neplatí do apríla nasledujúceho roka, ale len do konca januára budúceho roka. Štát tak za rok nespravodlivo vyberá od voličov 2,8 milióna eur navyše," uviedol Ivan. SaS podľa neho chce odstrániť nespravodlivosť v tomto systéme a zároveň zvýšiť komfort pre motoristov, čo by spôsobilo aj rast predaja ročných známok.

Čítajte viac: Prieskum: Vodiči ohodnotili naše diaľnice na trojku!

"Netreba sa obávať nejakých výpadkov výnosov po zavedení ročných známok s platnosťou 365 dní. Podľa našich výpočtov by bol tento výpadok v priebehu roka približne na úrovni 150 tisíc eur. Je to zanedbateľná suma oproti viac ako 80 miliónom eur, ktoré štát vyberie za diaľničné známky za jeden rok," dodal Ivan.

Ročná známka platí kalendárny rok vo všetkých okolitých krajinách a nikto s tým nemá problém. S touto logikou by sa pán Miroslav Ivan rovnako mohol dožadovať toho, aby napríklad celodenný vstup do akvarku platil celý deň, pretože je nespravodlivé, ak si ho niekto kúpi ráno o ôsmej a niekto iný až o 5 hodín neskôr, teda o 13-tej hodine.

Čítajte viac: Naše diaľničné známky sú vraj najlacnejšie. No prerátanie ich ceny na kilometer diaľníc vás naštve

Je osobnou vecou každého motoristu, kedy si ročnú diaľničnú známku, platnú kalendárny rok, kúpi a je na jeho zvážení, či sa mu to oplatí. Presne tak, ako si každý zváži, kedy navštívi akvapark a podľa toho si vyberie celodenný alebo časovo viazaný vstup. Práve preto máme na výber známky s kratšou dobou platnosti alebo možnosť využívať iné, než spoplatnené cesty.

Ak chcú byť poslanci za SaS spravodliví a nie populistickí, mali by požadovať zavedenie mýtneho systému na základe prejazdených kilometrov, pri ktorom každý vodič platí len za to, čo skutočne po diaľniciach odjazdí. To je však príliš nepopulárne opatrenie na to, aby pre nich bolo politicky zaujímavé.