Nová platforma je postavená na modeli Lexus LS 600hL a disponuje výrazne rozšíreným paketom senzorov – z hľadiska rozpoznávania okolia by mal byť tento koncept absolútne na špičke medzi autonómnymi autami.

Systém Luminar Lidar na báze laserových radarov teraz pokrýva priestor 360 stupňov okolo celého vozidla až do vzdialenosti 200 metrov (na predošlej skúšobnej platforme sledovalo výskumné centrum TRI iba schopnosti v smere dopredu). Využívajú sa pritom štyri lidarové snímacie hlavy s vysokým rozlíšením, ktoré presne detegujú objekty v okolí, a to vrátane tmavých objektov, pri ktorých je to pomerne komplikované.

Výpočtový systém pre autonómnu jazdu, ktorý predtým vyplňoval prakticky celý batožinový priestor, sa teraz vojde do malej skrinky.
Výpočtový systém pre autonómnu jazdu, ktorý predtým vyplňoval prakticky celý batožinový priestor, sa teraz vojde do malej skrinky.
Toyota

Krátkodosahové lidarové senzory sú rozmiestnené naspodu po všetkých štyroch stranách vozidla – po jednom v každom z bočných panelov vpredu a po jednom na prednom a zadnom nárazníku. Tieto senzory dokážu rozpoznať nižšie a menšie objekty blízko vozidla, napríklad deti.

Nielen funkčnosť, ale aj vzhľad

V Toyte si uvedomili, že autonómne riadenie začína byť pomaly realitou a preto sa rozhodli venovať výraznú pozornosť aj dizajnu celého systému. Úlohou zmenšiť veľkosť senzorov aj kamier a začleniť ich nenápadne dostalo dizajnové štúdio CALTY a konštruktéri z výskumného centra TMNA R&D (Toyota Motor North America Research and Development).

Toto je pomerne elegantný spôsob, akým možno umiestniť sústavu senzorov.
Toto je pomerne elegantný spôsob, akým možno umiestniť sústavu senzorov.
Toyota

Tí vytvorili nový strešný panel odolný voči klimatickým podmienkam i teplotám, pričom zaujímavo využili dostupné miesto v priestore strešného okna, aby zbytočne nenarástla celková výška vozidla. Senzorické prvky vďaka tomuto riešeniu nevyzerajú ako dodatočne namontovaný doplnok. Takto sa podarilo eliminovať senzor lidar pripomínajúci rýchlo sa otáčajúce koleso, aký bolo možné tradične vidieť na strechách skúšobných autonómnych vozidiel.

Konsolidácia sa dotkla aj architektúry výpočtového systému pre autonómnu jazdu, ktorý predtým vyplňoval prakticky celý batožinový priestor. Elektronika a nutná kabeláž sa teraz vojde do malej skrinky, ktorá nesie exkluzívne logo TRI s diódovým podsvietením.

Dve riešenia

Výroba vozidiel Platform 3.0 sa začne už na jar tohto roku. Objem výroby je v záujme flexibility zámerne nízky – vzhľadom na rýchlosť, s akou sa výskumnému centru TRI darí napredovať vo vývoji uvedenej skúšobnej platformy. Počas necelého roka prebehli tri zásadné modernizácie vrátane dvoch skúšobných modelov novej generácie, pričom TRI očakáva, že rýchly vývoj bude pokračovať i naďalej.

Senzory, monitorujúce okolia vozidla a zameriavajúce sa najmä na malé objekty.
Senzory, monitorujúce okolia vozidla a zameriavajúce sa najmä na malé objekty.
Toyota

Časť nových skúšobných vozidiel bude vyrobená s usporiadaním kokpitu pre zdvojené riadenie, ktoré výskumné centrum TRI prvýkrát predstavilo vlani v lete. Toto usporiadanie slúži na testovanie systému TRI Guardian pre autonómnu jazdu a na experimentovanie s efektívnymi spôsobmi odovzdávanie riadenia vozidla medzi človekom-testerom a automatizovaným systémom za prítomnosti záložného vodiča.

Vozidlá s jednoduchým kokpitom, podobné vozidlu vystavovanému na veľtrhu CES, slúžia na testovanie systému Chauffeur (vodič), ktorý reprezentuje ťažiskový prístup výskumného centra TRI k plnej automatizácii vedenia vozidiel.