Vyšší poplatok sa bude od októbra týkať áut s výkonom vyšším ako 80 kW (109 koní). Do tohto výkonu sa bude platiť poplatok 33 eur. Pri výkone 81 kW a vyššie zaplatí majiteľ 167 až 2 997 eur. Poplatky sa týkajú prvej registrácie na Slovensku – ide teda nielen o nové autá, ale aj ojazdené zo zahraničia. Poplatky sú rozdelené do 15 kategórií podľa výkonu. Ministerstvo financií v dôvodovej správe pri predkladaní zákona uviedlo ako príklady áut, ktorých sa to dotkne, samé luxusné modely. Prevládajú značky BMW, Audi či Mercedes-Benz. Nie je to celkom tak. Dotýka sa to aj mnohých áut, ktoré kupovali bežní Slováci, napríklad niektorých verzií Kia cee’d či Škoda Octavia. A tie sa za luxus rozhodne považovať nedajú.

Vyššie poplatky, menej DPH?

Ministerstvo financií si od nových poplatkov sľubuje, že do štátnej kasy prinesú ročne okolo 30 miliónov eur. Združenie automobilového priemyslu však upozorňuje, že podobné opatrenia v iných krajinách viedli k zníženiu predaja áut najmenej o 15 percent. Ak by podobný prepad nastal u nás, tak štát na poklese DPH môže stratiť viac, ako získa výberom nových poplatkov. Aj samotné ministerstvo financií v dôvodovej správe uviedlo, že vyššie poplatky by sa ročne týkali okolo 33-tisíc áut.

Pretože v roku 2011 sa na Slovensku predalo niečo nad 68-tisíc áut, dotkla by sa „registračná daň“ približne každého druhého Slováka, ktorý si kúpi nové auto. Z toho okolo 12 500 by bolo v troch kategóriách od 81 do 98 kW, kde sa ceny pohybujú okolo 15-tisíc eur.

Bezpečnosť nadovšetko?

Týkalo by sa to aj nových úsporných motorov, ktoré ponúkajú vysoký výkon pri nízkej spotrebe. Ak chce niekto ušetriť na palive napríklad s novým jednolitrovým motorom EcoBoost od Forda, má smolu. S výkonom 92 kW musí priplatiť 217 eur. Tento motor pritom Ford montuje aj do malých modelov Fiesta a B-Max. Mnohí doteraz váhajúci Slováci sa pravdepodobne budú snažiť kúpiť si silnejšie auto do 1. októbra. Potom podľa odborníkov predaj poklesne a záujem bude hlavne o slabšie motory.

Tie majú, pochopiteľne, pomalšie zrýchlenie, čo sa prejaví najmä pri predbiehaní. Manéver sa tak môže riskantne predĺžiť. To by nebol až taký problém, ak by sme mali diaľnicu, ktorej dokončenie svojho času premiér Fico sľuboval na rok 2010.

Nové poplatky za registráciu sa zďaleka netýkajú len luxusných áut