Vyzerá to tak, že nafta je definitívne na ústupe. Neveria jej dokonca už ani samotní Nemci. Nemecký Spolkový úrad pre motorovú dopravu (KBA) informoval, že počet registrácií nových áut s dieselovými motormi sa v marci v medziročnom porovnaní znížil o viac, než 25 percent. A niet sa čo diviť.

Po afére Dieselgate, v ktorej sa ukázalo, že koncern VW cielene klamal v tom, koľko takéto motory naozaj vypúšťajú emisií sa proti dieslom zdvihla celoeurópska kampaň a mnohé mestá - vrátane nemeckých - dokonca uvažujú o tom, že naftovým autám zakážu vjazd do centier. Miestne súdy potvrdili, že na to majú právo.

Nizkobjemové downsizingové benzínové turbomotory sú riešením len do určitej miery - ide totiž o to, že ich spotreba veľmi výrazne kolíše - v závislosti od záťaže a predovšetkým štýlu jazdy vodiča. Navyše malé turbá s relatívne vysokými tlakmi pracujú pod veľkou záťažou, čo sa môže - ale nemusí - odraziť na ich životnosti. Opäť v závislosti od konkrétneho auta, jeho vodiča a štýlu jazdy.

Pre tých, čo chcú jazdiť úsporne, zatiaľ nie sú ideálnou alternatívou ani elektromobily. Zatiaľ majú totiž pomerne vysokú cenu, ktorá sa pri väčšine modelov pohybuje okolo 30-tisícovej hranice, obmedzený dojazd a problematické - najmä z hľadiska času - je aj dobíjanie. A keďže batérie sú zatiaľ pomerne drahé, málokto riskuje kúpu jazdeného elektromobilu, pri ktorom je ťažké odhadnúť ich životnosť, majitelia preto musia ísť výrazne pod cenu.

Z hľadiska popularity rastie záujem o plug-in hybridy, dominujú samozrejme verzie s benzínovým motorom, o kombináciu elektromotoru a nafty je minimálny záujem.
Z hľadiska popularity rastie záujem o plug-in hybridy, dominujú samozrejme verzie s benzínovým motorom, o kombináciu elektromotoru a nafty je minimálny záujem.
Shutterstock

Alternatívou sú hybridy, kombinujúce spaľovací motor s elektromotorom. Je to tak aj preto, lebo s postupným nárastom počtu hybridov sa stiera cenový rozdiel medzi nimi a porovnateľnými benzínovými autami. Napríklad v prípade Toyoty C-HR je to len 1 800 eur, pri menších autách je tento rozdiel zvyčajne ešte nižší.

Podľa štatistík ide na Slovensku o bezkonkurenčne najrozšírenejší alternatívny pohon. To ale neznamená, že v showroomoch stoja ľudia na hybridy fronty. Podľa štatistiky ZAP SR (Združenia automobilového priemyslu) bol v marci ich trhový podiel na úrovni približne dvoch percent, čo v praxi znamená, že v danom mesiaci sa predalo necelých 170 hybridov, bezkonkurenčne najväčší záujem bol o benzínové.

Navyše hybridná technológia je z hľadiska užívateľa absolútne nenáročná, pretože všetko je pri nej riadené elektronikou. Šofér do ničoho nemusí zasahovať a pokiaľ nemá plug-in, nerieši ani dobíjanie energie, ktoré je zatiaľ pri elektromobiloch pomerne zdĺhavé a kvôli dojazdu, aktuálne sa pohybujúcemu okolo 200-kilometrovej hranice, aj pomerne časté. Pri hybridoch s nižšou kapacitou batérií je to samozrejme z hľadiska času jednoduchšie.

Relatívne vysoký počet hybridov na cestách znamená aj ďalší benefit - sú akceptovanou a odskúšanou technológiou a svoju cenu si držia aj na trhu jazdených áut, kde sú zatiaľ elektromobily prakticky nepredajné, pretože ľudia sa boja vysokých nákladov, spojených s výmenou batérií, pri ktorých zatiaľ nie je úplne jasná ich celková životnosť. Na druhú stranu - hybridy sú najefektívnejšie hlavne v mestách, pokiaľ s nimi plánujete denne jazdiť dlhšie trasy, pomocný elektromotor bude prichádzať k slovu menej často a spotreba bude rásť.