Prezentácia nových modelov zaujala. Elektrický kamión Tesla Semi zrýchli na stovku iba za 5 sekúnd a s nákladom 36 ton mu to potrvá iba 20 sekúnd, pričom bežnému naftovému kamiónu by podobné zrýchlenie trvalo približne minútu. Kamión bude zvládať aj autonómnu jazdu formou „autovlaku“, keď vozidlá nasledujú vodiaci ťahač.

Nový športiak tesla Roadster sľubuje miesto pre štyri osoby, dojazd 1000 kilometrov (batérie s kapacitou 200 kWh), pohon všetkých kolies a zrýchlenie z nuly na stokilometrovú rýchlosť za 1,9 sekundy! Na rýchlosť 160 kilometrov za hodinu akceleruje za 4,2 sekundy a maximálna rýchlosť by mala byť viac ako 400 kilometrov za hodinu!

Elektrický ťahač bol očakávaný už dlhšie.
Elektrický ťahač bol očakávaný už dlhšie.
Tesla

Úvodná tisíckusová „Founders Edition“ bude záujemcov stáť 250-tisíc dolárov, čo vzhľadom na parametre vozidla naozaj nie je veľa. Je tu však malý háčik - na toto auto treba zložiť plnú zálohu (teda 250-tisíc dolárov) predom, pričom záujemcovia sa k autu dostanú až o dva roky. To by pre Teslu znamenalo finančnú injekciu vo výške štvrť miliardy dolárov. A tú spoločnosť nutne potrebuje. V poslednom účtovnom štvrťroku sa totiž prepadla do nečakane vysokej straty.

Čítajte viac: Semi: Automobilka Tesla predstavila vlastný kamión!

Tá bola podstatne vyššia, ako očakávali analytici. Výrobca elektromobilov za júl až september skončil v strate 619 miliónov dolárov, keďže mal vysoké výdavky na odstránenie prekážok narúšajúcich plynulosť výroby a uvedenie sedanu Model 3 na trh.

Model 3 je pre Teslu prelomový, nábeh jeho výroby je však nečakane problémový.
Model 3 je pre Teslu prelomový, nábeh jeho výroby je však nečakane problémový.
Tesla

Model 3, ktorého cena je 35 tisíc dolárov, teda menej ako polovičná v porovnaní s predošlými modelmi, by mohol zmeniť Teslu z výrobcu špeciálnych luxusných áut na masovú automobilku. Tesla model predstavila v júli, ale v treťom kvartáli vyrobila iba 220 týchto vozidiel. Je to podstatne menej v porovnaní so sľubom generálneho riaditeľa Elona Muska, že sa vyrobí 1 500 týchto áut.

Čítajte viac: Návrat prvej lastovičky. Tesla Roadster

Pravdou však je, že Tesla je takmer sústavne stratová - už od roku 2009. Z 35 účtovných štvťrokov zaznamenala zisk len v dvoch (marec 2013 a september 2016) - v oboch navyše minimálny. Navyše, až na malé výnimky - sa jej strata od roku 2014 výrazne prehlbuje, v septembri tohto roku bola rekordná.

Zakladateľ spoločnosti Elon Musk si však stále udržiava dôveru investorov, ktorí v ňom aj napriek reálnym výsledkom, vidia vizionára, podobného Stevovi Jobsovi a veria, že peniaze vložené do automobilky Tesla, sa im jedného pekného dňa bohato zúročia.

Čítajte viac: Tesle stúpajú predaje, s Modelom 3 má však stále veľký problém

No čoraz častejšie počuť aj varovné hlasy. Niektorí analytici si myslia, že aktuálne uvedenie dvoch nových produktov v čase, keď má automobilka zúfalé problémy s nábehom výroby svojho kľúčového modelu, je práve snahou o udržanie si investorskej dôvery. A investori sú zatiaľ v kľude, z hľadiska trhovej kapitalizácie má aktuálne Tesla vyššiu hodnotu než Ford.

Takto vyzerá nový rodster, na stovku zrýchli pod 2 sekundy.
Takto vyzerá nový rodster, na stovku zrýchli pod 2 sekundy.
Tesla

Vinou zle nabiehajúcej a navyše drahej výroby Modelu 3 a zároveň problémom so spoľahlivosťou a kvalitou ostatných modelov, jej strata podľa Bloombergu (rastie závratným tempom 8-tisíc dolárov za minútu a v polovici budúceho roku by sa jej zdroje mohli definitívne vyčerpať. (Tesla’s Burning Through Nearly Half a Million Dollars Every Hour)

Čítajte viac: Ďalší problém Tesly: Pasažieri sa nevedeli dostať z horiaceho auta kvôli zaseknutým dverám! (+ video)

Podobný názor zastáva aj Bob Lutz, jeden z najvýznamnejších automobilových manažérov, ktorý pracoval pre koncerny, respektíve automobilky GM, BMW, Ford a Chrysler. Ten v nedávnom televíznom rozhovore pre jednu americkú stanicu vyhlásil, že podľa neho Tesla skrachuje už v priebehu roku 2019, pretože sa nedokáže vyrovnať so súčasnými problémami, aktuálne už pred konkurentmi nemá žiaden technologický náskok a investori budú postupne v Muskov projekt strácať dôveru, čo povedie k jeho oslabeniu na burze a následným veľkým finančným ťažkostiam. Už v minulom roku pritom prirovnal dianie okolo Tesly k náboženskému kultu, kde fanúšikov nezdružuje nič iné, než slepá viera.

Interiér elektrického kamiónu.
Interiér elektrického kamiónu.
Tesla

Že by na tom niečo mohlo byť, možno vysledovať aj podľa diania v automobilke - tá v októbri tohto roku prepustila niekoľko stoviek (400 až 700, oficiálne údaje spoločnosť nezverejnila) zamestnancov zo všetkých úrovní - od výroby až po manažment. Vedenie spoločnosti to okomentovalo lakonicky s tým, že ide iba o dôsledok každoročného výkonnostného hodnotenia.

"Tesla zisťuje to, čo tradiční výrobcovia áut dávno vedia - masová montáž vozidiel je komplikovaná a drahá," okomentovala situáciu aj v súvislosti s katastrofálnym nábehom výroby Modelu 3 Michelle Krebsová, analytička firmy Autotrader.