Vývoj Citroënu 2CV začal už pred druhou svetovou vojnou. S príchodom vojny bol zastavený, prototypy zakonzervované a dočasne skryté.

Mnohé z nich sa neskôr našli v senníkoch, niektoré boli dokonca zakopané v hnoji. Po druhej svetovej vojne sa vo vývoji pokračovalo, pričom sa pristúpilo k niekoľkým zmenám.

Kolóna týchto milých malých áut vzbudzovala pozornosť všade, kam sa pohla. Aj keď občas spomaľovala ostatných vodičov, nikto netrúbil. Ak aj náhodou áno, tak len s palcom zdvihnutým hore....
Kolóna týchto milých malých áut vzbudzovala pozornosť všade, kam sa pohla. Aj keď občas spomaľovala ostatných vodičov, nikto netrúbil. Ak aj náhodou áno, tak len s palcom zdvihnutým hore....
Matej Jankovič

„Pôvodne sa napríklad rátalo s vodou chladeným motorom,“ vysvetľuje predseda slovenského 2CV klubu Daniel Dušánek. „Nakoniec sa použil vzduchom chladený motor, namiesto jedného svetlometu malo napokon auto dva, zmien však bolo oveľa viac…“

Na 18. oficiálnom zraze, ktorý organizoval organizovanom Citroën 2CV club Slovakia sa zišli takmer tri desiatky historických vozidiel z rôznych štátov.
Na 18. oficiálnom zraze, ktorý organizoval organizovanom Citroën 2CV club Slovakia sa zišli takmer tri desiatky historických vozidiel z rôznych štátov.
Matej Jankovič

Oficiálne sa Citroën 2CV predstavil verejnosti v roku 1948 na parížskom autosalóne. Vyvíjaný bol predovšetkým ako mimoriadne jednoduché auto, ktoré malo po vojne urýchliť motorizáciu vidieka, pre poľnohospodárov - preto malo byť technicky maximálne jednoduché, s nízkou spotrebou a opraviteľné svojpomocne. Strecha bola plátenná - tiež kvôli variabilite. Prvé motory mali objem okolo 400 kubíkov, výkon bol slabý, posledné kačice - najsilnejšie - z konca osemdesiatych rokov mali výkon 29 koní.

Citroën 2CV existuje naozaj v mnohých, niekedy aj dosť excentrických, úpravách...
Citroën 2CV existuje naozaj v mnohých, niekedy aj dosť excentrických, úpravách...
Matej Jankovič

Nechýbalo ani náporové vetranie, stačilo otvoriť klapku a v prípade potreby sa dali stierače ovládať aj manuálne. Prvé modely mali protismerné bezpántové dvere, zasunuté do záhybov karosérie. Nemali palivomer, namiesto neho slúžila kalibrovaná tyč, ktorou sa merala úroveň benzínu. V prvých modeloch bol aj tachometer iba ako doplnok, jediným prístrojom v aute bol ampérmeter.

Genialita Citroënu 2CV spočívala predovšetkým v jeho jednoduchosti - takmer všetko sa na ňom dalo opraviť svojpomocne.
Genialita Citroënu 2CV spočívala predovšetkým v jeho jednoduchosti - takmer všetko sa na ňom dalo opraviť svojpomocne.
Matej Jankovič

„Jedným z najoriginálnejších derivátov bola verzia Sahara,“ vysvetľuje Daniel Dušánek. „Pôvodne bola určená pre armádu a malo pohon 4x4. Ten bol riešený tak, že do kufra sa namontoval druhý úplne nezávislý motor. Ten sa dal samostatne naštartovať, auto malo dve nádrže, dokonca ja dva kľúčiky. Vyrobilo sa ich niekoľko stoviek, je to rarita, v pôvodnom stave sa v súčasnosti, s preukázateľným pôvodom, predávajú aj za ceny výrazne nad 100-tisíc eur,“

Interiér bol jednoduchý, v najstarších modeloch bol dokonca jediný prístroj - ampérmeter., tachometer pribudol až neskôr.
Interiér bol jednoduchý, v najstarších modeloch bol dokonca jediný prístroj - ampérmeter., tachometer pribudol až neskôr.
Matej Jankovič

Najväčšiu popularitu však pravdepodobne získalo dvojfarebné prevedenie Charleston, ktoré spopularizovali hippies a ich nástupcovia na prelome sedemdesiatych a osemdesiatych rokov.

Na zraze nechýbal ani legendárny Citroën HY, ktorý sa vyrábal v rokoch 1947 až 1981. S 2CV má spoločných len pár detailov - napríklad predné svetlá...
Na zraze nechýbal ani legendárny Citroën HY, ktorý sa vyrábal v rokoch 1947 až 1981. S 2CV má spoločných len pár detailov - napríklad predné svetlá...
Matej Jankovič

Na zraze dominovali hlavne autá slovenského 2CV klubu, jeho členovia majú niekoľko unikátov, najstarší model pochádza z roku 1958. A čo takéto autá stoja?

„Pojazdné 2 500 až 3 000 eur, v slušnom stave je ich cena okolo 10-tisíc a špičkové stoja aj 15-tisíc,“ upresňuje Daniel Dušánek.