Za volantom Focusu RS sme sa rozlúčili so sk.....nou nedotáčávosťou, ktorá je charakteristická pre 99 percent automobilov kompaktnej triedy. Výnimku tvoril doteraz iba Renault Mégane RS. Ten však bol limitovaný pohonom predných kolies takže ste ho museli rozhodiť v poriadne vysokej rýchlosti. V porovnaní s ním sa v prípade Focusu RS dostane k slovu aj zadná náprava. Okrem toho vám pomôže aj takzvaný driftovací režim. A ten takmer z kohokoľvek urobí driftovacieho kráľa.

Čítajte viac o autách na automix.sk

Návykový motor

Prvý raz v živote sa mi páči nápis „Eco“ na kryte motora. Známy 2,3-litrový štvorvalec poskytuje maximálny výkon 257 kW/350 koní. A to je o 33 koní viac ako poskytuje identická pohnná jednotka pod kapotou Fordu Mustang. Samozrejme vyšší výkon dopĺňa aj vyšší maximálny krútiaci moment 440 Nm, ktorý v overboostovom režime poskytuje 470 Nm. Hoci tento nárast trvá iba 15 sekúnd, zážitok z akcelerácie stojí za to. Navyše potenciu motora posiela na všetky kolesá manuálna šesťstupňová prevodovka. A to je kombinácia, ktorú si každý motoristický nadšenec želá asi najviac.

Ford Focus RS
Ford Focus RS
Zdroj: Tomáš Kelement

Kilowattová numerológia je nevyhnutná pre pochopenie pozície a porovnanie Focusu RS s jeho najvýznamenjšími konkurentmi. Vo svojej kategórii má unikátne postavenie. Najbližší konkurenti koketujú s maximálnym výkonom 280 až 310 koní a využívajú služby prednej nápravy. Jedine Golf R sa spolieha na pohon všetkých štyroch kolies. Skutoční konkurenti pre Focus RS sa nachádzajú v prémiovej triede. Konkrétne Mercedes-AMG A45 a Audi RS3. Obaja poskytujú pohon všetkých štyroch kolies a porciu maximálneho výkonu 367, respektíve 381 koní.

Jazda

Šlipanite na plyn a zacítite veľmi nepatrný turbodieru. Tá je tam na to, aby ste sa nadýchli. To, čo nasleduje potom je symfónia a jazdecká orgia zároveň. Zvuk motor, respektíve výfukov veľmi silno pripomína rely špeciály, streľba do výfukov je sprievodným znakom akcelerácie.

Ford Focus RS
Ford Focus RS
Zdroj: Tomáš Kelement

Klasický šprint na stovku je minulosťou za 4,7 sekundy a maximálna rýchlosť 266 km/h naznačuje, že aj Ford sa vykašľal na džentlmenskú dohodu o limitoch na 250 km/h.

Ani akcelerácia, ani maximálka nie sú tým, čo by vás malo vzrušovať. O hlavnú dávku adrenalínu sa postará aktívny pohon všetkých štyroch kolies Ford Performance All Wheel Drive (AWD). Systém dokáže poslať na zadnú nápravu až 70 percent maximálneho výkonu a následne túto porciu poslať na niektoré z kolies. Ak to situácia vyžaduje. Výsledkom sú jazdné vlastnosti, ktoré sú vystrihnuté z kódexu pretáčavej jazdy. Aj pri rýchlom vjazde do zákruty, pohodlne zabijete nedotáčavosť pridaním plynu. Zadná náprava sa zakusne a vy sa začnete usmievať. A ak máte aktivovaný režim DRIFT, môžete pokojne potiahnuť celú zákrutu bokom.

Režimy

Elektronicky nastaviteľné tlmiče sú na dve veci. Na komfortnú jazdu v meste, prípadne na našich rozbitých okreskách, športový režim je k dispozícii po porade so šéfom, režim Track si užijete na okruhu, v režime Drift atakuje každý kruhový objazde v štýle Ken Blocka. Inými slovami Ford Focus sa nachádza v priesečníku automobilového ideálu.

Ford Focus RS
Ford Focus RS
Zdroj: Tomáš Kelement

Za volantom zistíte, že sa Ford sústredil najmä na vyladenie podvozka a pohonu 4x4, na zvyšok neostal čas. Takže sa za volantom budete cítiť civilne. Ak chcete, priplatíte si za športové sedadlá Recaro. A tie sú perfektné, akurát si ich neviete výškovo nastaviť. Ak ste teda vyšší spoľahnite sa na vynikajúce športovo strihnuté sedadlá s vynikajúcou bočnou oporou. Dizajn Focusu okorenili vo Fode paketom spojlerov, dvoma nechutne veľkými koncovkami výfuku a väčšími nasávacími otvormi pre chladiaci vzduch.

Resumé? Ford Focus RS mení pravidlá, ruší nezmyselnú orientáciu na bezpečnosť a znovu objavuje radosť z jazdy. Bokom. V kompaktnej triede...