Reportéri bez hraníc a vysielacej spoločnosti Deutsche Welle, ktoré sa tiež ocitli na indexe. V nemilosti naďalej zostávajú adresy prenasledovaného duchovného hnutia Falun Gong a tibetskej exilovej vlády, ako aj stránka, ktorá obsahuje informácie o krvavom potlačení demonštrácie na Námestí nebeského pokoja v roku 1989. 

Peking ešte vo štvrtok trval na tom, že obmedzenie nijako nezasahuje do práce zahraničných novinárov a aj rezignovaný postoj Medzinárodného olympijského výboru naznačoval, že cenzúra zostane trvalým javom.

Austrálsky premiér chce otvoriť otázku cenzúry

Pomocnú ruku pri riešení problému s cenzúrou internetu v dejisku pekinských olympijských hier ponúkol austrálsky premiér Kevin Rudd. Bývalý diplomat ovládajúci mandarínsky jazyk pôsobil pred vstupom do sveta politiky v čínskej metropole a počas svojej budúcotýždňovej návštevy Pekingu v súvislosti s otváracím ceremoniálom OH 2008 by rád otvoril otázku blokovania prístupu na niektoré internetové stránky. Svojím čínskym kolegom chce vysvetliť, že uvoľnenie zablokovaných stránok nepredstavuje pre režim žiadnu hrozbu. 

"Keď som počul tie správy, znepokojilo ma to. Odkaz pre mojich čínskych priateľov je veľmi prostý - otvorením digitálneho spojenia so svetom sa nemáte čoho obávať," povedal Rudd, ktorý napriek priateľským vzťahom s Čínou neváhal najľudnatejšiu krajinu sveta kritizovať za zákrok v Tibete. 

Po piatku je jasné, že bude mať menej práce, pretože hostitelia predsa len spravili ústretový krok a zrušili blokádu niekoľkých internetových adries vrátane ľudskoprávnej organizácie Amnesty International, organizácie Reportéri bez hraníc a vysielacej spoločnosti Deutsche Welle. Väčšina stránok, ktoré svojím obsahom nevyhovujú čínskemu komunistickému režimu, však zostala neprístupná. V nemilosti je naďalej prenasledované duchovné hnutie Falun Gong a tibetská exilová vláda, ako aj stránka, ktorá obsahuje informácie o krvavom potlačení demonštrácie na Námestí nebeského pokoja v roku 1989.

Peking ešte vo štvrtok trval na tom, že obmedzenie nijako nezasahuje do práce zahraničných novinárov a aj rezignovaný postoj Medzinárodného olympijského výboru naznačoval, že cenzúra zostane trvalým javom.

Gosper sa pre cenzúru dostal do opozície voči MOV

Člen užšieho vedenia Medzinárodného olympijského výboru (MOV) Kevan Gosper sa ocitol v opozícii voči kolegom, ktorí pravdepodobne za jeho chrbtom uzavreli s čínskymi organizátormi OH 2008 tichú dohodu o cenzúre internetu. Austrálsky predseda mediálnej komisie uviedol, že sa cíti byť ponížený situáciou, do ktorej ho konanie MOV a čínskej strany uvrhlo najmä vo vzťahu k novinárskej obci. 

Gosper celé dva roky neoblomne trval na tom, že čínsky režim splní svoj záväzok a poskytne médiám absolútnu slobodu vrátane prístupu na internet. V priebehu tohto týždňa však zažil nepríjemné prekvapenie, keď samotný MOV bez jeho vedomia priznal istú formu rezignácie na túto požiadavku. Gosper sa preto pracovníkom médií verejne ospravedlnil, na svoju obranu uviedol, že o dohode nevedel a nesúhlasí s ňou.
 
"Neviem, kto ju uzavrel. Stále po tom pátram. Som si ale vedomý, že to museli byť vysoko postavení ľudia. Ktokoľvek to bol, mal to dať novinárskej komunite vedieť. Myslím si, že aj ja osobne som mal na to právo. Namiesto toho som zostal izolovaný a šíril som dezinformácie. Naštrbilo to moju reputáciu. Ľudia doteraz mojim slovám verili. Som veľmi sklamaný, pretože som sa naučil, že nemám svojim kľúčovým partnerom pripravovať žiadne prekvapenia a médiá tvoria jednu zo základných zložiek olympizmu," vyhlásil Gosper, ktorý je členom MOV už 31 rokov. 

Už v stredu MOV prostredníctvom svojej hovorkyne Giselle Daviesovej vyšiel s pravdou von a priznal, že vedel o tom, že čínsky režim nikdy skutočne neplánoval uvoľniť obmedzenia na internet pre novinárov, napriek prísľubom o odstránení cenzúry. Prístup na sieť bez obmedzení ešte pred dvoma týždňami sľúbil novinárom aj prezident MOV Jacques Rogge. "Všetci sme o tom boli presvedčení, ale zrejme došlo k dohode, ktorá hovorí niečo iné," komentoval Roggeho výrok Gosper. 

Až v priebehu tohto týždňa sa ukázalo, že z počítačov v najľudnatejšej krajine na svete nie je možné dostať sa na internetové stránky nevyhovujúce svojím obsahom čínskej vláde. Ide o adresy zakázanej cirkvi Falun Gong, tibetskej exilovej vlády, rôznych disidentských skupín, medzinárodnej ľudskoprávnej organizácie Amnesty International a podobne. Zo strany MOV nezaznel voči postoju Pekingu žiaden oficiálny apel. 

"Zopár internetových stránok je zablokovaných, najmä z dôvodu, že porušujú čínske zákony. Veríme, že zahraničné médiá budú v tomto smere rešpektovať čínske právo," priznal vo štvrtok hovorca organizačného výboru (BOCOG) Sun Wej-te.

V piatok nastal v tejto záležitosti istý posun, keď hostitelia OH predsa len spravili ústretový krok a zrušili blokádu niekoľkých internetových adries vrátane Amnesty International, organizácie Reportéri bez hraníc a vysielacej spoločnosti Deutsche Welle. Väčšina stránok, ktoré svojím obsahom nevyhovujú čínskemu komunistickému režimu, však zostala neprístupná. V nemilosti je naďalej Falun Gong a tibetská exilová vláda, ako aj stránka, ktorá obsahuje informácie o krvavom potlačení demonštrácie na Námestí nebeského pokoja v roku 1989.

Austrálsky denník The Sydney Morning Herald vyzval Gosper, aby opustil MOV. "Pri všetkej úcte k pánovi Gosperovi by sa mal vzdať svojho členstva v komisii aj v MOV, ktorý z neho spravil úbohého hlupáka," napísal autor piatkového editoriálu austrálskeho periodika.