Tip redakcii
Aj pri práci platí, že menej môže byť viac. Prepracovanosť škodí hlave i zdraviu
Tip redakcii
Tip redakcii
V cele strávia ešte jednu noc
Správy
VIEME PRVÍ Kočner s Ruskom zostávajú za mrežami. Čo je za tým?
kandráč, sajfa, dobby
FOTO Akoby ich jedna mater mala! Futbalisti na MS majú dvojníkov: V Rusku hrajú Kandráč, Sajfa aj slávny pornoherec
Zdravotný stav otca kráľa popu sa už niekoľko mesiacov zhoršoval.
Šoubiznis
Otec Michaela Jacksona (†50) umiera: O zákernom ochorení netušili ani jeho najbližší!
Manželia Druckerovci: Chodili často do spoločnosti.
Ľudia
Keď bol Tomáš Drucker dieťa opustil ho otec: „Nechal mi dvadsať korún.“
Pavol Dubček dáva od svojho mladšieho brata Milana ruky preč.
Správy
Dubček o sexuálnej afére v rodine. Tvrdé slová na bratovu adresu
Gabriela Vránová
Šoubiznis
S Gabrielou Vránovou († 78) sa osud dvakrát kruto zahral: Do konca života ju mátala smrť brata!
Peter Kočiš zbalil svoju kolegyňu.
Šoubiznis
Herec Peter Kočiš neprestáva prekvapovať: Šokujúci krok pred rozvodom!
Prvá dáma Spojených štátov sa vybrala na návštevu do migračného centra.
Správy
FOTO VNÚTRI Melania Trump (48) rada provokuje: Za pár minút dokázala pobúriť celý svet!
Martin Nikodým so synom Adamom.
Šoubiznis
FOTO Mladý Nikodým sa pochválil frajerkou: Aha, akú kočku si nabalil moderátorov syn!

Aj pri práci platí, že menej môže byť viac. Prepracovanosť škodí hlave i zdraviu

Ilustračné foto.

Mozog má bližšie k svalu než k počítaču. Ak od neho žiadame sústavný výkon, klesá naša produktivita.

Skúste pracovať menej a zrejme zistíte, že budete efektívnejší. Navyše, pravdepodobnejšie sa vyhnete zdravotným problémom a fyziologickým poruchám, ktoré síce nie sú priamo chorobami, negatívne však ovplyvňujú našu funkčnosť v zamestnaní aj v osobnom živote.

Menej práce sa vám môže naozaj vyplatiť. Keď zintenzívnite svoju činnosť, získate čas na seba, rodinu, priateľov, záujmy a relax. Zároveň tým znížite hrozbu chorôb či porúch vrátane syndrómu dráždivého čreva. Analýza ukázala, že notorickí pracanti podstupujú o 40 % vyššie riziko zlyhania srdca oproti štandardu, referuje BBC. Je to takmer na úrovni fajčenia (50 %). Ľuďom pracujúcim 11 hodín denne hrozí klinická depresia 2,5-krát viac v porovnaní s bežnou pracovnou dobou 7-8 hodín. Švédi experimentujú so 6-hodinovým pracovným dňom. Iná štúdia hovorí o optimálnosti 25-hodinového pracovného týždňa pre osoby nad 40 rokov. Ďalší výskum na vzorke takmer 2 000 ľudí vo Veľkej Británii zase ukázal, že denne sme schopní vrcholnej produktivity len 2:53 h.

Nenúťte mozog do 1 000 kľukov bez prestávky

Ak toho máte na pracovnom stole či v mailovej schránke objektívne veľa, dbajte aspoň na primerané pauzy. Hlava sa prepne do stavu ničnerobenia „default mode network“ (DMN) a utlmí činnosť „central executive network“, teda výkonnej siete, ktorá sa spúšťa, keď sa zaoberáme nejakou úlohou. Navzájom sa potláčajú, akýmsi prepínačom je „salience network“.

Bez DMN by nám chýbalo sebauvedomenie, čiže aj vnímanie zmyslu činnosti. Preto pri nadmerne dlhej práci bez oddychu – paradoxne – máme ťažkosti vnímať pridanú hodnotu a prestáva nás napĺňať. „Práve ten stav „ničnerobenia“ je zodpovedný aj za našu kreativitu, abstrahovanie a imagináciu. Vďaka tomuto režimu nachádzame súvislosti a dostávame nápady. Uvidíte, skvelými nápadmi počas krátkej prechádzky, či vyriešenie pracovného problému, ktoré vás osvieti na toalete, sa to potom bude len tak hrnúť,“ hovorí psychologička Mgr. Katarína Bieliková.

Tá upozorňuje aj na viacero chorôb, ktoré si prehnaným stresom zapríčineným prácou môžete privodiť. Patrí medzi aj syndróm dráždivého čreva, ktorý trápi až 15 % Slovákov.

Druhý mozog

Mnoho ľudí je presvedčených, že časté bolesti brucha, hnačky, zápchy a nafukovanie sú bežné a zároveň drobné zdravotné problémy, za ktoré si dotyčný môže sám, alebo sú len výhovorkou. Faktom však je, že podľa portálu www.cojeibs.sk trápi IBS (IBS - Irritable bowel syndrome) asi 15 % z nás a zhruba 65 % z toho sú ženy. Alarmujúci je tiež fakt, že skúsenosti s týmto zdravotným problémom má 6 - 14 % detí a dospievajúcich.

„Syndróm dráždivého čreva sa netýka len tých, ktorí jedia nesprávne. Ukazuje sa, že hlavným spúšťačom neblahých reakcií tráviaceho traktu môže byť stres, ktorý narušuje rovnováhu mikroflóry. Práve kvôli vysokej koncentrácii neurónov v tráviacich orgánoch je často používaný termín „druhý“, alebo tiež „črevný“ mozog,“ objasňuje psychologička Mgr. Katarína Bieliková. Aj ním prežívame naše emócie, najmä tie negatívne, ako sú obavy, strach a úzkosť, či vnútorné našepkávanie, ktoré označujeme ako intuícia. Aj keď príznaky môžeme najskôr pociťovať len pred stresovou situáciou (míting, skúška, nepríjemná situácia), rýchlo nás začnú trápiť aj niekoľkokrát týždenne bez konkrétneho dôvodu. Medzi ďalšie príčiny patrí nevyliečená infekcia tráviaceho traktu či fyziologické dôvody, ako sú dlhšie črevo alebo väčšia citlivosť na bolesť.

Ak lekár potvrdí diagnózu IBS, terapia pozostáva zo štyroch hlavných pilierov: úpravy stravy, probiotických doplnkov podľa jednotlivých príznakov (napríklad kvasinky Saccharomyces boulardii pri hnačkách, probiotiká s vlákninou pri zápche a tráviace enzýmy pri zmiešanom type IBS), ďalej z vhodných pohybových aktivít a zmeny životného štýlu – najmä rovnomernejšieho pomeru práce a oddychu. „Určite odporúčam viac relaxu a vychutnávania si života, ale nie záhaľky. Pohyb je vhodné zaradiť do denného režimu dlhodobo, pričom ideálne je venovať sa aj osobnej psychohygiene, napríklad formou prechádzok v prírode, tráviť čas s blízkymi ľuďmi, konfliktné situácie riešiť a nie odkladať. Do ambulancie mi čoraz častejšie prichádzajú klienti, ktorý primárne nemajú psychické, ale fyzické ťažkosti. Počas sedení rýchlo prídeme na to, že za ich bolesťami brucha je práve nezvládnutý stres. Ľudia majú stále tendenciu neriešiť psychickú záťaž. A tak sa naše telo postará, aby sme jeho potreby neignorovali a zatlačí tam, kde si to určite všimneme - v črevách. Veď taká hnačka či nepríjemné vetry sa len ťažko dajú ignorovať,“ radí psychologička.

K tomuto článku nie je možné pridávať diskusné príspevky.

    PlusTV