Po masakri v Banskej Štiavnici: Vlado (15) nebol jediný mladý, kto zabíjal!
Plus JEDEN DEŇ
Po masakri v Banskej Štiavnici: Vlado (15) nebol jediný mladý, kto zabíjal!
V EÚ sa chystá veľká novinka: Dotkne sa aj platov Slovákov!
Plus JEDEN DEŇ
V EÚ sa chystá veľká novinka: Dotkne sa aj platov Slovákov!
Na kapitána Danka sa za TOTO zniesla vlna kritiky: Naložila mu opozícia a aj vlastní!
Plus JEDEN DEŇ
Na kapitána Danka sa za TOTO zniesla vlna kritiky: Naložila mu opozícia a aj vlastní!
Rútime sa do nezvratnej záhuby? 15 tisíc vedcov sa zhodlo - takáto nás čaká katastrofa!
Plus JEDEN DEŇ
Rútime sa do nezvratnej záhuby? 15 tisíc vedcov sa zhodlo - takáto nás čaká katastrofa!
Sám potreboval pomoc, teraz pomáha iným: Atmosféra na charitatívnom hokeji dostane aj vás!
Plus JEDEN DEŇ
Sám potreboval pomoc, teraz pomáha iným: Atmosféra na charitatívnom hokeji dostane aj vás!
Prvý príbeh Siedmeho neba o bojovníkovi Mirovi: Rakovina mu zničila vytúžený sen!
Plus JEDEN DEŇ
Prvý príbeh Siedmeho neba o bojovníkovi Mirovi: Rakovina mu zničila vytúžený sen!
Speváčka Emma Drobná zdedila krásu po mame: Pozrite si, ako sa podobajú!
Plus JEDEN DEŇ
Speváčka Emma Drobná zdedila krásu po mame: Pozrite si, ako sa podobajú!
Obrovské komplikácie Hargašovej po prílete z USA na Slovensko: Nevinná akcia sa zmenila na poriadnu drámu, zasahovať musel televízny štáb!
Plus JEDEN DEŇ
Obrovské komplikácie Hargašovej po prílete z USA na Slovensko: Nevinná akcia sa zmenila na poriadnu drámu, zasahovať musel televízny štáb!
Choreograf Ďurovčík nás pustil do svojej vily v Ivanke: „Nepotrebujem ani dubajský trávnik!“
Plus JEDEN DEŇ
Choreograf Ďurovčík nás pustil do svojej vily v Ivanke: „Nepotrebujem ani dubajský trávnik!“

Výživový poradca z Extrémnych premien: Vyvrátil najväčšie mýty v stravovaní!

Expert na výživu MICHAL PÁLENÍK (28) v šou EXTRÉMNE PREMENY pomáha súťažiacim so zdravým jedálničkom. Bez jeho pomoci by totiž vytúženú postavu nikdy nedosiahli. Akých chýb sa najčastejšie dopúšťame pri stravovaní? Prečítajte si rady odborníka!

MICHAL PÁLENÍK (28)
MICHAL PÁLENÍK (28)
Foto: Dávid Duducz

Michalov jedálniček

Nemám ho striktne daný, jem všetko, nepreferujem konkrétny výživový smer. Vzhľadom na poznatky v problematike viem odhadnúť, čo, kedy a koľko môžem, aby som sa cítil dobre, nebol som unavený a udržoval si dobré zdravie. Vo všeobecnosti vždy raňajkujem, obedujem, večeriam a minimálne mám buď desiatu, alebo olovrant alebo aj obe. Teda 5 jedál denne. Doobeda prijímam viac sacharidov a poobede zase viac bielkovín.

Takto mi to vyhovuje a cítim sa fajn. Na večeru mám najradšej šaláty či už so syrom, s mäsom, rybami, morskými plodmi alebo so strukovinami. Obedy klasika mäso s prílohou, 3- až 4-krát za týždeň, a ostatné dni nahrádzam mäso inými bielkovinami: strukoviny, mliečne výrobky, ryby. Raňajkujem väčšinou ovsené vločky s ovocím, tvarohom, orechmi, so semienkami, prípadne vajíčka s pečivom, smoothie a iné.

Výživový poradca z Extrémnych premien.
Výživový poradca z Extrémnych premien.
Foto: Dávid Duducz

Aké najčastejšie chyby robia ľudia pri stravovaní?

Ak sú pod vedením odborníka, hľadajú ešte lepšie možnosti, ako sa stravovať ešte lepšie aj v rámci „jedálnička“. Fakt je však ten, že odborník nastavil stravu vzhľadom na informácie, ktoré o dotyčnom mal, najideálnejšie ako vedel. Ak si dá dotyčný niečoho menej, neposunie ho to bližšie k cieľu. Ak si dá viac, rovnako nebude bližšie.

Najčastejšie sa tak stáva napríklad pri stravovacích režimoch, kde sa snažíme dosiahnuť „chudnutie“ a následne dlhodobú udržateľnosť optimálnej hmotnosti. Stretávame sa s tým, že ľudia jedia menej, ako je napísané, čo zdanlivo môže vyzerať ako: „Veď rýchlejšie budem chudnúť.“ Avšak táto problematika je z dlhodobého hľadiska podstatne komplikovanejšia a vyžaduje poznatky z problematiky, ktorými odborník disponuje a aplikuje ich (v prípade správneho prístupu) čo najviac personalizovane. V konečnom dôsledku sa teda dotyčný vzďaľuje od vyriešenia svojho problému.

Expert na výživu MICHAL PÁLENÍK (28)
Expert na výživu MICHAL PÁLENÍK (28)
Foto: Dávid Duducz

Ak nie sú pod vedením odborníka, je to vysoko individuálne. Závisí od toho, koľko sa hýbu, aký majú čas na prípravu jedla a iné. Najčastejšie je to argument, nestíham raňajkovať, alebo obedovať, alebo večerať.

Reálne sa dajú niektoré recepty spraviť do 2 minút a zjesť (vypiť) v priebehu niekoľkých ďalších minút. Je to primárne vec priorít, ktoré si človek stanoví a argumenty typu nestíham väčšinou nie sú na mieste. Napr. jablko, banán, hrsť orechov, jogurt čokoľvek je lepšie ako jest „raz“ denne.

Čo máme robiť, ak chceme pribrať?

Nedá sa to napísať vo všeobecných bodoch, pretože je potrebné ku každému pristupovať individuálne. Ideálne teda je zveriť sa v úvode do rúk profesionála. Z dlhodobého hľadiska ušetria veľa fyzických alebo psychických zdravotných problémov a rovnako financií. Nespoliehať sa na zaručené rady z pochybných internetových stránok a časopisov sľubujúcich rýchly „bezbolestný výsledok“.

Najrýchlejšie riešenia väčšinou nie sú tie najefektívnejšie. Pri priberaní je minimálne v začiatkoch ideálna kooperácia s profesionálnym osobným alebo kondičným trénerom vzhľadom na nesmiernu dôležitosť špecifického tréningu pri priberaní. Je veľký rozdiel, či priberáte skoro výhradne v tuku, alebo aj vo svaloch.

Akých chýb sa najčastejšie dopúšťame pri stravovaní?
Akých chýb sa najčastejšie dopúšťame pri stravovaní?
Foto: Dávid Duducz

Čo máme robiť, ak chceme schudnúť?

Opäť sa budem opakovať. Ani tu nemožno povedať, že jedzte viac zeleniny alebo pite viac vody. Každý organizmus je iný a aj chudnutie ovplyvňuje mnoho faktorov. Napríklad či máte sedavé zamestnanie a podobne. Čiže opäť tvrdím len jedno.

Pri chudnutí je minimálne v začiatkoch dobré kooperovať s profesionálnym osobným alebo kondičným trénerom, ktorý má pokročilé poznatky v oblasti problematiky výživy vzhľadom na nesmiernu dôležitosť špecifického tréningu pri „chudnutí“. Je veľký rozdiel, či chudnete svaly, alebo „tuk“, prípadne s odborníkom v oblasti výživy. Ideálna je kooperácia viacerých špecialistov.

Tip na bleskové raňajky, olovrant či večeru

Kakaovo - tvarohové smoothie

Suroviny

polotučné mlieko (sójové) mäkký, nízkotučný tvaroh, vlašské orechy med, škorica, kakaový prášok, banán

Postup

Všetky ingrediencie vložíme do mixéra, pomixujeme a podávame.

Kakaovo - tvarohové smoothie
Kakaovo - tvarohové smoothie
Foto: shutterstock