Tip redakcii
Aká je pravda o chudnutí? Expert Bukovský tvrdí jedno, výživová poradkyňa presný opak!
Tip redakcii Diskusia ()
Tip redakcii
Dagmar Havlová
Správy
Dagmar Havlová prežíva obrovskú bolesť: Oplakáva smrť veľmi blízkeho človeka!
Generálny prokurátor Jaromír Čižnár
Správy
 aktualizované
PRÁVE TERAZ Čižnár sa opäť rozohnil! Veď z toho bučí, že chcú obtiahnuť štát
Niektorí seniori sa nevedia sami najesť, treba im so všetkým pomáhať.
Rady a tipy
Čo sa deje za dverami starobinca: Naša redaktorka sa tam zamestnala ako opatrovateľka, aby to zistila
prezidenti
FOTO Chorvátska prezidentka opäť strhla na seba všetku pozornosť: Pozrite, čo si dovolila počas finále MS vo futbale
Peter Sagan
FOTO Pravá tvár Petra Sagana na Tour de France: Takéto správanie by ste od neho možno ani nečakali!
Mária Bartalos práve dovolenkuje.
Šoubiznis
FOTO Po tajnej svadbe medové týždne! Hviezda markizáckych Oteckov si užíva v exotickej Afrike
Patrí k najlepšie obliekajúcim sa ženám nášho šoubiznisu, no vždy pôsobí krehko a nevinne. Mária však vie byť aj pekelne sexi a svoje dokonalé telo predviedla aj na svojom Instagrame.
EMMA
Mária Čírová sa ukázala v inom svetle: TAKÚTO fotku sme od nej nečakali!
otec
Wanda.sk
Hľadáte ideálneho otca pre svoje dieťa? Zverokruh vám napovie
futbal, fanúšička
Šarm
Sexi prezidentka, porno nevesta a simulant – pohľad na majstrovstvá sveta aj pre tých, ktorí futbal bežne nesledujú

Aká je pravda o chudnutí? Expert Bukovský tvrdí jedno, výživová poradkyňa presný opak!

Lekár Igor Bukovský hovorí, že jesť máme, až keď nám škvŕka v žalúdku.

Chcete schudnúť a hľadáte najlepšie rady, ako na to? Známy lekár Igor Bukovský upozorňuje, že diéta v podobe malých porcií každé dve hodiny nezaberá. Výživová poradkyňa Barbara Sviežená však tvrdí niečo úplne iné. Kde je vlastne pravda?

Doktor Bukovský upozorňuje, že hoci sa hovorí, že malé porcie viackrát denne zrýchľujú metabolizmus, opak je pravdou. „Časté jedenie znemožňuje, aby v našom organizme prebiehala dôležitá fyziologická funkcia čistenia tráviaceho traktu,“ hovorí Bukovský. Poznáme to ako „škvŕkanie“ v žalúdku, čo sú vlastne silné motorické kontrakcie, ktoré očisťujú tenké črevo. Tento program musí nastať po každom jedle.

Jedzte, až keď vám škvŕka v žalúdku

„Až vtedy, keď nám 'škvŕka' v žalúdku, sme pripravení znovu jesť,“ zdôraznil lekár v minulosti pre portál pluska sk. Ak vraj budeme jesť každé dve hodiny, efekt môže byť práve opačný. Klinický výskum podľa Bukovského ukázal, že je veľmi ťažké rozložiť si jedlo do 6 malých porcií tak, aby sme neprekročili kalorickú dávku pôvodných 3 jedál.

Rešpektujem, ale...

Nutričná poradkyňa Barbara Sviežená však tvrdí opak. „Rešpektujem názory iných odbornikov, zvlášť názor doktora Bukovskeho, ktorý sa hĺkovo venuje teórii, praxi aj výskumu výživy a najmodernejším trendom,“ hovorí, zároveň však zdôrazňuje, že výživa človeka je veľmi individuálna. Pri konkrétnych odporúčaniach sa málokedy darí zovšeobecňovaniu a príliš voľne postaveným pravidlám. „Môj názor a názor mojich spolupracovníkov, vyplýva najmä z praxe a zo zostavovania jedálnych plánov pre klientov, s ktorými pracujeme dlhší čas a máme spätnú väzbu,“zdôrazňuje odborníčka.

Osvedčilo sa nám jedlo viackrát denne

„Zatiaľ sa nám stále ukazuje ako optimálne pripraviť si jedlo viackrát počas dňa, najmä na začiatku, v situácii, kedy klient prechádza z fázy nadpriemerneho príjmu energie na výrazne nižší,“ pokračuje Barbara Sviežená. Až v ďalších fázach, keď človek dosiahne určitý úbytok váhy, začínajú experimentovať s inými postupmi. Jeden z dôležitých faktov je aj to, že chudnúci človek je metabolicky nastavený na vysoký príjem jedla a častejší príjem potravy mu pomáha stabilizovať celkový stav.

„V žiadnom prípade neodporujem názoru pána Bukovského, najmä v situácii, keď ide o zdravého človeka, ktorý nemá problém s nadváhou či obezitou, kedy je organizmus vychýlený z rovnováhy, či už fyziologickej alebo metabolickej,“hovorí Sviežená, no vzápätí opäť obhajuje svoju teóriu. Tvrdí, že viac jedál denne pomôže schudnúť napríklad človeku s nadváhou, ktorý zje oveľa menej stravy, ako by mal – ale má večerné návaly hladu, pretože cez deň jedáva veľmi málo. „Aj v týchto prípadoch sa nám ukazuje ako výborný postup, viesť klienta k menším, ale častejším porciám jedla, vždy vychádzame z individuálnych parametrov,“dodáva odborníčka.

Radšej teda 6 porcií?

Podľa nutričnej poradkyne Svieženej jedálniček s 5 či 6 porciami za deň je ľahké zostaviť bez toho, aby sa prekročil energetický príjem. Hlavné jedlá sú raňajky, obed a večera, malé snacky medzi tým môžu byť vo forme orechov, zeleniny a ovocia, smoothie, prípadne malého bieleho jogurtu. „Uznávam, že je umenie zostaviť plán tak, aby človek nebol zaťažený neustálou prípravou jedla,“dodala s úsmevom.

PRÍKLAD JEDÁLNIČKA EXPERTKY:

  • raňajky 6:30 - 7:00
  • snack o 10.00 (banán, orechy, kokosové čipsy a pod)
  • obed 12:30 - 13:00 (jednochodovy)
  • malé jedlo 15:30 - 16:00
  • večera 19.00 - 19.30 (cez týždeň vo forme zeleninových alebo strukovinových polievok či dusenej zeleniny, ale aj celozrnných obilnín)

Ďalšie užitočné tipy od odborníka na výživu Bukovského:

    PlusTV