Kampaň plná sľubov. AHA, čo pre vás pripravuje Smer, Sme rodina a ďalší. Odborník krúti hlavou
7. 7. 2023, 10:00 (aktualizované: 1. 6. 2024, 15:07)

Zdroj: Archív
Súčasná predvolebná kampaň sa od začiatku nesie v znamení populistických sľubov, slovných útokov a tvrdení, kto s kým nepôjde do koalície. Volebný program, ktorý by mal byť pre občanov to najpodstatnejšie, predstavujú strany pozvoľne. Už teraz je však jasné, kto bude na aké témy lákať voličov. Smer Roberta Fica (58) hovorí o rozdávaní peňazí rôznymi spôsobmi, Hlas aj o regiónoch, PS o právach LGBTI ľudí, SaS o zdravotníctve a mnohé strany o kresťanských hodnotách. Dôležitou témou je aj zahraničnopolitické smerovanie Slovenska. A čo spravodlivosť?
Zdroj: MICHAL SMRČOK
Zdroj: dp
Zdroj: Facebook / Alojz Hlina
Galéria k článku
Najnovší prieskum agentúry AKO stavia do pozície víťaza volieb Smer. Ten má na svojej stránke k voľbám 2023 ako prvú tému uvedenú „Sociálny štát". „Smer bude v prípade vysokých úrokov na hypotekárne úvery presadzovať štátny príspevok, aby sa úvery stali pre obyvateľov s nižšími príjmami dostupnejšími,“ píše sa v jednom zo sľubov. Smer chce tiež skrátiť pracovný týždeň a prichádza aj s ďalšími nápadmi, ktoré budú mať negatívny dosah na štátny rozpočet, a teda aj na možnú komplikáciu pri vyplácaní inej pomoci ľuďom. Zaujímavosťou je, že strana kritizuje prácu polície, no v rámci volebného programu doteraz nezverejnili návrhy, ako by mal právny štát fungovať. Politické body však zbierajú aj slovnými útokmi na oponentov a prezidentku Zuzanu Čaputovú (50).
S volebným programom sa neponáhľa ani preferenčne druhý Hlas. Prioritami strany Petra Pellegriniho (47) však bude sociálna politika a silný štát: „Budeme presadzovať koncept silného štátu, ktorý má v rukách dostatočné nástroje, aby strategickými rozhodnutiami v oblasti energetiky a potravín dokázal ľuďom pomôcť.“ V Hlase sa zameriavajú aj na rozvoj regiónov, do ktorých chcú preinvestovať z eurofondov miliardu eur ročne. Pellegriniho strana deklaruje, že po voľbách bude spolupracovať iba so stranami, ktoré nespochybňujú naše členstvo v EÚ a NATO a vyhraňujú sa tiež voči OĽaNO. Prekvapivé je, že aj oni zatiaľ málo hovoria o téme spravodlivosti, ale aj zdravotníctva.
PS otvorilo okrem tradičných tém ako školstvo, sociálna politika aj problematiku životného prostredia a podporu rovnosti. „Páry rovnakého pohlavia a ich rodiny právne neexistujú, čo ich vystavuje nespravodlivosti,“ vyhlásila podpredsedníčka PS Lucia Plaváková (39). Problém s témami LGBTI, ktoré bude presadzovať PS, môže mať hlavne KDH, ktoré skončilo v prieskume na 7. mieste so 6,5 %. „Ak by niekto chcel zaviesť registrované partnerstvá v akejkoľvek podobe, tak zhasla fajka,“ povedal predseda KDH Milan Majerský (52). Konzervatívci sa v kampani zaoberajú hlavne podporou rodín. „Mamy detí do 15 rokov dostanú deň voľna v mesiaci navyše,“ píše sa v ich programe. Okrem toho sa KDH na svojich stránkach venuje zdravotníctvu, školstvu či daňovému systému. Ani oni sa však veľmi nezaoberajú témami spojenými so spravodlivosťou.
Na ďalších stranách nájdete hlavné body programov SaS, OĽANO, Demokratov, SNS a iných.
Zaujímavosťou je, že na ekonomických témach založená SaS, ktorá je v aktuálnom prieskume AKO na 4. mieste, začala kampaň prekvapujúco taktiež témami zdravotníctva a sociálnej politiky. „Zavedieme minimálny dôchodok pre každého, rýchlejší prístup k lekárovi, lepšiu dostupnosť liekov, príspevok na bývanie a flexibilnú rodičovskú dávku,“ píše sa na stránke liberálov. SaS už predstavila aj svoj program pre ekonomiku, spravodlivosť, školstvo a podporiť chce aj zlepšenie života párov s rovnakým pohlavím. „Pri menšom množstve marihuany pre osobnú spotrebu budeme presadzovať priestupkovú zodpovednosť,“ píše sa v programe liberálov. Líder SaS Richard Sulík (55) v kampani často nazýva možný návrat Fica k moci ako hrozbu pre Slovensko.
V prieskume AKO je piate OĽANO, ktoré ide do volieb v koalícii so stranou Za ľudí Veroniky Remišovej (47) a Kresťanskej únie Anny Záborskej (75). „Sme jediní bojovníci proti mafii,“ povedal šéf OĽaNO Igor Matovič (50) s tým, že odmieta „návrat“ Fica. Dá sa však predpokladať, že kampaň trojkoalície bude aj o hodnotových kresťanských témach. „OĽANO vstúpi do budúcej vládnej koalície iba vtedy, ak bude splnená podmienka vyplatenia 500-eurovej odmeny všetkým ľuďom za účasť vo voľbách,“ deklaruje Matovič. Volebný program vrátane tém ako zdravotníctvo, školstvo a sociálna oblasť ešte zverejnený nemajú.
Svoje hlavné témy už však predbežne načrtli Demokrati okolo Eduarda Hegera (47) s volebnou líderkou lekárkou Andreou Letanovskou (54). Podľa ich stránky chcú zdravé, vzdelané, bezpečné, sociálne a prozápadné Slovensko. „Chceme modernizáciu zdravotníckej infraštruktúry, rozširovanie siete ambulancií či motiváciu mladých lekárov a lekárok pracovať na Slovensku,“ píšu v programe. Na svojej stránke však zatiaľ nič nehovoria o oblastiach spravodlivosti a ekonomiky.
Sme rodina, ktorá sa v prieskume AKO prepadla až na 8. miesto, zamerala aj tieto voľby hlavne v sociálnej oblasti. Medzi svoje štyri priority si dali férové ceny potravín pomocou národného potravinového a obchodného reťazca, bezúročné pôžičky do 1 000 eur s mesačnou splátkou 21 eur, dátovú ekonomiku a zaručené bývanie pre rodiny. „Vytvoríme bytovú agentúru, ktorá v prípade finančných problémov odkúpi byt od dlžníka. Rodina bude môcť v byte naďalej bývať a platiť bude štátom regulované nájomné,“ píše sa v programe Sme rodina. O zdravotníctve, školstve, spravodlivosti a iných témach Sme rodina zatiaľ mlčí.
Na poslednej strane nájdete, ako sa k volebnému programu postavila SNS, Republika, Modrí, a aká bude ešte podľa odborníka kampaň.
Na hranici zvoliteľnosti je SNS, ktorá sa zamerala na národné a kresťanské témy. „Musíme ochrániť koncept tradičnej rodiny postavenej na mužovi a žene,“ povedal predseda strany Život Tomáš Taraba (43), ktorý ide do volieb na kandidátke SNS Andreja Danka (48). Národniari zatiaľ nemajú zverejnený program, a tak nie je zrejmé, aký dôraz kladú na sociálnu politiku, zdravotníctvo, školstvo, spravodlivosť, životné prostredie či ekonomiku. Jedno je však isté, že sa budú naťahovať o podobného voliča s Republikou Milana Uhríka (38). Aj ten presadzuje národné a kresťanské hodnoty. Uhríkovci majú na stránke k voľbám 2023 okrem programu aj strašenie z falšovania výsledkov volieb. SNS aj Republika majú kritický postoj k EÚ. Uhríkovci zašli však ešte ďalej. „Táto vojenská organizácia (NATO) nemá v súčasnom svete opodstatnenie. Sme za vojenskú neutralitu Slovenska,“ píše sa na stránkach Republiky.
Vo voľbách chce zažiť comeback aj dvojnásobný premiér Mikuláš Dzurinda (68) so svojou stranou Modrí, Most-Híd. V kampani sa zasadzujú za slušnosť a prozápadnú orientáciu Slovenska: „Zaväzujeme sa zásadne zreformovať a kvalitatívne pozdvihnúť školstvo, vedu a výskum. Slabiny vidíme v zdravotníctve či verejnej správe a vieme, aké zmeny a reformy je potrebné spraviť.“
Podľa politológa Tomáša Koziaka je už teraz vidieť náznaky, ktoré témy budú pre politikov a voličov v kampani najdôležitejšie: „Budú to sociálne témy ako pomoc ľuďom v energetickej kríze, zvyšujúcich sa cenách potravín a pomoc dôchodcom. Ale aj zahranično-politické smerovanie Slovenska, teda náš postoj k NATO, Rusku a Ukrajine a tiež návrat Fica k moci. O tom nehovorí len OĽaNO, ale aj SaS a ďalšie strany.“ Kampaň proti Ficovi najlepšie v roku 2020 zvládol Matovič, ktorého OĽaNO vyhralo voľby. Ďalšie témy v najbližších voľbách ako napríklad zdravotníctvo, školstvo, spravodlivosť, ale aj životné prostredie či zlepšenie života párov rovnakého pohlavia budú podľa odborníka presadzovať iba strany, ktoré majú v daných oblastiach odborníkov.

Rezonovať budú však podľa Koziaka predovšetkým populistické témy. Môžu vraj byť dokonca orgie populizmu: „Strany budú útočiť na emócie a predháňať sa v extrémne populistických návrhoch, ako 15. a 16. dôchodok, štátne nájomné bývanie a podobne.“ Strany sa vraj po voľbách ale môžu vyhovoriť, že ich sľuby sa im nepodarilo naplniť pre koaličných partnerov, ktorí to zablokovali. Volebné programy ako také sú podľa odborníka dôležité, no ľudia ich nečítajú. Preto je vraj potrebné, aby strany svoj program prezentovali čo najzrozumiteľnejšie: „Voliči potrebujú, aby im politici jednoducho a emocionálne prívetivým spôsobom povedali, čo presadzujú.“