ZLÉ SPRÁVY pre šoférov: Po meste sa už 50-kou nepreveziete, na diaľnici klesne maximálka tiež!
25. 8. 2022, 14:34 (aktualizované: 1. 6. 2024, 14:31)
V Bruseli sa aktuálne veľmi vášnivo diskutuje o nových cieľoch v doprave. Tie by chceli presadiť do roku 2030. Jednou z tém je zavedenie jednotnej maximálnej povolenej rýchlosti pre celú Európsku úniu. O koľko by sa tak znížila rýchlosť aj na našich cestách?
Zdroj: profimedia.sk
Zdroj: Matej Kalina
Zdroj: Matej Kalina
Galéria k článku
Maximálna povolená rýchlosť pre osobné aj nákladné vozidlá sa má v krajinách Európskej únie zjednotiť. Európsku komisiu na to vyzvala Európska rada pre bezpečnosť v doprave so sídlom v Bruseli (ETSC), uvádza portál autoviny.sk.
Spolu s ďalšími inštitúciami, ETSC požaduje zaviesť rýchlostný limit 100 km/h na diaľnici pre osobné autá a dodávky. Pre nákladné autá by mala platiť maximálka 80 km/h. Na okresných cestách považujú za prijateľný maximálny limit 80 km/h.
Zmena má nastať aj v mestách. Aktuálnych 50 km/h sa zníži na 30 km/h. Európska rada pre bezpečnosť v doprave totiž považuje túto rýchlosť za nový štandard pre mestské oblasti, v ktorých sa motorové vozidlá miešajú s chodcami a cyklistami.
Anketa
Súhlasíte so znížením rýchlosti?
Okrem toho má ísť aj o zníženie emisií. „Pretože spotreba paliva, emisie znečisťujúce ovzdušie a riziko nehody sa výrazne zvyšujú pri vyšších rýchlostiach, obmedzenie rýchlosti považujeme za múdre riešenie,“ vysvetľuje organizácie ETSC v liste adresovanom európskym komisárom. Ako príklad uvádzajú Holandsko, ktoré úspešne znížilo povolenú rýchlosť na diaľniciach na 100 km/h počas dňa s ambíciou znížiť výfukové emisie. Auto jazdiace rýchlosťou 100 km/h je podľa správy o 25 % efektívnejšie ako pri rýchlosti 130 km/h.
Článok pokračuje na ďalšej strane: Ktoré mestá už nový rýchlostný limit prijali? »»»
Maximálnu rýchlosť v mestách už na 30 km/h znížilo niekoľko miest, medzi nimi aj Brusel a Paríž. Rovnaký limit bude novou normou v mestských oblastiach aj po celom Španielsku. Analýza bruselského regiónu preukázala, že toxické emisie, hluk a nehody sa od zavedenia novej maximálnej rýchlosti znížili.
Modelovú analýzu uskutočnilo aj Spojené kráľovstvo. Výsledky hovoria jasne. Pri nižšej povolenej rýchlosti (30 km/h) sa znižujú aj nároky potrebné na zastavenie/rozjazd v meste, čo redukuje emisie CO2 a spotrebu paliva až o štvrtinu.
„Tieto časy si vyžadujú mimoriadne opatrenia. EÚ a členské štáty by sa mali urýchlene zaviazať na zníženie rýchlostných limitov na 100 km/h na diaľniciach (80 km/h pre nákladné autá), 80 km/h na vidieckych cestách a 30 km/h v mestských oblastiach. Tri limity, ktoré predstavujú trojité víťazstvo pri znižovaní závislosti od ruskej ropy, emisií a dopravných zranení,“ uvádza Európska rada pre bezpečnosť v doprave vo svojom vyhlásení.